Takuu ja huolto

Yleislinjauksena laitteita huolletaan vain takuuaikana. Tällä sivulla on koottu tietoa kaikkien IT-laitteiden ja puhelinten takuukäytännöistä, sekä ohjeet vikaantuneiden laitteiden huoltoon saamiseksi.

Laitteen toimittaminen takuuhuoltoon

Helpoimmin vikaantuneen laitteen toimittaminen takuuhuoltoon järjestyy ottamalla yhteyttä Aalto IT Servicedeskiin. Servicedesk tarkastaa, onko vika korjattavissa itse, selvittää huoltoon tarvittavat tiedot laitteesta ja hoitaa tarvittaessa laitteen valmistajan huoltoon. Servicedeskistä voi myös kysyä varalaitteita lainaan huollon ajaksi.

IT Service Desk yhteystiedot ja aukioloajat

IT-käyttäjätuki toimii alueellisena lähipalveluna palvellen asiakkaita yli koulurajojen.

IT Service Desk

Helpoimmin vikaantuneen laitteen toimittaminen takuuhuoltoon järjestyy ottamalla yhteyttä Aalto IT Servicedeskiin. Vaihtoehtoisesti joissain laitemalleissa vikaantuneen laitteen huoltokutsun voi avata myös itse alla olevia valmistajakohtaisia ohjeita noudattaen.

Takuuajat

Laitteita kannattaa huollattaa vain takuuaikana. Takuuajan päätyttyä laitteen huoltoon lähettämiseen pitää olla erityisen painavat perusteet, ja useimmiten takuuajan jälkeen vikaantunut laite tuleekin korvata uudella. Esim. viallisen puhelimen korjaus maksaa usein uuden vastaavan puhelimen ostohinnan verran.

Takuu ei kata myöskään tapaturmaisesti vikaantuneita laitteita (vesivahinko, putoaminen...).

Mikäli takuu ei kata huoltoa, kustannuksista vastaa yksikkö.

Aallon vakiosopimuksilla hankituilla laitteilla on oletusarvoisesti takuu seuraavasti:

Tuoteryhmä

Takuuaika

Tyyppi

PC-kannettavat (Dell ja HP)

3 vuotta

on-site NBD

PC-pöytäkoneet(Dell, Lenovo, Fujitsu, HP)

4 vuotta

on-site NBD

Apple-tietokoneet

3 vuotta

korjaamotakuu

Nokia-puhelimet

2 vuotta

korjaamotakuu

Huawei-puhelimet 2 vuotta korjaamotakuu

iPhone

1 vuosi

korjaamotakuu

Samsung-puhelimet

2 vuotta

korjaamotakuu

HTC-puhelimet

2 vuotta

korjaamotakuu

Huawei ja Honor puhelimet 2-3 vuotta (riippuen mallista) korjaamotakuu

Puhelinten akut

Matkapuhelinten akkujen takuu on yleensä 6 kk, mutta osin tämä riippuu laitteesta.

Valmistaja- tai tuoteryhmäkohtaiset ohjeet: puhelimet ja tietokoneet

Puhelimet

Android puhelimissa takuu on yleensä 2 vuotta ja iPhonessa 1 vuosi.

iPhone

iPhonen takuun voimassaolon voi tarkistaa IMEI-koodin avulla sivulla https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do?newid=Y

Serial number kohtaan laittaa IMEI-koodin (löytyy iPhonesta Asetukset -> Yleiset -> Tietoja) ja sivu ilmoittaa onko takuu voimassa.

Nokia

Nokian puhelinten takuun voimassaolon voi tarkastaa sivulla:
http://www.nokia.com/fi-fi/tuki/warranty-check/

Tarkastukseen tarvitaan puhelimen sarjanumero, jonka etsimiseen ohjeet löytyvät tuolta sivulta.

Samsung

Ohjeet Samsungin puhelinten takuun tarkastamiseen löytyvät sivulta:
http://www.samsung.com/fi/support/warranty/warrantyInformation.do?page=POLICY.WARRANTY

Puhelimen lähettäminen huoltoon

Rikkinäinen puhelin viedään lähimpään IT Service Deskiin, joka toimittaa puhelimen huoltoon. IT Service Deskeissä on myös saatavilla varapuhelimia käyttöön huollon ajaksi. Useimmiten varapuhelimen käyttöönotto onnistuu samalla kun vie rikkinäisen huoltoon. Varapuhelimet ovat tyypillisesti vanhempia malleja, eli ei välttämättä uusimpia älypuhelimia.

Normaalisti puhelimen korjausaika on n. 2-4 työviikkoa

Tietokoneiden sekä näyttöjen huolto

Dell

PROSUPPORT TUKI
DELL EMC

Auttaa löytämään viat ja lähettää osan ja teknikon paikan päälle korjaamaan vian.

Pidä palvelun nopeuttamiseksi laitteen sarjanumero (service tag) valmiina tuen kanssa käytävää puhelinkeskustelua varten.

Puhelin: 0207 533 566

[email protected]
[email protected]

 

Dustinin kautta tilattujen muiden tuotteiden takuut

Jos olette tilanneet tai teille on tilattu (Businessforumilta) jokin muun merkkinen tuote tai tavara joka on takuun alainen (ei siis esim. Lenovo/HP/Fujitsu tietokoneet), takuuhuoltopyyntö estitetään sähköpostitse osoitteeseen: [email protected]

HP

Kannettavien tietokoneiden akut

HP:n suositusmalleissa on keväästä 2012 alkaen käytetty pidemmän eliniän akkuja, joille valmistaja myöntää 3 vuoden takuun.

Ole hyvä ja tarkista alla olevilla ohjeilla onko takuuta jäljellä ja jos takuuta on jäljellä katso kohdasta huoltokutsut miten saat huollon tai uuden akun pikaisesti. Jos taas takuu on ummessa ja tarvitset uuden akun, tee tilaus tilauslomakkeella. Akut maksavat satasen luokkaa. Muista ilmoittaa konemalli, johon akku tarvitaan.

Takuuajan tarkistus

HP PC- tietokoneen takuuajan voi sen sarjanumeron perusteella tarkistaa osoitteessa:

https://h20566.www2.hp.com/hpsc/wc/public/home

Laitteen sarjanumeron löytää Aalto asennetusta tietokoneesta painamalla "Ctrl+F12", mutta ei Aalto asennetusta tai viallisesta koneesta sen näkee myös yleensä laitteen pinnasta(pohjasta/takaa tietokoneissa tai takaa näytöissä) joissakin kannettavamalleissa se löytyy koneen akun alta, eli akku tulee irroittaa sen näkemiseksi.

Huoltokutsut

Huoltokutsu avataan joko soittamalla HP palvelunumeroon tai HP:n tarjoaman sähköisen huoltokutsujärjestelmän www.hp.com/go/hpsc kautta. Kriittiset huoltokutsut suositellaan aina avattavan puhelimitse.

HP:n teknisen tuen puhelinnumero:

+358 981 710 031

Palvelupyynnön kirjaamisen yhteydessä asiakkaan on ilmoitettava seuraavat tiedot:

Yritys, Asiakkaan nimi, puhelinnumero ja sähköpostiosoite · Yhteyshenkilön vastaavat tiedot · Laitteen sarjanumero · Vian kuvaus lyhyesti

Tämän jälkeen pyynnön vastaanottaja tarkistaa laitteen palvelutason ja työ ohjataan HP:n sisällä oikeaan palveluyksikköön.

Ulkomaat

Aallon sopimuksella ostetuilla PC-kannettavilla (merkki: HP) on 3 vuoden maailmanlaajuinen on-site tuki, joka on saatavissa kaikissa niissä maissa, joissa HP:lla on toiminnassa oleva huolto-organisaatio. Saatavuudessa ja vasteajassa voi olla maakohtaisia eroja

Apple

Tietokoneiden takuu on ns. carry-in-takuu. Aalto-yliopisto voi tilata laitteelle kuljetuksen mCare:lta, kuljetus sekä pakkaamispalvelu on ilmainen IlonaIT:ltä ostettujen laitteiden osalla ja muutoin 22€ alv 0% ja se sisältää saman kuin IlonaIT:ltä ostettujen laitteiden huoltopalvelu, eli laitteen noudon, pakkaamisen ja palautuksen huollosta. kun tuote noudetaan Aalto-yliopistolta.

Apple tietokoneiden ja näyttöjen huollon voi nyt teettää mCare:lla. Tässä alla yksinkertaisuudessaan selitettynä koko huoltokuvio.

Apple tietokoneiden ja näyttöjen keskitetty huolto:

 

  1. https://mcare.fi/aalto-huollot tämä lomakesivu on valmis ja sen voi ottaa käyttöön heti.  
  2. mCare järjestää laitteen kuljetuksen. Heidän kuriiri pakkaa laitteen eli sitä ei tarvitse service deskin enää tehdä. Huolto, kuljetus sekä pakkaaminen ovat uudella sopimuksella ostetuille laitteille ilmaisia. 
  3. Muiden (esim. iTronicilta/Kampusdatalta ostetut) laitteiden huollot tällä samalla lomakkeella. 
  • Prosessi ei näissä muuten poikkea kuin logistiikkakustannusten laskutuksen osalta takuutöissä. Näiden osalta hinta on 22€ alv 0% ja se sisältää laitteen noudon, pakkaamisen ja palautuksen huollosta. iMacit joissa on Apple Care On-Site, noudetaan ja palautetaan veloituksetta myös takuutöiden kohdalla. 
  • Ilona It saa automaattisen viestin, kun tällä lomakkeella tilataan huolto ja myös niistä huolloista jotka eivät koske Ilona IT:n myymiä laitteita. 

  

HUOM! Mikäli huolto on kiireellinen voi asiakas viedä laitteen huollettavaksi mihin tahansa valtuutettuun Apple huoltoon laitteen käyttökuntoon saattamiseksi. Huoltosopimus laitetoimittajan kanssa on ainoastaan helpottaaksemme ja yksinkertaistaaksemme laitteiden huoltoa, jottei itse käyttäjiltä menisi työaikaa laitteiden viemisessä huoltoon tai muutoin huollosta huolehtimisessa. Tietotekniikkapalvelut auttavat Service Deskeissä kaikissa huoltoihin liittyvissä kysymyksissä sekä mahdollisissa lainalaite asioissa huollon ajaksi. 

Kaikilla Aalto-yliopiston 1.10.2013 lähtien hankkimilla Applen tietokoneilla on vähintään kolmen vuoden takuu.

Applen huoltotakuu toimii pöytäkoneille ja kannettaville "korjaamotakuuna". Takuuttomien tai ei takuun alaisten huoltojen osalta kannettavien sekä pöytäkoneiden huolloista peritään toimituskulut asiakkaalta.

Jos takuuhuoltoasioissa on mitään epäselvyyttä, olkaa yhteydessä IT Servicedeskiin ([email protected]) tai IT-hankintoihin ([email protected]).

iPhone-tuotteita tämä ohje ei koske.

Ulkomaat

Mikäli Apple tietokoneessa on laitekohtainen EFI-salasana, se voidaan antaa Aallon ulkopuoliselle taholle(Applen valtuutettu huolto).

Fujitsu

http://www.fujitsu.com/fi/support/ --> Laitteet / Työasematuotteet / Pöytätietokoneet

Huoltokutsut

Fujitsu-tietokoneiden puhelintuki palvelee arkisin klo 8-18

Maksuton tukipalvelu on käytettävissä vikaantuneen laitteen takuun ajan numerossa (myös On-Site huollot ja vaihdot):

0800 0 5979

Takuuajan jälkeen tukipalvelu palvelee numerossa 0600 9 5955 (2,95 €/min + pvm)

Huoltokutsun voit jättää arkisin klo 8-18 maksuttomaan numeroon 0800 0 5979.

Huoltokutsun sisältö

Liitäthän aina mukaan laitteen sarjanumeron ja kuvauksen ongelmasta. Etenkin tieto mahdollisista virheilmoituksista on tärkeää ongelman ratkaisemisen kannalta.

Sarjanumero löytyy pöytäkoneissa keskusyksikön takaa, ja kannettavissa tietokoneissa se on laitteen pohjassa. Sarjanumero voi alkaa numerolla 3, 4, 7 tai kirjaimella Y. Sarjanumero on yleensä merkitty joko tekstin SNR, Identnr tai Ser.Nr. perään.

Voit ottaa yhteyttä myös sähköpostitse

Yritystuotteet: [email protected]

Huoltokutsut: [email protected]

Fujitsu Services Oy:n tietotekninen käyttötuki sopimusasiakkaille toimii sovitun palveluajan puitteissa.

Lenovo

Takuun tilan tarkastus

Lenovon laitteiden takuun tilan ja päättymispäivän voi tarkastaa www-palvelussa:
Lenovo - Support - Warranty status

Huoltokutsut

Huoltokutsu avataan soittamalla IBM:n palvelunumeroon
p. 0800 1 4260

Palvelupyynnön kirjaamisen yhteydessä asiakkaan on ilmoitettava seuraavat tiedot:

Laitteen tyyppi ja sarjanumero, yritys, asiakkaan nimi, puhelinnumero ja sähköpostiosoite, Yhteyshenkilön vastaavat tiedot (jos eri), vian kuvaus lyhyesti.

Tyyppi ja sarjanumero löytyvät yleensä laitteen pohjasta (läppärit) tai takaa (työasemat, monitorit).

Dustinin huolto-osoite ei ole oikea silloin kun vikaantunut laite on jokin Dell:n/Lenovon/HP:n/Fujitsun/Applen tietokone tai niiden oheislaite. Näiden huolloille on erilliset osoitteet yllä.

Tätä palvelua tarjoaa:

IT-palvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu