Palvelut

Osaamiskuvauksen lisääminen Workdayhin ja sen esittäminen aalto.fi-sivustolla

Osaamiskuvaus, eli ns. "Talent statement" kertoo muille mitä työsi Aallossa sisältää. Kuvauksesta näkee helposti mitä kukin Aaltolainen tekee, jolloin on myös helpompi löytää oikea henkilö, johon ottaa yhteyttä.

Yhteystietosi löytyvät osaamiskuvauksen avulla

Workdayn osaamiskuvaukseen kirjoittamasi teksti muodostaa avainsanoja, kun teksti näkyy aalto.fi:ssä. Näin profiilisi löytyy sivuston hakua käyttämälllä. Jos asetat osaamiskuvauksesi näkymään julkisesti, se löytyy myös sivuston ulkoisilla hakukoneilla, kuten Googlella.

Näin kirjoitat osaamiskuvauksesi:

• Lyhyt ja ytimekäs teksti. Pari kolme lausetta tai lyhyt kappale riittää. Osaamiskuvaus ei ole yhtä kuin elämänkerta tai ansioluettelosi. Tekstissä kuvailet mitä työtehtäväsi pitävät sisällään juuri nyt.
  • Älä toista profiilisivullasi jo esiintyvää tietoa, kuten nimikettäsi. Osaamiskuvaus keskittyy tämänhetkisiin tehtäviisi ja vastuualueisiisi Aallossa.
  • Mainitse yksikkö/koulu/ohjelma, johon kuulut. Esimerkiksi toisessa koulussa saattaa olla muita, jotka hoitavat vastaavia tehtäviä.
  • Akateemiselle henkilökunnalle: Mikäli olet jo kirjoittanut kuvauksen tehtävistäsi ACRIS-tutkimustietokantaan, ja tämä teksti näkyy aalto.fi:n profiilissasi, huolehdithan, että et toista samoja tietoja näissä eri kentissä. Voit näyttää kummatkin tekstit aalto.fi-profiilissasi, joten voit esimerkiksi keskittyä Workdayn osaamiskuvauksessasi hallinnollisiin vastuihisi, kun taas ACRIS-tietokannan kuvauskentässä kerrot tutkimustyöstäsi.
Screen shot illustrating how you can access your Workday profile.

Kuvauksen lisääminen Workdayhin

1. Mene Workday-järjestelmään ja klikkaa kuvaasi ylhäältä oikealta päästäksesi profiiliisi. Mikäli et ole vielä lisännyt kuvaa itsestäsi, näkyy sen tilalla pilven kuva.
  2. Pääset profiiliisi klikkaamalla kuvaa ja valitsemalla "View profile" esiin tulevasta valikosta.
  3. Pääset lisäämään osaamiskuvauksen klikkaamalla "Add" laatikosta "Statements" ruudun oikeassa laidassa.
  4. Valitse "My profile" pudotusvalikosta "Type". Nyt olet valmis kirjoittamaan osaamiskuvauksesi.
Screen shot of the "Add" button in Workday.
Osaamiskuvauksen lisääminen Workdayn profiiliin.

Suosittelemme kirjoittamaan osaamiskuvauksen englanniksi, koska Workday ei tällä hetkellä tue eri kieliversioita.

Vaikka osaamiskuvauksen kentässä on mahdollista muotoilla tekstiä otsikkotyyleillä, alleviivauksilla ja värillisellä tekstillä, huomaathan, että nämä muotoilut eivät näy aalto.fi:ssä mm. saavutettavuussyistä. Muut muotoilut kyllä näkyvät, kuten lihavointi tai luettelomerkit.

Sisällytä kuvaukseesi nämä asiat tässä järjestyksessä:

1. Yksikkö/koulu/laitos/ohjelma, johon kuulut.
  2. Mitä tehtäviä ja vastuita työhösi kuuluu.
  3. Missä asioissa sinuun voi olla yhteydessä.
  4. Lisää tekstin loppuun joko käännös koko tekstistä suomeksi, tai muutama olennainen suomenkielinen avainsana.

Kun osaamiskuvauksesi on valmis, klikkaa "Submit" ja "Done".

Osaamiskuvaus on oletuksena piilotettuna aalto.fi:ssä. Kirjoitettuasi tekstin Workdayssa, muistathan siis käydä asettamassa sen näkymään aalto.fi:ssä joko julkisesti tai vain Aalto-yhteisölle. Kuvaus näkyy aalto.fi:ssä olevassa henkilöstöprofiilissasi otsikon "Tietoa minusta" alla.

Aalto.fi-sivuston profiilit

Esimerkki osaamiskuvauksesta englanniksi (ilman suomenkielistä käännöstä/avainsanoja):

"I work with the Master's Programme in Mathematics at the School of Science.
My responsibilities include the development of the programme, offering study guidance to the students of the programme, transfer of credits, and curriculum planning.
You can contact me in any issues related to studying at the Master's Programme in Mathematics, such as study guidance, which courses to choose, minor studies in Mathematics, individual study arrangements, and transferring credits from another university to your degree in Mathematics."

Osaamiskuvauksen muokkaaminen

Voit tarvittaessa muokata kuvausta Workdayn profiilissasi valitsemalla "Edit talent statement" laatikosta, joka on otsikoitu "Statements". Jos klikkaat painikkeesta "Add", et pysty liittämään "Type"-pudotusvalikosta tekstiä profiiliisi, vaan valikko on tyhjä. Tämä estää tekstin tallentamisen. Muokkaukseen pääsee siis ainostaan Edit-napista.

"Statements"-laatikosta löytyy myös valinta koko tekstin poistamiselle. Mikäli haluat poistaa osaamiskuvauksesi kokonaisuudessaan, valitse "Edit"-napista avautuvasta pudotusvalikosta "Remove talent statement". Tämä tuo esiin kirjoittamasi tekstin. Klikkaa ruudun alalaidasta "Submit", niin teksti poistetaan. Klikkaa lopuksi vielä "Done".

Workday-perusohje
Tätä palvelua tarjoaa:

Henkilöstöpalvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.