Palvelut

Kielibuusti – kansainväliset osaajat kotimaisten kielten taitajiksi

Kielibuusti-hankkeessa kehitetään kotimaisten kielten koulutusta niin, että se vastaa tehokkaammin Suomeen rekrytoitavien ja maassa jo olevien kansainvälisten osaajien kielitaitotarpeisiin. Kielibuusti on osa korkeakoulujen ja opetus-ja kulttuuriministeriön Talent Boost -toimintaa.
Ihmisiä osallistumassa työpajaan. Päällä teksti Kielibuusti Språkboost. Kuva Anni Hanén.
Kuva: Anni Hanén

Mikä on Kielibuusti?

Kielibuusti-hankkeessa kehitetään suomen ja ruotsin kielten koulutusta, opetustarjontaa ja oppimispolkuja kansainvälisille osaajille. Hankkeen tuloksena syntyy suomi ja ruotsi toisena kielenä -opetuksen valtakunnallinen korkeakoulujen verkosto sekä kaikille avoin verkkoportaali. Verkkoportaalissa on suomen ja ruotsin kielenopiskelupalveluita ja tietoa yhdestä paikasta niin kielen oppijoille, suomen ja ruotsin opettajille kuin kansainvälisten osaajien kanssa työskenteleville työnantajille ja uraohjaajille.

Kielibuusti-hanke on osa valtakunnallista opetus- ja kulttuuriministeriön sekä työ- ja elinkeinoministeriön Talent Boost -hankekokonaisuutta, jossa parannetaan korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien työllistymisen edellytyksiä eri keinoin. Kielibuustia koordinoivat Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto. Hankkeessa ovat mukana myös pääkaupunkiseudun ammattikorkeakoulut Haaga-Helia, Laurea ja Metropolia. Hanke on käynnissä vuosina 2021-2024.

Tällä sivulla kerrotaan tarkemmin siitä, mitä Kielibuusti tarjoaa Aalto-yliopiston opiskelijoille ja henkilökunnalle.

Lue lisää hankkeen omilta verkkosivuilta www.kielibuusti.fi.

Ajankohtaista

• Fraaseja ja vinkkejä monikieliseen kahvihuoneeseen -materiaali saatavilla kahvihuoneisiin! Monikielisyyttä ja kielenoppimista työssä voi tukea esimerkiksi kahvihuonekeskusteluilla. Kielibuusti on koostanut kahvihuonevihkon, jossa on erilaisia puheenaiheita ja vinkkejä. Kahvihuoneeseen tulevan vihkon lisäksi suomenoppija voi halutessaan kuunnella vihkossa olevat fraasit. Jos haluat vihkon omaan kahvihuoneeseesi, ota yhteyttä sähköpostitse [email protected].

Mitä Kielibuusti voi tarjota aaltolaisille?

Kielibuusti somessa