Hyvinvoinnin avaimet IV: Ihmisten kesken

Lyhyetkin kohtaamiset voivat parantaa työmuistiamme ja aivojemme nopeutta prosessoida tietoa. Korkealaatuiset yhteydet voivat myös auttaa meitä kehittymään ja kasvamaan ihmisinä sekä kiinnittymään yhteisöihin ja organisaatioihin. Niillä on vaikutusta myös terveyteemme, sillä ne tukevat sydän-, verisuoni- ja immuunijärjestelmien toimintaa.

Lue artikkeli taustaksi, tutki muuta materiaalia ja tee harjoitus! Katso myös englanninkielisen version materiaalit. Sivujen lainaukset ovat Aallon opiskelijoiden kurssipalautetta.

Tämä on neljäs osa Hyvinvoinnin avaimet -sarjassa.

Syövyttävää vuorovaikutusta vai korkealaatuisia suhteita?

Tiedostatko minkä laatuista oma vuorovaikutuksesi on? Vuorovaikutus on taitolaji siinä missä muutkin taidot. Sitä voi harjoitella ja siinä voi kehittyä.

Lue artikkeli!
Syövyttävää vuorovaikutusta vai korkealaatuisia suhteita?

Tutustu myös näihin:

Oasis team

Oasis blogi: Sanoitko pahasti toiselle ihmiselle? Kun hän huomauttaa, kiitä häntä.

Kuinka kommunikoida niin, että virheet eivät johda konflikteihin? Mikä on palautteen antajan ja palautteen saajan rooli tässä? Lue Oasis of Radical Wellbeing projektiasiantuntija Suvi Helkon blogipostaus aiheesta.

Aalto Wellbeing Picnic 2022 Mölkky. (c) Mikko Raskinen / Aalto University

Opetuksella vuorovaikutusta - Mistä on kyse myötätuntopedagogiikassa?

Oletko joskus opettajana turhautunut ja ärsyyntynyt, kun osa opiskelijoista ei hallitse opettamasi alan perustietoja ja opiskelun perustaitoja? Kun heiltä puuttuu motivaatio? Turhauttaa ja ärsyttää, mutta mitä voisi tehdä? Yhtenä keinona voisit kokeilla muuttaa omaa suhtautumistasi myötätuntopedagogiikan avulla.

How to improve your listening skills? Suvi Helko 2023

Harjoitus: Kuinka kehittää omia kuuntelutaitoja

Kuuntelemisen taito on keskeinen vuorovaikutustaito. Se on yhteydessä sekä työelämässä menestymiseen, että henkilökohtaiseen hyvinvointiin. Kuunteleminen ei ole vain kuulemista, vaan siihen kuuluu myös ymmärtäminen, muistaminen, tulkinta, arviointi, reagointi ja vastaaminen kuulemaamme.

photo

Oasis-blogi: Kohtaamisten merkityksestä

Mitä vuorovaikutustilanteissa tapahtuu? Mitä pidämme onnistuneena vuorovaikutuksena? Ja millä tavoin vuorovaikutuksella on meille väliä?

Hyvinvoinnin avaimet -sarja

Hyvinvoinnin avaimet

Hyvinvoinnin avaimet -sarja on täällä

Oasis of Radical Wellbeing - projektin Hyvinvoinnin avaimet -sarja tuottaa ja kerää hyvinvointimateriaaleja (tieteeseen pohjautuvia artikkeleita, podcast-jaksoja, videoita, koulutuksia ja harjoituksia) kuukausittain vaihtuvista hyvinvointiteemoista.

Tunnetaidot

Hyvinvoinnin avaimet I: Tunnetaidot

Voimme yrittää hyväksyä ja tutkia hankalia tunteita. Miten? Aalto-yliopiston ammattilaisten kokoama hyvinvointipaketti käyttöösi.

Itsemyötätunto

Hyvinvoinnin avaimet II: Rohkeutta ja itsemyötätuntoa

Myötätuntoa itseään kohtaan voi opetella. Aalto-yliopiston ammattilaisten kokoama hyvinvointipaketti käyttöösi.

Hyvinvoinnin avaimet III: Ryhmäflow

Hyvinvoinnin avaimet III: Ryhmäflow - Mitä!?

Flow voidaan saavuttaa myös yhdessä muiden kanssa. Aalto-yliopiston ammattilaisten kokoama hyvinvointipaketti käyttöösi.

Oasis of Radical Wellbeing

Hyvinvoinnin avaimet IV (2023) toteutus: Suvi Helko, Merita Petäjä, Tiina Pylkkönen, Inkeri Roos-Manninen,Viivi Virtanen, Ilona Suojanen ja Jari Ylitalo. Tuottaja Sakari Heiskanen. Sivun lainaukset ovat Aallon opiskelijoiden kurssipalautetta (Lue lisää kurssipalautteesta).

Uutisia hyvinvointiasioista

Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Mediatiedotteet Julkaistu:

Hyvinvoivan tiimin jäsenet voivat olla miltei loppuunpalaneita – toisaalta huonosti voiva tiimi voi koostua hyvinvoivista yksilöistä

Uuden tutkimuksen mukaan hyvinvoivat tiimin jäsenet voivat muodostaa huonosti voivan tiimin, ja toisaalta hyvinvoivan tiimin jäsenet voivat olla miltei loppuunpalaneita. Tutkimustulokset on julkaistu äskettäin arvostetussa Journal of Organizational Behavior -lehdessä.
juoksijoita rantaraitilla
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Ilmoittautuminen avautuu 4.3. Aalto Walk & Run -liikuntatapahtumaan 21.9.2024

Tule mukaan koko Aalto-yhteisölle ilmaiseen liikuntatapahtumaan!
Picture of the themes of this course
Opinnot Julkaistu:

Mind & Study - Hyvinvoivan opiskelijan työkalupakki (3op) neljännessä jaksossa

Suosittu Mind & Study - Hyvinvoivan opiskelijan työkalupakki (3op) järjestään 4. jaksossa suomeksi ja englanniksi!
Opinnot Julkaistu:

Keskittymistreeni -verkkomateriaali on tarjolla opiskelijoille suomeksi ja englanniksi

Aallon opintopsykologit ovat valmistaneet tutkittuun tietoon perustuvan Keskittymistreeni -verkkokurssin, jonka avulla voit vahvistaa keskittymisen taitojasi ja löytää käytännön ratkaisuja keskittyneen työskentelyn mahdollistamiseen opinnoissasi.

Tapahtumia

Aalto University campus in Otaniemi
Konferenssit, Työpajat

ARCH24 - The 6th International conference on Architecture, Research, Health and Care

The International ARCH24 Conference will be held at Aalto University, Espoo, in June 17th to 19th in 2024.
juoksijoita rantaraitilla
Kampus, Opiskelijat

Aalto Walk & Run -liikuntatapahtuma lauantaina 21.9.2024

Tule mukaan koko Aalto-yhteisön ilmaiseen liikuntatapahtumaan! 10 tai 5 km juosten tai kävellen – sinä päätät.