Hyvinvoinnin avaimet II: Rohkeutta ja itsemyötätuntoa

Tutkimuksissa opiskelijat, jotka harjoittivat itsemyötätuntoa, kokivat vähemmän epäonnistumisen pelkoa sekä olivat motivoituneempia ja luottavaisempia itseensä kuin ei-itsemyötätuntoiset opiskelijat. He uskalsivat ottaa vastaan enemmän haasteita ja riskejä. Itsemyötätunnon lisääntymisen myötä tutkimuksissa on havaittu vähemmän sekä prokrastinointia eli vitkuttelua opintotehtävien kanssa että negatiivisia reaktioita tilanteisiin.

Lue alla oleva artikkeli pohjaksi. Kokeile alla olevaa itsemyötätuntoharjoitusta. Voit opiskella asiaa syvemmin Myötätunnon voima -MyCourses-kurssilla. Katso myös Nyyti ry:n vinkit tunteiden säätelyyn.

Oletko itsesi kaveri vai ainainen kriitikko? Miksi itsemyötätunto kannattaa?

Itsekritiikki aiheuttaa ahdistuneisuutta, kadonneen motivaation, kesken jääneitä suorituksia ja työtehtäviä. Itsemyötätunto auttaa, ja sitä voi opetella.

Lue artikkeli!
Itsemyötätuntoartikkeli

Kuinka tulla toimeen hankalien tunteiden kanssa

Kiukun sisäisen työstämisen avulla pääsemme yhteyteen sen kanssa, mitä kiukku haluaa meille kertoa tai miltä asioilta se haluaa meitä suojella. Kiukun työstäminen antaa myös energiaa ja voimaa muutosten tekemiseen.Ota sopiva, mukava asento ja tee tämä itsemyötätuntoharjoitus! Kesto: 8 m 50 s.

Harjoitus löytyy myös Spotifysta, Apple Podcastista ja Google Podcastista.

Itsemyötätunto

Kiukun käsitteleminen. Itsemyötätuntoharjoitus (8 min 50 s) (ulkoinen linkki)

Kiukun sisäisen työstämisen avulla pääsemme yhteyteen sen kanssa, mitä kiukku haluaa meille kertoa tai miltä asioilta se haluaa meitä suojella. Kiukun työstäminen antaa myös energiaa ja voimaa muutosten tekemiseen. Kesto: 8 min 50 s

Tutustu myös näihin:

Power of Imperfection (c) Aalto 2022

Myötätunnon voima. MyCourses-kurssi (ulkoinen linkki)

Myötätunto auttaa paremmin kuin kova itsekritiikki, vaikka oletkin ehkä tottunut ajattelemaan, että olemalla ankara itsellesi pääset parhaisiin suorituksiin.

Oasis of Radical Wellbeing 512

Merita Petäjän blogi: Hurja itsemyötätunto käytännössä (ulkoinen linkki)

Aalto-yliopisto on täynnä lahjakkaita ihmisiä, rohkeita ajattelijoita ja uudistajia, jotka myös vaativat itseltään paljon. Ja kun vaadimme paljon itseltämme, meillä on taipumus vaatia paljon myös muilta.

Wellbeing for You Mindfulness

Mindfulness: Myötuntoinen hetki itselle (3'15'' ) (ulkoinen linkki)

Psykologi Merita Petäjän toteuttama harjoitus.

Wellbeing for You Mindfulness

Mindfulnessharjoitus: Myötätuntoinen hetki itselle (musiikilla, 3'15'') (ulkoinen linkki)

Psykologi Merita Petäjän toteuttams
mindfulnessharjoitus. Sisältää musiikkia.

tunnetaidot

Tunnetaidot (ulkoinen linkki)

Lue täällä Nyyti ry:n vinkit kehittää kykyä havaita, ilmaista ja säädellä omia tunteita.

Wellbeing for You Mindfulness

Rauhoittavia hetkiä sinulle: mindfulnessharjoituksia käyttöösi!

Mindfulness voi olla erinomainen väline arjen hallintaan.

Compassion II movie pic Stefan Scherer 2021

Lyhytelokuvia hyvinvoinnista, katso, mieti ja keskustele!

Käsikirjoitettu draama on hyvä tapa tutkailla hyvinvointiympäristöämme.

Oasis of Radical Wellbeing

Hyvinvoinnin avaimet II (2022) toteutus: Suvi Helko, Merita Petäjä, Tiina Pylkkönen, Ilona Suojanen. Tuottaja Sakari Heiskanen.

Uutisia hyvinvointiasioista

Path in the Laajalahti nature area
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Hyvinvointireitti Otaniemen kampuksella

Viidestä pisteestä koostuvan hyvinvointireitin teemoina ovat tunteiden havainnointi, luontosuhteen vaaliminen, kehollisuus, rauhoittuminen ja kohtuullisuuden pohdinta
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Mediatiedotteet Julkaistu:

Hyvinvoivan tiimin jäsenet voivat olla miltei loppuunpalaneita – toisaalta huonosti voiva tiimi voi koostua hyvinvoivista yksilöistä

Uuden tutkimuksen mukaan hyvinvoivat tiimin jäsenet voivat muodostaa huonosti voivan tiimin, ja toisaalta hyvinvoivan tiimin jäsenet voivat olla miltei loppuunpalaneita. Tutkimustulokset on julkaistu äskettäin arvostetussa Journal of Organizational Behavior -lehdessä.
juoksijoita rantaraitilla
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Ilmoittautuminen avautuu 4.3. Aalto Walk & Run -liikuntatapahtumaan 21.9.2024

Tule mukaan koko Aalto-yhteisölle ilmaiseen liikuntatapahtumaan!
Picture of the themes of this course
Opinnot Julkaistu:

Mind & Study - Hyvinvoivan opiskelijan työkalupakki (3op) neljännessä jaksossa

Suosittu Mind & Study - Hyvinvoivan opiskelijan työkalupakki (3op) järjestään 4. jaksossa suomeksi ja englanniksi!

Tapahtumia

Aalto University campus in Otaniemi
Konferenssit, Työpajat

ARCH24 - The 6th International conference on Architecture, Research, Health and Care

The International ARCH24 Conference will be held at Aalto University, Espoo, in June 17th to 19th in 2024.