Oasis of Radical Wellbeing

HowUTeach itsearviointityökalua pilotoidaan Aallossa

HowUTeach on tutkimuspohjainen itsearviointityökalu pääasiassa opetushenkilökunnalle. Tarkoituksena on lisätä opettajien tietoisuutta opettamisesta ja edistää työhön ja hyvinvointiin liittyvää itsereflektiota. HowUTeach:ia pilotoidaan Aallossa lukuvuonna 2022-23.
Co-operation
Photo: Aalto University/ Mikko Raskinen

Pilotoinnissa on kaksi vaihetta

  1. HowUTeach kyselylomake pilottiohjelmien ja -pääaineiden opettajille. Opettajat vastaavat kyselyyn ja saavat kyselystä palautteen. Toimintatapa rohkaisee ja parantaa itsearviointia vastaajan työympäristössä. Palaute sisältöää kuvailun eri opetuksen ulottuvuuksista sekä ehdotuksia siitä miten kehittää opetuksen käytänteitä ja opetukseen liittyvää hyvinvointia. HowUTeach mittarin ulottuvuudet ovat: opetukseen liittyvä hyvinvointi, kokemukset työskentely-ympäristöstä, opetuksen ja tutkimuksen integrointi sekä lähestymistavat opetukseen.
  2. Fasilitoiduissa työpajoissa opettajatiimit reflektoivat palautetta yhdessä. Tavoitteena on löytää yhteisyön vahvuuksia ja yhdessä analysoidaparhaita mahdollisia opetus- ja oppimiskokemuksia. Työpajoja fasilitoivat Oasis of Radical Wellbeing hankkeen työntekijät.

Näiden jälkeiset jatkotoimenpiteet seuraavat ohjelmien omia tarpeita.

Yhteensä kolmesta neljään ohjelmaa tai pääainetta Aallon kaikilta aloilta osallistuu pilottiin lukuvuonna 2022-2023.

Julkaisut

Supporting high-quality teaching in higher education through the HowUTeach self-reflection tool.

Parpala, A., & Postareff, L. 2021 Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 23(4), 61-67.

Yhteystiedot:

Tiina Pylkkönen

Asiantuntija
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu