Rakennetun ympäristön laitos

Jäteveden käsittelyteknologiat

Ryhmä kehittää kestäviä jätevedenkäsittelymenetelmiä. Jäteveden sisältämiä arvokkaita resursseja täytyy hyödyntää turvallisesti kuormittamatta ympäristöä. Aalto lahjoitusprofessuuri 2018 – 2028.
Wastewater Treatment Technologies

Aalto-professuuri 2018 - 2028

Lahjoitusprofessuurin ala on jätevedenkäsittely ja sitä ovat rahoittamassa useat suomalaiset vesihuoltolaitokset, yhdistykset ja säätiöt. Työ käynnistyi Aalto-yliopiston Rakennetun ympäristön laitoksella vuonna 2018 Professori Anna Mikolan johdolla. Huhtikuussa 2023 Henri Haimi nimitettiin osa-aikaiseksi Professor of Practice -professoriksi.

Professuurin tutkimusteemat

Ryhmämme keskittyy ravinteiden talteenottoon, haitta-aineiden poistoon ja energian ja hiilijalanjäljen optimointiin – tämä toteutetaan jätevedenkäsittelyssä keskittyen kylmien lämpötilojen olosuhteisiin.

Ravinteiden talteenotto

Jätevedenpuhdistuksen rooli on muuttumassa veden puhdistuksesta enemmän kierrätystehtaaksi.

Nutrient recovery and removal system

Ratkaisukeskeinen haitta-ainetutkimus

Erilaisten haitta-aineiden kuorma Itämereen on ongelma, johon on vasta vähitellen herätty.

Micropollutants research system in water laboratory

Jätevedenkäsittelyn ilmastovaikutus

Jätevedenpuhdistus on vielä tällä hetkellä yksi yhteiskunnan suurista energiankuluttajista ja merkittävä pistelähde CO2-päästöille.

Carbon sink

Kylmien lämpötilojen prosessien kehittäminen

Suomessa ja muissa Itämeren rannikkomaissa käsiteltävät jätevedet sekä luonnon vedet ovat pääosan vuotta kylmiä. Tällä on vaikutusta puhdistusprosessien toimintaan.

Wastewater plant in snowy winter time

Wastewater treatment research group photo

Blogi

Lue tutkimusryhmämme viimeisimmät kuulumiset.

Rakennetun ympäristön laitos
Logos of the funding companies

Lahjoittajat

Lisätietoa tutkimustamme rahoittavista organisaatioista.

Insinööritieteiden korkeakoulu

Opinnäytteet