Yrittäjyys on vastuuta, omistajuutta ja oppimista

prodeko_seminaari-9b_fi_fi.jpg

Tuotantotalouden laitoksen alumniyhteisön – Prodekon – kevätseminaari järjestettiin tänä vuonna 28. huhtikuuta Kalastajatorpalla. Korkeatasoinen ohjelma viritti lähes 300 tuotantotalouden opiskelijaa, alumnia ja laitoksen työntekijää iloisiin vapputunnelmiin. Seminaarin järjestäminen ja innostunut osallistuminen antoivat vaikuttavan näytön aktiivisen alumniyhteisömme voimasta.

Seminaarin teemoina olivat Prodekon arvojen lanseeraus ja yrittäjyyskulttuuri. Yrittäjyyskulttuuria lähestyttiin niin start-up yrittäjien, sijoittajien kuin suuryritysten näkökulmista. Yrittäjämäinen toiminta nostaa jatkuvasti profiiliaan yhteiskunnassa. Se koetaan yhä useammin ketterämmän toiminnan ja strategisen uudistumisen perustaksi myös suurissa organisaatioissa.

Risto Siilasmaa (kuvassa), F-Securen perustaja ja Nokian hallituksen puheenjohtaja sekä aktiivinen alumni, johdatteli yleisön Prodeko-yhteisön arvojen lanseeraukseen. Arvojen valinta perustui yhteisön tuottamiin aloitteisiin, joista alumneista koostuva työryhmä valitsi viisi Prodekolaista ajattelua kuvaavaa arvoa.

PRODEKO-YHTEISÖN ARVOT:

• THINK BIG. Be bold. Trust yourself and your skills. Take risks, but not blindly – do so with entrepreneurial responsibility, ownership and humility.
  • GET THINGS DONE. Take initiative. Have a can-do-attitude. Value results, not working hours. Be efficient, but above all, be effective - what you do and don't do are equally important.
  • LEARN AND GROW. Be curious. Keep learning. Embrace imperfection. Know that your qualities aren't fixed - you can grow and develop throughout life.
  • GIVE BACK. Support. Collaborate. Value your community. Don't ask what others can do for you, ask what you can do for others.
  • BE A GOOD PERSON. Act with integrity. Be worthy of trust. Meet others with kindness. Remember that who you are is more important than what you do.

Tilaisuuden toisessa osiossa esiteltiin pääasiassa tuotantotalouden opiskelijoiden perustamia yrityksiä, joihin alumniyhteisön sijoitusyhtiö on investoinut. Näiden joukossa olivat:

Puhumassa, pitchaamassa tai paneelikeskustelussa olivat ansiokkaasti mukana:

• Risto Siilasmaa – F-Secure, Nokia: Älä suhtaudu työpaikkaasi kuin vuokra-autoon. Jos et tunne omistajuutta, se ei kannata!
  • Hans Sohlström – Ahlström Capital: Kysymysten kysyminen on eräs parhaista tavoista johtaa.
  • Ilkka Paananen – Supercell: Pienissä tiimeissä on voimaa! Small is beautiful.
  • Ilkka Kivimäki – Inventure, Slush: Voit kehittyä ja kasvaa koko elämäsi ajan.
  • Marianne Vikkula – Slush: Yrittäjyyden alueella Aallossa ja Suomessa tapahtuu valtavasti.
  • Pyry Huhtanen – AYY: Aalto-kampus kehittyy yrittäjien kaupungiksi.
  • Esa Saarinen – filosofi, Aalto-yliopiston professori: Tasapaino itseisarvojen ja välineellisten arvojen välillä on yhteisöllisen arvokokemuksen perusta.
  • Kaj Hagros – Pivot5, Prodeko Ventures: Ota riskejä yrittäjämäisellä vastuullisuudella, omistajuudella ja nöyryydellä.

Seminaaripäivään mahtui joukko oheiskokouksia, kuten Prodekon neuvottelukunnan kokous, Prodeko Ventures Oy:n yhtiökokous ja Prodeko Alumni ry:n kevätkokous, joita seurasi verkostoitumista cocktailien ja buffet-illallisen ääressä. Illanvietto jatkui killan Economic Eclipse sekä Alumni Open Jam bändien säestyksellä.

Lisää kuvia seminaarista tapahtuman Facebook-sivulla. Kameran takana olivat Olli Kiikkilä ja Ossi Hakulinen.

twitter.com/hashtag/prodekoseminaari

Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.