Uutiset

Yrittäjyyden aineen kurssin sisällöt pelillistettiin eläviksi

Teoria muuntuu todeksi kuvitteellisissa case-harjoituksissa.
Female students doing case studies in the Learning Centre

Kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksen yrittäjyyden aineen “Entrepreneurship and Innovation Management” -kandidaattikurssin toteutus suunniteltiin uudelleen 1,5 vuotta sitten.

”Kurssia tarjotaan kaikille Aallon opiskelijoille kaksi kertaa vuodessa. Jotta kasvava opiskelijamäärä on mahdollista ottaa kurssille, päätimme tuolloin työparini, tutkijatohtori Johannes Gartnerin kanssa hyödyntää opetuksessamme flipped classroom -lähestymistapaa. Siinä kaikki luennot tarjotaan vain verkossa ja luentosalissa keskitytään interaktiiviseen case-analyysiin, joka tehdään pienissä ryhmissä”, kertoo professori Teemu Kautonen.

Tietoa tarjoillaan pienissä, helposti sisäistettävissä osissa

Professori Kautonen kertoo, että kurssin luennot ovat sekoitus lyhyitä teoriapätkiä ja kurssia varten kirjoitettua kuvitteellista case-harjoitusta australialaisista pienpanimoyrittäjistä Janesta, Paulista ja Emmasta. Vaikka henkilöhahmot ja esimerkit ovat kuvitteellisia, yrittäjien profiilit perustuvat Kautosen ja hänen kollegoidensa aiempaan tutkimukseen.

”Suurinta osaa teoriaosuudesta ei ole esitetty perinteisenä tekstikirjan tekstinä, vaan esimerkkeinä päätöksistä ja haasteista, joita pienpanimoyrittäjät kohtaavat suunnitellessaan ja pyörittäessään bisnestä. Suurin osa teoriasta on sisällytetty interaktiivisiin harjoituksiin. Tieto tuotetaan pienissä, helposti sisäistettävissä osissa ja niin, että sitä pystyy oppimisen tehostamiseksi heti soveltamaan kuvitteelliseen case-harjoitukseen", Kautonen kertoo.

Järjestelmän tulee olla vakaa ja nopea

Verkko-oppimisjärjestelmä on täysin implementoitu MyCourses-työtiloihin, jotta sen käyttäminen on opiskelijoille helppoa. Joitain visuaalisia elementtejä on hyödynnetty, jotta sisältö olisi eloisampaa, mutta Kautonen ja Gartner halusivat välttää isompia graafeja ja videoita, jotta järjestelmä pysyisi mahdollisimman vakaana ja nopeana.

”Järjestelmä toimiikin erittäin hyvin myös mobiililaitteissa. Ideana on, että opiskelijat voivat työskennellä kurssimateriaalien äärellä junassa ja bussissa mobiililaitteillaan. Tämä oppimismenetelmä vastaa erityisesti niiden opiskelijoiden tarpeeseen, jotka työskentelevät täysipäiväisesti”, Johannes Gartner sanoo.

Yrittäjyyden prof. Teemu Kautonen
Professori Teemu Kautonen. Kuva: Lasse Lecklin

Aalto Online Learning (A!OLE) -hanke on sekä rahoittanut kurssia että tukee sitä säännöllisillä seminaareillaan, mistä professori Teemu Kautonen on mielissään.

Lue myös: Flippaamisessa lähdetään liikkeelle opiskelijan henkilökohtaisesta oppimisprosessista

Kuva (yllä): Unto Rautio

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Opiskelija Pasi Heino
Opinnot Julkaistu:

Väyläopiskelijan tarina: Tehdastyön ohessa kauppatieteen tutkinto-opiskelijaksi

Pasi Heino pääsi keväällä 2019 kauppatieteen tutkinto-opiskelijaksi avoimen yliopiston väyläopintojen kautta ja opiskelee tällä hetkellä kolmatta vuotta tieto- ja palvelujohtamista. Nyt hän kertoo opiskelukokemuksistaan väyläopintojen ajalta sekä kauppatieteen tutkinto-opinnoista.
Opiskelija Otaniemen kampuksella talvimaisemassa.
Opinnot Julkaistu:

Hakijamäärä englanninkielisiin kandidaattiohjelmiin kasvoi

Haun tulokset julkaistaan viimeistään kesäkuun alussa.
BScBA Student Anne Torvinen enjoying a summer day
Opinnot Julkaistu:

Yliopisto-opintojen aloittaminen on sekä haastavaa että palkitsevaa

Opiskelijatovereiden yhteishenki ja International Business -kandidaattiohjelman vahvuudet ovat olleet erinomainen tuki ensimmäisen vuoden opiskelijoiden aloitettua yliopisto-opintonsa hyvin poikkeavissa oloissa viime syksynä.
Small screenshot of takeout.aalto.fi
Kampus, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Varaukset taas mahdollisia Takeoutin sivuilta

Varausten teko Studiosin ja Väreen lainaamoista on jälleen mahdollista Takoutin nettisivuston kautta .