Yrittäjyyden aineen kurssin sisällöt pelillistettiin eläviksi

Kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksen yrittäjyyden aineen “Entrepreneurship and Innovation Management” -kandidaattikurssin toteutus suunniteltiin uudelleen 1,5 vuotta sitten.
”Kurssia tarjotaan kaikille Aallon opiskelijoille kaksi kertaa vuodessa. Jotta kasvava opiskelijamäärä on mahdollista ottaa kurssille, päätimme tuolloin työparini, tutkijatohtori Johannes Gartnerin kanssa hyödyntää opetuksessamme flipped classroom -lähestymistapaa. Siinä kaikki luennot tarjotaan vain verkossa ja luentosalissa keskitytään interaktiiviseen case-analyysiin, joka tehdään pienissä ryhmissä”, kertoo professori Teemu Kautonen.
Tietoa tarjoillaan pienissä, helposti sisäistettävissä osissa
Professori Kautonen kertoo, että kurssin luennot ovat sekoitus lyhyitä teoriapätkiä ja kurssia varten kirjoitettua kuvitteellista case-harjoitusta australialaisista pienpanimoyrittäjistä Janesta, Paulista ja Emmasta. Vaikka henkilöhahmot ja esimerkit ovat kuvitteellisia, yrittäjien profiilit perustuvat Kautosen ja hänen kollegoidensa aiempaan tutkimukseen.
”Suurinta osaa teoriaosuudesta ei ole esitetty perinteisenä tekstikirjan tekstinä, vaan esimerkkeinä päätöksistä ja haasteista, joita pienpanimoyrittäjät kohtaavat suunnitellessaan ja pyörittäessään bisnestä. Suurin osa teoriasta on sisällytetty interaktiivisiin harjoituksiin. Tieto tuotetaan pienissä, helposti sisäistettävissä osissa ja niin, että sitä pystyy oppimisen tehostamiseksi heti soveltamaan kuvitteelliseen case-harjoitukseen", Kautonen kertoo.
Järjestelmän tulee olla vakaa ja nopea
Verkko-oppimisjärjestelmä on täysin implementoitu MyCourses-työtiloihin, jotta sen käyttäminen on opiskelijoille helppoa. Joitain visuaalisia elementtejä on hyödynnetty, jotta sisältö olisi eloisampaa, mutta Kautonen ja Gartner halusivat välttää isompia graafeja ja videoita, jotta järjestelmä pysyisi mahdollisimman vakaana ja nopeana.
”Järjestelmä toimiikin erittäin hyvin myös mobiililaitteissa. Ideana on, että opiskelijat voivat työskennellä kurssimateriaalien äärellä junassa ja bussissa mobiililaitteillaan. Tämä oppimismenetelmä vastaa erityisesti niiden opiskelijoiden tarpeeseen, jotka työskentelevät täysipäiväisesti”, Johannes Gartner sanoo.

Aalto Online Learning (A!OLE) -hanke on sekä rahoittanut kurssia että tukee sitä säännöllisillä seminaareillaan, mistä professori Teemu Kautonen on mielissään.
Lue myös: Flippaamisessa lähdetään liikkeelle opiskelijan henkilökohtaisesta oppimisprosessista
Kuva (yllä): Unto Rautio
- Julkaistu:
- Päivitetty:
Lue lisää uutisia

Uusi Osaamisen Aalloilla -podcast avaa vieraidensa tärkeimmät oivallukset ja opit elämän varrelta
Osaamisen Aalloilla on Aalto-yliopiston elämänlaajuisen oppimisen uusi podcast.
Opiskelija auttoi Maj ja Tor Nessling -säätiötä kehittämään kestävän kehityksen palkintogaalan asiakaspolkua
Sininen Pallo -tapahtuman myyntivalttien määrittely oli opiskelijan ensimmäisiä tehtäviä.
Veera Repka: Otaniemi-kuplaan imautuu helposti mukaan
"Jos joku kävelisi kengissäni samalla tapaa opintojen alkuvaiheessa, toivoisin, että hän ei yrittäisi heti saavuttaa kaikkea. Itselleen voi antaa aikaa ja käydä omalla painollaan asioita läpi."