Yrittäjyyden aineen kurssin sisällöt pelillistettiin eläviksi
![Female students doing case studies in the Learning Centre](/sites/g/files/flghsv161/files/styles/1_6_567w_354h_n/public/2019-01/unto_rautio_aalto_unt6847_original_1.jpg?h=ae36aa92&itok=mYI_M6Kz)
Kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksen yrittäjyyden aineen “Entrepreneurship and Innovation Management” -kandidaattikurssin toteutus suunniteltiin uudelleen 1,5 vuotta sitten.
”Kurssia tarjotaan kaikille Aallon opiskelijoille kaksi kertaa vuodessa. Jotta kasvava opiskelijamäärä on mahdollista ottaa kurssille, päätimme tuolloin työparini, tutkijatohtori Johannes Gartnerin kanssa hyödyntää opetuksessamme flipped classroom -lähestymistapaa. Siinä kaikki luennot tarjotaan vain verkossa ja luentosalissa keskitytään interaktiiviseen case-analyysiin, joka tehdään pienissä ryhmissä”, kertoo professori Teemu Kautonen.
Tietoa tarjoillaan pienissä, helposti sisäistettävissä osissa
Professori Kautonen kertoo, että kurssin luennot ovat sekoitus lyhyitä teoriapätkiä ja kurssia varten kirjoitettua kuvitteellista case-harjoitusta australialaisista pienpanimoyrittäjistä Janesta, Paulista ja Emmasta. Vaikka henkilöhahmot ja esimerkit ovat kuvitteellisia, yrittäjien profiilit perustuvat Kautosen ja hänen kollegoidensa aiempaan tutkimukseen.
”Suurinta osaa teoriaosuudesta ei ole esitetty perinteisenä tekstikirjan tekstinä, vaan esimerkkeinä päätöksistä ja haasteista, joita pienpanimoyrittäjät kohtaavat suunnitellessaan ja pyörittäessään bisnestä. Suurin osa teoriasta on sisällytetty interaktiivisiin harjoituksiin. Tieto tuotetaan pienissä, helposti sisäistettävissä osissa ja niin, että sitä pystyy oppimisen tehostamiseksi heti soveltamaan kuvitteelliseen case-harjoitukseen", Kautonen kertoo.
Järjestelmän tulee olla vakaa ja nopea
Verkko-oppimisjärjestelmä on täysin implementoitu MyCourses-työtiloihin, jotta sen käyttäminen on opiskelijoille helppoa. Joitain visuaalisia elementtejä on hyödynnetty, jotta sisältö olisi eloisampaa, mutta Kautonen ja Gartner halusivat välttää isompia graafeja ja videoita, jotta järjestelmä pysyisi mahdollisimman vakaana ja nopeana.
”Järjestelmä toimiikin erittäin hyvin myös mobiililaitteissa. Ideana on, että opiskelijat voivat työskennellä kurssimateriaalien äärellä junassa ja bussissa mobiililaitteillaan. Tämä oppimismenetelmä vastaa erityisesti niiden opiskelijoiden tarpeeseen, jotka työskentelevät täysipäiväisesti”, Johannes Gartner sanoo.
![Yrittäjyyden prof. Teemu Kautonen](/sites/g/files/flghsv161/files/styles/1_6_567w_354h_n/public/2019-01/Teemu_Kautonen_2017.jpg?h=443c6497&itok=ozpQxmDP)
Aalto Online Learning (A!OLE) -hanke on sekä rahoittanut kurssia että tukee sitä säännöllisillä seminaareillaan, mistä professori Teemu Kautonen on mielissään.
Lue myös: Flippaamisessa lähdetään liikkeelle opiskelijan henkilökohtaisesta oppimisprosessista
Kuva (yllä): Unto Rautio
- Julkaistu:
- Päivitetty:
Lue lisää uutisia
![Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.](/sites/g/files/flghsv161/files/styles/2_3_288w_125h_d/public/2024-07/Liina_Roysko_ja_Kerttu_Lammi_photo_Roope_Kiviranta_web.jpg?h=96533ab2&itok=T_SsLZJ_)
Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa
Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.![Två studentar på Aalto-universitetets campus](/sites/g/files/flghsv161/files/styles/2_3_288w_125h_d/public/2024-07/Aalto_University_Squad_students_May-2023_by_Aleksi_Poutanen_4895.jpg?h=41f55a5b&itok=-dw6wp5M)
2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon
Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa![Syksyinen kampusalue](/sites/g/files/flghsv161/files/styles/2_3_288w_125h_d/public/2024-06/aalto_university_campus_photos_240920_photo_Anni_Kaaria-5_0.jpg?h=41f55a5b&itok=7gqovAHx)