Uutiset

Yrittäjyyden aineen kurssin sisällöt pelillistettiin eläviksi

Teoria muuntuu todeksi kuvitteellisissa case-harjoituksissa.
Female students doing case studies in the Learning Centre

Kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksen yrittäjyyden aineen “Entrepreneurship and Innovation Management” -kandidaattikurssin toteutus suunniteltiin uudelleen 1,5 vuotta sitten.

”Kurssia tarjotaan kaikille Aallon opiskelijoille kaksi kertaa vuodessa. Jotta kasvava opiskelijamäärä on mahdollista ottaa kurssille, päätimme tuolloin työparini, tutkijatohtori Johannes Gartnerin kanssa hyödyntää opetuksessamme flipped classroom -lähestymistapaa. Siinä kaikki luennot tarjotaan vain verkossa ja luentosalissa keskitytään interaktiiviseen case-analyysiin, joka tehdään pienissä ryhmissä”, kertoo professori Teemu Kautonen.

Tietoa tarjoillaan pienissä, helposti sisäistettävissä osissa

Professori Kautonen kertoo, että kurssin luennot ovat sekoitus lyhyitä teoriapätkiä ja kurssia varten kirjoitettua kuvitteellista case-harjoitusta australialaisista pienpanimoyrittäjistä Janesta, Paulista ja Emmasta. Vaikka henkilöhahmot ja esimerkit ovat kuvitteellisia, yrittäjien profiilit perustuvat Kautosen ja hänen kollegoidensa aiempaan tutkimukseen.

”Suurinta osaa teoriaosuudesta ei ole esitetty perinteisenä tekstikirjan tekstinä, vaan esimerkkeinä päätöksistä ja haasteista, joita pienpanimoyrittäjät kohtaavat suunnitellessaan ja pyörittäessään bisnestä. Suurin osa teoriasta on sisällytetty interaktiivisiin harjoituksiin. Tieto tuotetaan pienissä, helposti sisäistettävissä osissa ja niin, että sitä pystyy oppimisen tehostamiseksi heti soveltamaan kuvitteelliseen case-harjoitukseen", Kautonen kertoo.

Järjestelmän tulee olla vakaa ja nopea

Verkko-oppimisjärjestelmä on täysin implementoitu MyCourses-työtiloihin, jotta sen käyttäminen on opiskelijoille helppoa. Joitain visuaalisia elementtejä on hyödynnetty, jotta sisältö olisi eloisampaa, mutta Kautonen ja Gartner halusivat välttää isompia graafeja ja videoita, jotta järjestelmä pysyisi mahdollisimman vakaana ja nopeana.

”Järjestelmä toimiikin erittäin hyvin myös mobiililaitteissa. Ideana on, että opiskelijat voivat työskennellä kurssimateriaalien äärellä junassa ja bussissa mobiililaitteillaan. Tämä oppimismenetelmä vastaa erityisesti niiden opiskelijoiden tarpeeseen, jotka työskentelevät täysipäiväisesti”, Johannes Gartner sanoo.

Yrittäjyyden prof. Teemu Kautonen
Professori Teemu Kautonen. Kuva: Lasse Lecklin

Aalto Online Learning (A!OLE) -hanke on sekä rahoittanut kurssia että tukee sitä säännöllisillä seminaareillaan, mistä professori Teemu Kautonen on mielissään.

Lue myös: Flippaamisessa lähdetään liikkeelle opiskelijan henkilökohtaisesta oppimisprosessista

Kuva (yllä): Unto Rautio

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Four students are sitting around a table, looking at two computers in an atmospherically lit café.
Opinnot Julkaistu:

Hakuaika kevään 2022 Digital Business Master Class -kurssille on auki

Aalto-yliopiston kesäkoulun Digital Business Master Class (DBMC) -kurssi järjestetään maaliskuussa 2022 seitsemättä kertaa. Kurssi tarjotaan suosionsa vuoksi sekä keväisin että kesäisin
Räätälöity opiskelijoiden yritysprojekti PwC:lle, työryhmä
Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat selvittivät PwC:lle uuden EU-lainsäädännön vaikutuksia suomalaisiin alustayrityksiin

PwC:n toimeksi antamassa projektissa selvitettiin sääntelyiden vaikutusta alustatalouden toimijoiden liiketoimintamalleihin sekä datankäyttömahdollisuuksiin.
vihreitä kasveja vedessä
Opinnot Julkaistu:

The New Sustainability in Business -verkkokurssi vahvistaa tietämystä kestävästä liiketoiminnasta

Miten yritykset voivat luoda kestävää arvoa taloudelle, ympäristölle ja yhteiskunnalle?
Miten talous toimii? -verkkokurssi (MOOC)
Opinnot Julkaistu:

Suomalaisista maailman paras talouskansa – uusi avoin verkkokurssi talouden perusteista tukee tavoitteeseen pääsemisessä

Miten talous toimii? on ensimmäinen laaja suomenkielinen MOOC talouden vaikutuksista elämäämme.