Yrittäjyyden aineen kurssin sisällöt pelillistettiin eläviksi

Teoria muuntuu todeksi kuvitteellisissa case-harjoituksissa.
Female students doing case studies in the Learning Centre

Kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksen yrittäjyyden aineen “Entrepreneurship and Innovation Management” -kandidaattikurssin toteutus suunniteltiin uudelleen 1,5 vuotta sitten.

”Kurssia tarjotaan kaikille Aallon opiskelijoille kaksi kertaa vuodessa. Jotta kasvava opiskelijamäärä on mahdollista ottaa kurssille, päätimme tuolloin työparini, tutkijatohtori Johannes Gartnerin kanssa hyödyntää opetuksessamme flipped classroom -lähestymistapaa. Siinä kaikki luennot tarjotaan vain verkossa ja luentosalissa keskitytään interaktiiviseen case-analyysiin, joka tehdään pienissä ryhmissä”, kertoo professori Teemu Kautonen.

Tietoa tarjoillaan pienissä, helposti sisäistettävissä osissa

Professori Kautonen kertoo, että kurssin luennot ovat sekoitus lyhyitä teoriapätkiä ja kurssia varten kirjoitettua kuvitteellista case-harjoitusta australialaisista pienpanimoyrittäjistä Janesta, Paulista ja Emmasta. Vaikka henkilöhahmot ja esimerkit ovat kuvitteellisia, yrittäjien profiilit perustuvat Kautosen ja hänen kollegoidensa aiempaan tutkimukseen.

”Suurinta osaa teoriaosuudesta ei ole esitetty perinteisenä tekstikirjan tekstinä, vaan esimerkkeinä päätöksistä ja haasteista, joita pienpanimoyrittäjät kohtaavat suunnitellessaan ja pyörittäessään bisnestä. Suurin osa teoriasta on sisällytetty interaktiivisiin harjoituksiin. Tieto tuotetaan pienissä, helposti sisäistettävissä osissa ja niin, että sitä pystyy oppimisen tehostamiseksi heti soveltamaan kuvitteelliseen case-harjoitukseen", Kautonen kertoo.

Järjestelmän tulee olla vakaa ja nopea

Verkko-oppimisjärjestelmä on täysin implementoitu MyCourses-työtiloihin, jotta sen käyttäminen on opiskelijoille helppoa. Joitain visuaalisia elementtejä on hyödynnetty, jotta sisältö olisi eloisampaa, mutta Kautonen ja Gartner halusivat välttää isompia graafeja ja videoita, jotta järjestelmä pysyisi mahdollisimman vakaana ja nopeana.

”Järjestelmä toimiikin erittäin hyvin myös mobiililaitteissa. Ideana on, että opiskelijat voivat työskennellä kurssimateriaalien äärellä junassa ja bussissa mobiililaitteillaan. Tämä oppimismenetelmä vastaa erityisesti niiden opiskelijoiden tarpeeseen, jotka työskentelevät täysipäiväisesti”, Johannes Gartner sanoo.

Yrittäjyyden prof. Teemu Kautonen
Professori Teemu Kautonen. Kuva: Lasse Lecklin

Aalto Online Learning (A!OLE) -hanke on sekä rahoittanut kurssia että tukee sitä säännöllisillä seminaareillaan, mistä professori Teemu Kautonen on mielissään.

Lue myös: Flippaamisessa lähdetään liikkeelle opiskelijan henkilökohtaisesta oppimisprosessista

Kuva (yllä): Unto Rautio

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
AllWell SQ
Yliopisto Julkaistu:

Vuoden 2024 AllWell?-kyselyyn vastasi 36 % kohderyhmästä

Kysely lähetettiin Aalto-yliopiston toisen vuoden kandiopiskelijoille ja ensimmäisen vuoden maisteriopiskelijoille.
Alex Henn
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Alexander Henn sai Suomen Luonnonvarain Tutkimussäätiön väitöskirjapalkinnon

Alexander Henn kehitti ligniinille kaksi uutta sovellusta, jotka luovat mahdollisuuksia metsäteollisuuden sivuvirtojen arvonnousulle. Tutkimus edistää suomalaisen puumateriaalin lisäarvoista hyödyntämistä bio- ja kiertotalouden periaatteiden mukaisesti.