Uutiset

Yö galaksissa – IDBM Challengen opiskelijat loivat moniaistisen avaruusmatkan

Oletko koskaan unelmoinut avaruuden tutkimisesta? Tai miettinyt, olisiko sinulla mahdollisuus viettää yö avaruudessa? International Design Business Management (IDBM) maisteriohjelman opiskelijat esittivät nämä kysymykset ja tuloksena oli avaruusseikkailu.
IDBM-opiskelijat esittelivät lopputöitään Space Odyssey  tapahtumassa Kellohallissa. Valokuva: Laura Nissinen / A21 Helsinki

Aallon IDBM Challenge on IDBM-ohjelman maisteriopiskelijoille tarkoitettu johdantokurssi. Kurssi tuo yhteen opiskelijoita hyvin erilaisista koulutustaustoista, ja tarjoaa heille tilaisuuden yhdistää teoriaa ja käytäntöä.

Kolmiviikkoisen kurssin alussa oppilaille esitettiin kaksi haastetta. Heidän tehtävänään oli hyödyntää ennakointia ja social dreaming –menetelmää, ja luoda tulevaisuuskenaarioita uuden avaruuden kilpajuoksun seuraamuksista. Lopputulokset oli esiteltävä kiinnostavassa tapahtumassa.

Moniaistinen avaruusmatka

Kuinka avaruudessa urheillaan? Mitkä ovat avaruuteen sijoittuvan kaivosteollisuuden seuraamukset vuonna 2037? Millaisia palveluita tarvitaan, kun avaruusturismi kasvaa eksponentiaalisesti vuonna 2047? IDBM Space Odyssey avaruusseikkailu kiteytyi ajatuksia herättäviksi Pecha Kucha  esityksiksi.   

Tänä vuonna IDBM Challengen yhteistyökumppani oli Kööpenhaminassa toimiva Student & Innovation House, joka on opiskelijavetoinen innovaatio-organisaatio. Sen tavoitteena on tarjota jäsenilleen mahdollisuuksia muuttaa maailmaa positiivisen vaikuttamisen kautta.

Kurssin kahden ensimmäisen viikon aikana kaksi kööpenhaminalaista tiimiä osallistui työhön etänä ja kolmannella viikolla he liittyivät Helsingissä työskentelevien tiimien joukkoon.

IDBM Challenge: koettele taitojasi

IDBM Challenge on hybridikurssi, jossa opiskelijoille esitetään monimutkainen haaste. Sen avulla testataan ja kehitetään heidän taitojaan. Samalla opitaan tunnistamaan ja ottamaan käyttöön tiimin jäsenten erilaiset työskentelytavat.

Tavoitteena on hyödyntää sekä kasvokkain että verkon välityksellä tapahtuvan oppimisen parhaat puolet - keskittyen samalla todellisten haasteiden ratkaisemiseen. Digitaaliset tilat ja tekemisen kautta oppiminen auttavat opiskelijoita kehittämään tulevaisuuden kannalta hyödyllisiä taitoja.

”Vaikka tämä onkin pakollinen kurssi sekä pää- että sivuaineopiskelijoillemme, visionamme on tehdä siitä kaikille avoin. Parhaillaan keskustelemme Copenhagen Business Schoolin kanssa siitä, haluaisivatko he mukaan pilottiin. Kurssin suorittamiseen sisältyisi samanlaisia elementtejä, joita Aallon opiskelijat käyvät läpi”, kertoo vieraileva apulaisprofessori Miikka Lehtonen.  

Kurssin nettisivut  toimivat interaktiivisena ikkunana IDBM-opiskelijoiden ja IDBM Challengen maailmaan. Tehtyjä osia voi hyödyntää vapaasti myös muilla kursseilla. Videoiden lisäksi sivustolta löytyy tehtäviä ja muuta hyödyllistä lähdeaineistoa.

”IDBM-ohjelmassa on kyse monialaisesta tiimityöskentelystä sekä monimerkityksisyyden ja innovaatioiden hallinnasta – niitä ei pysty formalisoimaan tai standardisoimaan samassa mitassa kuin muita tieteenaloja. Ne on koettava itse. Rohkaisemme opiskelijoitamme siihen, ettei pelkkien teoreettisten viitekehysten ymmärtäminen riitä. Heidän tulisi myös pohdiskella hiljaista tietoaan, kulttuurisia uskomuksiaan, mielikuviaan sekä taitojaan”, kertoo kurssisuunnittelija ja luennoitsija Katharina Schilli.

Innovaatiotoiminta kukoistaa, kun moninaiset tieteenalat ja suunnittelukäytännöt kohtaavat toisensa.

”Haluamme tänne aktiivisia oppijoita: ei vain tiedon kuluttajia, vaan uuden tietämyksen tuottajia. Verkkosivujen avulla haluamme myös tutkia, kuinka opiskelijoistamme voisi tulla aktiivisia kumppaneita kurssien luomisessa”, sanoo kurssisuunnittelija ja luennoitsija Theresa Berg.

 

Lue lisää:

IDBM Challenge

IDBM Master's Programme

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

people sitting
Opinnot Julkaistu:

Aalto-yliopistosta valmistuneet maisterit ja tohtorit ovat työllistyneet hyvin

Valtakunnallinen uraseurantakysely käynnistyy 3. lokakuuta. Kysely lähetetään vuonna 2017 maisteriksi ja vuonna 2019 tohtoriksi valmistuneille.
Finavia-projektin työryhmä, Aalto BIZ
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat auttoivat Finaviaa analysoimaan Helsinki-Vantaan terminaalilogistiikkaa

Lentomatkustuksen yllättävän nopea elpyminen on aiheuttanut kapasiteettiongelmia.
Leila Arstila solving an escape game challenge together with Santtu Sievänen. Veeti Ojanperä helped to find the solution. Copyright: David Bohmann
Opinnot Julkaistu:

Linda Liukkaan tapaaminen rohkaisi Leila Arstilaa vaihtamaan tietotekniikkaan – nyt hän edusti Suomea kyberturvallisuuskilpailuissa Itävallassa

Tietotekniikan laitoksen maisteriopiskelija Leila Arstila osallistui 13.–16. syyskuuta Euroopan kyberturvallisuuskilpailuihin (European Cyber Security Challenge) Itävallassa. Kilpailu on suunnattu nuorille tietoturvaosaajille ja sen järjestäjää muun muassa Euroopan Unionin kyberturvallisuusvirasto (ENISA).
Teachers handbook icons
Opinnot Julkaistu:

Käsikirja opettamiseen Aalto-yliopistossa on julkaistu!

Opettajan käsikirjan ensimmäiset osat on julkaistu englanniksi. Suomenkielinen käännös tehdään syksyn aikana.