Yläkoululaiset tytöt tutustuivat teknologian maailmaan naistenpäivän kunniaksi

Tekniikan korkeakouluissa jatkettiin naistenpäivän juhlintaa vielä maanantaina 9. maaliskuuta, kun Aalto-yliopistolle saapui joukko tieteestä ja teknologiasta innostuneita kasi- ja ysiluokkalaisia tyttöjä. Koko päivän kestävän ohjelmaan kuului inspiroivia puheenvuoroja ja mukaansatempaavia työpajoja.
Kasi- ja ysiluokkalaiset tytöt tutustuivat teknologian maailmaan Aalto-yliopistossa. Kuva: Matti Ahlgren/Aalto-yliopisto
Tytöt pääsivät päivän aikana tutustumaan esimerkiksi hammasimplantin suunnitteluun virtuaalimaailmassa. Kuva: Matti Ahlgren, Aalto-yliopisto

Teknologiateollisuuden kasvuohjelmien päällikkö ja entisen Teknillisen korkeakoulun alumni Piia Simpanen aloitti päivän kertomalla, miksi teknologiaa kannattaa opiskella. Puheenvuorossaan hän korosti sitä, miten teknologialla voi muuttaa maailmaa ja miten monipuolisia mahdollisuuksia avautuu teknologiaa opiskelemalla. Hän rohkaisi tyttöjä miettimään rohkeasti omia polkujaan, ja kehotti heitä pohtimaan missä he ovat hyviä, mitä he rakastavat ja mistä he tulevaisuudessa voivat saada elantonsa.

Yritysnäkökulmaa ja sähkötekniikan innovaatioita esitteli Planmecan tuotepäällikkö Saila Parmes. Hänen innostuksensa tieteeseen syttyi fysiikan tunnilla, kun opettaja kertoi, miten laivat kelluvat. Hän opiskeli sähkötekniikkaa ja ajautui sattumien kautta lääketieteen teknologian pariin.

Konkreettisena esimerkkinä hän esitteli tytöille virtuaalipotilaan, eräänlaisen 3D-mallinnuksen, jolla voidaan auttaa hammaslääkäreitä suunnittelemaan ja antamaan parempaa hoitoa potilaille. Virtuaalipotilasta hyödynnettiin myös Pohjoismaiden ensimmäisessä kasvojensiirrossa, joka tehtiin Suomessa vuonna 2016. Virtuaalipotilas ja bioinformaatioteknologia kiinnostivat yleisöä kovasti ja kysymyksiä esitettiin innokkaasti.

Kolmantena puheenvuoron sai Aalto-yliopiston matematiikan ja systeemianalyysin laitoksen apulaisprofessori Pauliina Ilmonen. Unelmatyössään oleva Ilmonen kertoi saavansa sekä tehdä sitä mitä rakastaa, eli tutkia matemaattisia ilmiöitä ja tehdä hyvää, kuten auttaa syöpätutkijoita. Ilmonen kertoi, kuinka jännittävillä tavoilla matematiikkaa voi hyödyntää erilaisilla aloilla.  Monipuolisuuden voi nähdä siitä, miten vaihtelevissa tehtävissä hänen laitokseltaan valmistuneet alumnit työskentelevät nykyään: heitä on Ilmosen mukaan muun muassa liikennesuunnittelun parissa, mainostoimistossa, lentosuunnittelussa, hissitekniikassa, taloustutkimuksessa ja verotoimistolla harmaan talouden tutkimuksen parissa.

Aalto University/Piia Simpanen/Teknologiateollisuus/Tyttöjen päivä/Matti Ahlgren
Teknologiateollisuuden Piia Simpanen rohkaisi tyttöjä teknologian maailmaan. Kuva: Matti Ahlgren, Aalto-yliopisto

”Diplomi-insinöörit voivat tehdä mitä vain”

Esitelmien lisäksi ääneen pääsivät myös nykyiset teekkariopiskelijat. Omasta taustastaan ja opiskelusta Aallossa kertoivat Laura Kokko (ENG), Linda Hemmann (SCI), Erlea Melgosa (CHEM), Emilia El Hattab (BIZ) sekä Ella Eilola (ELEC). Naisten puheenvuoroissa korostui, kuinka monipuolisesti teknologian opiskelu avaa ovia ja miten erilaisia urapolkuja diplomi-insinöörit voivat kulkea. Puheenvuoroissaan he kertoivat myös, että teknologiaa opiskelemalla voi konkreettisesti vaikuttaa esimerkiksi ympäristönsuojeluun ja ilmastonmuutoksen torjumiseen. Opiskelijat jakoivat ajatuksiaan myös opiskelijaelämästä ja -vaihdosta sekä uusista ystävistä, joita yliopistossa saa varmasti.

Iltapäivällä keskityttiin työpajoihin, joissa tytöt saivat tehdä erilaisia teknologiaan liittyviä tehtäviä. He jakautuivat ryhmiin, joiden parissa tutustuttiin hammasimplantin suunnitteluun virtuaalitodellisuudessa, risteyksen liikennevalojen suunnitteluun, tehtiin virtuaalimatka avaruuteen, rakennettiin spagettisilta, mallinnettiin adenovirus sekä tutustuttiin kestävän kehityksen ja talouden teemoihin. Konkreettiset aivopähkinät ja hauskat esimerkit toimivat mainiosti ja jokainen työpaja oli täynnä keskittyneitä ja innostuneita tyttöjä.

Tyttöjen päivä / workshop / Aalto University / Matti Ahlgren
Tytöt harjoittelivat adenoviruksen mallintamista. Kuva: Matti Ahlgren, Aalto-yliopisto

Tutustu myös Helsingin yhteislyseon 8D-luokan tyttöjen ajatuksiin tapahtumasta: 8D:n tytöt Aalto-yliopistolla

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Jaan Metsaveer
Yhteistyö Julkaistu:

Meritekniikan onnistunut yliopistoyhteistyö Suomen ja Viron välillä

Aalto-yliopiston ja Tallinnan Teknillisen yliopiston koulutusyhteistyön tuloksena on 25 vuoden aikana valmistunut kymmeniä virolaista meritekniikan diplomi-insinööriä, joista viisi on suorittanut myös tekniikan tohtorin tutkinnon.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.