Yhteistyö strategisesti tärkeiden ja tunnettujen kumppanien kanssa parantaa pk-yritysten tuloksellisuutta

Tulokset julkaistiin arvostetussa Strategic Entrepreneurship Journal (SEJ) -lehdessä.

Tunnettujen kumppanien kanssa tapahtuva strateginen yhteistyö ja resurssien vaihdanta näyttäisi houkuttelevan lisää partnereita ja asiakkaita, jotka vaikuttavat positiivisesti pk-yrityksen tuloksellisuuteen, osoittaa Vaasan yliopistossa, Aalto-yliopistossa ja Itä-Suomen yliopistossa tehty tutkimus. Tulokset julkaistiin arvostetussa kansainvälisessä Strategic Entrepreneurship Journal (SEJ) -lehdessä.

PK-yritysten resurssit ovat usein vajavaiset. Siksi erityisesti nopeaa kansainvälistymistä tavoittelevien yritysten kannattaa harkita yhteistyötä muiden yritysten kanssa. Tutkimuksessa selvitettiinkin, millaisten partnereiden kanssa yhteistyötä tulisi tehdä.

Tulosten perusteella tuloksellisuutta parantaakseen pienten ja keskisuurten yritysten kannattaa rakentaa kumppanuuksia ja verkostoja, joissa yhteistyö keskittyy strategisiin resursseihin. Tällaisia ovat esimerkiksi tuotekehitysosaaminen ja jakelutieratkaisut, jotka ovat harvinaisia ja vaikeasti kopioitavia voimavaroja. Lisäksi yhteistyö tunnettujen ja johtavassa asemassa olevien kumppanien kanssa parantaa pk-yritysten uskottavuutta ja identiteettiä omassa verkostossaan.

Itä-Suomen yliopiston kansainvälisen liiketoiminnan ja myynnin professorin Mika Gabrielssonin mukaan resurssipohjainen teoria avaa pk-yritysten yritysyhteistyön tutkimisessa mielenkiintoisia tuloksia, joilla on myös liikkeenjohdollista merkitystä.

"Näyttäisi siltä, että kumppaneiden valinnassa strategisen resurssien vaihdannan lisäksi yritysten on kiinnitettävä huomiota myös kumppaneiden tunnettavuuteen."

Yliopistotutkija Jukka Partanen Vaasan yliopistosta korostaa lisäksi, että aiemmassa tutkimuksessa kumppaneiden tunnettuuden ja maineen merkitys on korostunut etenkin yrityksen aloitusvaiheessa.

"Tutkimuksemme osoittaa, että yhteistyökumppaneiden tunnettuudella on keskeinen rooli myös pk-yritysten myöhemmässä kehitysvaiheessa."

”Sen lisäksi, että verkostoista saatavat resurssit täydentävät yrityksen omia resursseja, ne myös tekevät yrityksestä haluttavamman partnerin yhä uusille yhteistyökumppaneille", organisaatioiden ja johtamisen apulaisprofessori Olli-Pekka Kauppila Kauppakorkeakoulusta jatkaa.

Lisätietoja:
Apulaisprofessori Olli-Pekka Kauppila
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Tutkimusartikkeli:
Turning strategic network resources into performance: The mediating role of network Identity of small – and medium-sized enterprises” Jukka Partanen, Olli-Pekka Kauppila, Fabian Sepulveda, Mika Gabrielsson on ladattavissa osoitteesta https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/sej.1296

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto