Uutiset

Yhteistyö strategisesti tärkeiden ja tunnettujen kumppanien kanssa parantaa pk-yritysten tuloksellisuutta

Tulokset julkaistiin arvostetussa Strategic Entrepreneurship Journal (SEJ) -lehdessä.

Tunnettujen kumppanien kanssa tapahtuva strateginen yhteistyö ja resurssien vaihdanta näyttäisi houkuttelevan lisää partnereita ja asiakkaita, jotka vaikuttavat positiivisesti pk-yrityksen tuloksellisuuteen, osoittaa Vaasan yliopistossa, Aalto-yliopistossa ja Itä-Suomen yliopistossa tehty tutkimus. Tulokset julkaistiin arvostetussa kansainvälisessä Strategic Entrepreneurship Journal (SEJ) -lehdessä.

PK-yritysten resurssit ovat usein vajavaiset. Siksi erityisesti nopeaa kansainvälistymistä tavoittelevien yritysten kannattaa harkita yhteistyötä muiden yritysten kanssa. Tutkimuksessa selvitettiinkin, millaisten partnereiden kanssa yhteistyötä tulisi tehdä.

Tulosten perusteella tuloksellisuutta parantaakseen pienten ja keskisuurten yritysten kannattaa rakentaa kumppanuuksia ja verkostoja, joissa yhteistyö keskittyy strategisiin resursseihin. Tällaisia ovat esimerkiksi tuotekehitysosaaminen ja jakelutieratkaisut, jotka ovat harvinaisia ja vaikeasti kopioitavia voimavaroja. Lisäksi yhteistyö tunnettujen ja johtavassa asemassa olevien kumppanien kanssa parantaa pk-yritysten uskottavuutta ja identiteettiä omassa verkostossaan.

Itä-Suomen yliopiston kansainvälisen liiketoiminnan ja myynnin professorin Mika Gabrielssonin mukaan resurssipohjainen teoria avaa pk-yritysten yritysyhteistyön tutkimisessa mielenkiintoisia tuloksia, joilla on myös liikkeenjohdollista merkitystä.

"Näyttäisi siltä, että kumppaneiden valinnassa strategisen resurssien vaihdannan lisäksi yritysten on kiinnitettävä huomiota myös kumppaneiden tunnettavuuteen."

Yliopistotutkija Jukka Partanen Vaasan yliopistosta korostaa lisäksi, että aiemmassa tutkimuksessa kumppaneiden tunnettuuden ja maineen merkitys on korostunut etenkin yrityksen aloitusvaiheessa.

"Tutkimuksemme osoittaa, että yhteistyökumppaneiden tunnettuudella on keskeinen rooli myös pk-yritysten myöhemmässä kehitysvaiheessa."

”Sen lisäksi, että verkostoista saatavat resurssit täydentävät yrityksen omia resursseja, ne myös tekevät yrityksestä haluttavamman partnerin yhä uusille yhteistyökumppaneille", organisaatioiden ja johtamisen apulaisprofessori Olli-Pekka Kauppila Kauppakorkeakoulusta jatkaa.

Lisätietoja:
Apulaisprofessori Olli-Pekka Kauppila
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]
p. 050 312 0930

Tutkimusartikkeli:
Turning strategic network resources into performance: The mediating role of network Identity of small – and medium-sized enterprises” Jukka Partanen, Olli-Pekka Kauppila, Fabian Sepulveda, Mika Gabrielsson on ladattavissa osoitteesta https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/sej.1296

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Meidät on nähty short films at SuomiAreena
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Meidät on nähty! Elokuvan tulevaisuus esillä Porin SuomiAreenalla

Tervetuloa katsomaan Aalto-yliopiston palkittuja opiskelijaelokuvia nonstop-esityksenä Porin Taidemuseossa tiistaina 12. heinäkuuta 2022!
ABB_Aalto_laitelahjoitus_Kuva_Aalto-yliopisto.jpg
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Yhteistyö Aallon ja ABB Marine & Portsin kanssa tiivistyy

ABB Marine & Ports ja heidän laitetoimittajakumppaninsa Typhoon HIL lahjoittavat kuusi kappaletta simulaattoreita tutkijoiden ja opiskelijoiden käyttöön.
Shimmering Wood sneaker designed by by Noora Yau & Konrad Klockars. Photo: Kalle Kataila
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tätä on elämä 1.5

Kutsumme sinut mukaan neljättä kertaa järjestettävään, tutkimuksen ja muotoilun yhteistyötä esittelevään Designs for a Cooler Planet -festivaaliin 7.9.–12.10.2022 Otaniemessä, Espoossa.
Professor Zhipei Sun, photo: Niina Norjamäki/Aalto University
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopistolle lisärahoitusta tutkimustulosten hyödyntämiseen

Aalto-yliopiston professori Zhipei Sun johtaa yhtä potentiaalista tieteen eturintamassa olevaa tutkimushanketta.