Uutiset

Yhteistyö strategisesti tärkeiden ja tunnettujen kumppanien kanssa parantaa pk-yritysten tuloksellisuutta

Tulokset julkaistiin arvostetussa Strategic Entrepreneurship Journal (SEJ) -lehdessä.

Tunnettujen kumppanien kanssa tapahtuva strateginen yhteistyö ja resurssien vaihdanta näyttäisi houkuttelevan lisää partnereita ja asiakkaita, jotka vaikuttavat positiivisesti pk-yrityksen tuloksellisuuteen, osoittaa Vaasan yliopistossa, Aalto-yliopistossa ja Itä-Suomen yliopistossa tehty tutkimus. Tulokset julkaistiin arvostetussa kansainvälisessä Strategic Entrepreneurship Journal (SEJ) -lehdessä.

PK-yritysten resurssit ovat usein vajavaiset. Siksi erityisesti nopeaa kansainvälistymistä tavoittelevien yritysten kannattaa harkita yhteistyötä muiden yritysten kanssa. Tutkimuksessa selvitettiinkin, millaisten partnereiden kanssa yhteistyötä tulisi tehdä.

Tulosten perusteella tuloksellisuutta parantaakseen pienten ja keskisuurten yritysten kannattaa rakentaa kumppanuuksia ja verkostoja, joissa yhteistyö keskittyy strategisiin resursseihin. Tällaisia ovat esimerkiksi tuotekehitysosaaminen ja jakelutieratkaisut, jotka ovat harvinaisia ja vaikeasti kopioitavia voimavaroja. Lisäksi yhteistyö tunnettujen ja johtavassa asemassa olevien kumppanien kanssa parantaa pk-yritysten uskottavuutta ja identiteettiä omassa verkostossaan.

Itä-Suomen yliopiston kansainvälisen liiketoiminnan ja myynnin professorin Mika Gabrielssonin mukaan resurssipohjainen teoria avaa pk-yritysten yritysyhteistyön tutkimisessa mielenkiintoisia tuloksia, joilla on myös liikkeenjohdollista merkitystä.

"Näyttäisi siltä, että kumppaneiden valinnassa strategisen resurssien vaihdannan lisäksi yritysten on kiinnitettävä huomiota myös kumppaneiden tunnettavuuteen."

Yliopistotutkija Jukka Partanen Vaasan yliopistosta korostaa lisäksi, että aiemmassa tutkimuksessa kumppaneiden tunnettuuden ja maineen merkitys on korostunut etenkin yrityksen aloitusvaiheessa.

"Tutkimuksemme osoittaa, että yhteistyökumppaneiden tunnettuudella on keskeinen rooli myös pk-yritysten myöhemmässä kehitysvaiheessa."

”Sen lisäksi, että verkostoista saatavat resurssit täydentävät yrityksen omia resursseja, ne myös tekevät yrityksestä haluttavamman partnerin yhä uusille yhteistyökumppaneille", organisaatioiden ja johtamisen apulaisprofessori Olli-Pekka Kauppila Kauppakorkeakoulusta jatkaa.

Lisätietoja:
Apulaisprofessori Olli-Pekka Kauppila
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]
p. 050 312 0930

Tutkimusartikkeli:
Turning strategic network resources into performance: The mediating role of network Identity of small – and medium-sized enterprises” Jukka Partanen, Olli-Pekka Kauppila, Fabian Sepulveda, Mika Gabrielsson on ladattavissa osoitteesta https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/sej.1296

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Janne Laine sits on a tall black chair, dressed in a tuxedo, wearing the Dean of School of Cheminal Engineering ceremonial link necklace, smiling. Background is white and slightly wavy.
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vararehtori Janne Laineen muotokuva julkistettiin

Muotokuvan on kuvannut Aallon alumni Erica Nyholm.
Games Now!
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Games Now! – Avoin luentosarja pelialan kehityksestä

Games Now! on avoin luentosarja pelialan vallitsevista aiheista ja tulevista trendeistä.
Future Digital Mobility Management
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Liikutko autolla pk-seudulla? Tule testaamaan, miten autoilureiteistä saadaan sujuvampia ja turvallisempia.

Helsingissä toteutetaan syksyn aikana kansainvälinen Code the Streets -pilotti, jossa autoilijoille ehdotetaan vaihtoehtoisia ajoreittejä navigaattorilla. Haemme nyt navigointisovelluksen testaajia, joilla on käytössään Android-puhelin.
Ths picture shows Assistant Professor Ciprian Domnisoru and Professor, Nobel Laureate David Card.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkimusyhteistyötä Nobel-palkitun kanssa

Apulaisprofessori Ciprian Domnisorun mukaan taloustieteen Nobel-palkinnon saanut David Card on huolellinen, ahkera, ystävällinen ja hauska yhteistyökumppani, jonka Zoom-taustana näkyy usein suomalainen maalaus.