Yhteistyö strategisesti tärkeiden ja tunnettujen kumppanien kanssa parantaa pk-yritysten tuloksellisuutta

Tulokset julkaistiin arvostetussa Strategic Entrepreneurship Journal (SEJ) -lehdessä.

Tunnettujen kumppanien kanssa tapahtuva strateginen yhteistyö ja resurssien vaihdanta näyttäisi houkuttelevan lisää partnereita ja asiakkaita, jotka vaikuttavat positiivisesti pk-yrityksen tuloksellisuuteen, osoittaa Vaasan yliopistossa, Aalto-yliopistossa ja Itä-Suomen yliopistossa tehty tutkimus. Tulokset julkaistiin arvostetussa kansainvälisessä Strategic Entrepreneurship Journal (SEJ) -lehdessä.

PK-yritysten resurssit ovat usein vajavaiset. Siksi erityisesti nopeaa kansainvälistymistä tavoittelevien yritysten kannattaa harkita yhteistyötä muiden yritysten kanssa. Tutkimuksessa selvitettiinkin, millaisten partnereiden kanssa yhteistyötä tulisi tehdä.

Tulosten perusteella tuloksellisuutta parantaakseen pienten ja keskisuurten yritysten kannattaa rakentaa kumppanuuksia ja verkostoja, joissa yhteistyö keskittyy strategisiin resursseihin. Tällaisia ovat esimerkiksi tuotekehitysosaaminen ja jakelutieratkaisut, jotka ovat harvinaisia ja vaikeasti kopioitavia voimavaroja. Lisäksi yhteistyö tunnettujen ja johtavassa asemassa olevien kumppanien kanssa parantaa pk-yritysten uskottavuutta ja identiteettiä omassa verkostossaan.

Itä-Suomen yliopiston kansainvälisen liiketoiminnan ja myynnin professorin Mika Gabrielssonin mukaan resurssipohjainen teoria avaa pk-yritysten yritysyhteistyön tutkimisessa mielenkiintoisia tuloksia, joilla on myös liikkeenjohdollista merkitystä.

"Näyttäisi siltä, että kumppaneiden valinnassa strategisen resurssien vaihdannan lisäksi yritysten on kiinnitettävä huomiota myös kumppaneiden tunnettavuuteen."

Yliopistotutkija Jukka Partanen Vaasan yliopistosta korostaa lisäksi, että aiemmassa tutkimuksessa kumppaneiden tunnettuuden ja maineen merkitys on korostunut etenkin yrityksen aloitusvaiheessa.

"Tutkimuksemme osoittaa, että yhteistyökumppaneiden tunnettuudella on keskeinen rooli myös pk-yritysten myöhemmässä kehitysvaiheessa."

”Sen lisäksi, että verkostoista saatavat resurssit täydentävät yrityksen omia resursseja, ne myös tekevät yrityksestä haluttavamman partnerin yhä uusille yhteistyökumppaneille", organisaatioiden ja johtamisen apulaisprofessori Olli-Pekka Kauppila Kauppakorkeakoulusta jatkaa.

Lisätietoja:
Apulaisprofessori Olli-Pekka Kauppila
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]
p. 050 312 0930

Tutkimusartikkeli:
Turning strategic network resources into performance: The mediating role of network Identity of small – and medium-sized enterprises” Jukka Partanen, Olli-Pekka Kauppila, Fabian Sepulveda, Mika Gabrielsson on ladattavissa osoitteesta https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/sej.1296

Lisää tästä aiheesta

Kansikuvat Verma ja Lee
Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Hyvää suunnittelua vauvasta vaariin

Aalto ARTSin elokuun väittelijät ratkaisevat ongelmia eri käyttäjäryhmät huomioonottavilla suunnittelumetodeilla.
Mika Juuti studied the use of machine learning in information security for his dissertation.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tietoturvatutkijan täytyy osata ennakoida hyökkääjän seuraava askel

Tohtorikoulutettava Mika Juuti keskittyi väitöskirjassaan koneoppimisen hyödyntämiseen tietoturvajärjestelmissä.
Photoactive rod-like virus bundle schematic
Tiedotteet, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Virukset ja väriaineet voidaan valjastaa vedenpuhdistukseen

Aalto-yliopiston tutkijat kehittivät uuden tavan luoda viruspohjaisia materiaaleja. Tulevaisuudessa niitä voidaan hyödyntää muun muassa nanolääketieteessä ja ympäristöteknologiassa.
Kuva: Sanna Lehto
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Miten katkaista haavoittuvaisuusketju

Claudia Garduño ja AaltoLAB Mexico selvittivät, kuinka empatian, tiiviin kuuntelemisen ja muotoiluajattelun avulla voidaan löytää alkuperäisyhteisön keskeisimmät ongelmat.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu