Weiwei Lin nimitetty rakennetekniikan Associate professor -tehtävään

Professor Linin monialainen osaaminen edistää siltojen suunnittelua ja ylläpitoa Suomessa.
Professor Weiwei Lin

Tohtori Weiwei Lin (s. 1984) on nimitetty rakennetekniikan Associate professor -tehtävään Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun rakennustekniikan laitokselle ajalle 1.8.2019–31.7.2024.

Professori Linin tutkimus on tieteellisesti korkeatasoista ja hänellä on erittäin hyvät kansainväliset verkostot.

”Professori Linin monialainen osaaminen vahvistaa rakennetekniikan tutkimusta ja opetusta. Hän tuo uutta osaamista suomalaiseen rakennusteollisuuteen erityisesti siltojen ja muiden rakenteiden suunnittelussa, rakentamisessa ja ylläpidossa”, toteaa rakennustekniikan laitoksen johtaja, professori Jari Puttonen.

Lin sai IABMAS Young Prize -palkinnon (International Association for Bridge Maintenance and Safety) vuonna 2014, ja hän toimii American Society of Civil Engineers -järjestön (ASCE) Journal of Bridge Engineering -lehden apulaispäätoimittajana.

Professori Lin on myös kokenut opettaja. Hän on opettanut Wasedan yliopistossa, Japanissa vuodesta 2013 ja osallistunut myös kurssien ja opetussuunnitelmien kehittämiseen. Hän on toinen Elsevierin vuonna 2017 julkaiseman Bridge Engineering: Classifications, Design Loading, and Analysis Methods -kirjan tekijöistä.

Weiwei Lin on aiemmin työskennellyt Wasedan yliopistossa, ensin tutkimusassistenttina vuodesta 2011, sitten apulaisprofessorina vuodesta 2013 ja Associate professor -tehtävässä vuodesta 2015 alkaen.

Hän suoritti perusopintonsa Kaakkois-Kiinan yliopistossa ja valmistui insinööritieteiden maisteriksi vuonna 2009 Wasedan yliopistosta, Japanissa.  Tohtoriksi hän väitteli Wasedan yliopistossa vuonna 2012.

Yhteystiedot:

Professori (Associate professori) Weiwei Lin
Puh. +358503447735

Apurahanjakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahasto palkitsi sillan- ja talonrakennusalan osaajia

Vuodelle 2024 myönnettiin yhteensä yhdeksän apurahaa.
Olli Ikkana in Otaniemi, photo by Lasse Lecklin.

Bioinspiroituja värejä ja olosuhteisiin sopeutuvia materiaaleja – Professori Olli Ikkalan kolmas EU-hanke pohjaa eläviin systeemeihin

Teknillisen fysiikan professori Olli Ikkala on saanut kolmannen kerran Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen. Rahoituksen suuruus on 2,5 miljoonaa euroa, ja hanke kestää viisi vuotta.
Professori Antti Oulasvirta. Kuva: Aalto-yliopisto / Jaakko Kahilaniemi
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat selvittävät, miten tekoäly saadaan ymmärtämään ihmistä paremmin

Antti Oulasvirta on saanut 2,5 miljoonan euron Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen käyttäjämallien tutkimiseen.
Metsähovi 50 vuotta

Paljon onnea 50-vuotias Metsähovin radio-observatorio

Tasan 50 vuotta sitten 11.4.1974 radioteleskooppi Kirkkonummella liikahti ensimmäistä kertaa ja siitä lähtien radioastronomisen havaintodatan kerääminen on ollut katkeamatonta.