Weisell-säätiöltä 50 000 euron lahjoitus Aalto-yliopistoon Metsähovin radiotutkimusasemalle

Lahjoitusvaroin 5,5 metrin radioteleskooppiin hankitaan ohjausmoottorit ja vastaanotin.
Dekaani Jyri Hämäläinen ja Metsähovin tutkimusaseman johtaja Joni Tammi vastaanottivat lahjoituksen Weisell-säätiön Mikko Voipiolta.

Metsähovin radiotutkimusasema on Suomen ainoa tähtitieteellinen radio-observatorio. Alan tutkimus on arvostettua niin Suomessa kuin maailmalla. Nyt tutkimusta ja siihen liittyvää opetusta voidaan kehittää entisestään, sillä tutkimusasemalle aiemmin lahjaksi saatuun 5,5 metrin radioteleskooppiin hankitaan lahjoitusvaroin ohjausmoottorit ja vastaanotin.

”Olemme hyvin ilahtuneita Weisell-säätiön lahjoituksesta, sillä sen avulla saamme uuden teleskoopin viimein tutkimus- ja opetuskäyttöön. Ensimmäiset harjoitustyöt ovat jo suunnitteilla ja odotamme innolla uuden radioteleskoopin avaamia uusia tutkimus- ja opiskelijatyömahdollisuuksia”, toteaa tutkimusaseman johtaja Joni Tammi.

Weisell-säätiön puheenjohtaja Mikko Voipio kertoo lahjoituksen sopivan säätiön toiminta-ajatukseen. ”Olemme mielellämme tukemassa juuri tämän tyyppisiä hankkeita, joissa niin tutkimus kuin opetus saavat kaipaamiaan resursseja. Olemme osaltamme auttamassa Aalto-yliopiston kehittämistä ja sitä kautta edistämässä Suomen hyvinvointia”, kertoi Voipio Otaniemessä 1.6. järjestetyssä lahjoitustilaisuudessa.

Keväällä 2016 perustetun Weisellin säätiön tarkoituksena on edistää luonnon ja yhteiskunnan hyvinvointia tukemalla tieteellistä tutkimusta ja koulutusta sekä ympäristön tilaa, meriturvallisuutta ja merellisen kulttuuriperinnön säilyttämistä. Weisell-säätiö perustuu Hannu Voipion testamenttilahjoitukseen. Vuosittain jaettavien avustusten määrä on noin 400 000 euroa.

Weisell-säätiö myönsi 100.000 euron lahjoituksen syksyllä 2016 Aalto-yliopiston varainhankintakampanjaan. Lahjoitus kohdennettiin tekniikan alan koulutus- ja tutkimustoimintaan.

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.