Vuosi 2022 avaa Unite!-verkostolle uusia mahdollisuuksia

Unite!-yliopistoverkostolle on tiedossa vilkas vuosi 2022. Käynnissä on uusi Erasmus+-hakukierros Eurooppa-yliopistoaloitteen puitteissa. Lisäksi verkosto vahvistuu kahdella uudella jäsenellä ja edistää edelleen hankkeitaan.
Workshop at the Unite University Network meeting at Aalto

Marraskuun 2021 lopussa Euroopan komissio avasi Eurooppa-yliopistoaloitteen puitteissa uuden Erasmus+-hakukierroksen, minkä ansiosta Unite!-verkosto voi laatia toimintasuunnitelman lähivuosille. Hakukierroksella myönnetään rahoitusta juuri Uniten kaltaisille jo olemassa oleville kansainvälisille yhteistyöverkostoille. Tavoitteena on lujittaa instituutioiden välistä yhteistyötä entisestään sekä syventää, tehostaa ja laajentaa sen vaikuttavuutta. Päämääränä on edistää korkeakoulujen kehittymistä todellisiksi Eurooppa-yliopistoiksi.

Jos Unite!-verkoston ehdotus menestyy hakukierroksella, verkostolle on tiedossa rahoitusta 4+2 vuodeksi. Ehdotukset on jätettävä viimeistään 22.3.2022, ja rahoituspäätökset tehtäneen heinäkuun loppuun mennessä.

”Uusi Erasmus+-rahoitushaku tarjoaa Unite!-verkostolle tilaisuuden päivittää tavoitteensa nyt, kun verkoston työryhmillä on jo takana intensiivinen kaksivuotinen työrupeama”, sanoo Unite!-yliopistoverkoston johtaja Tanja Brühl. ”Verkostolla on nyt niin paljon kokemusta, että pystymme laatimaan pitkän tähtäimen strategian. Sen pohjalta voimme edistää tavoitteitamme ja uuden innovaatioihin ja teknologiaan keskittyvän Eurooppa-yliopiston mallin luomista.”

Unite!-verkoston seuraava askel on integroida kaksi uutta jäsentään:  Grazin teknillinen yliopisto (Itävalta) ja Wroclawin tiede- ja teknologiayliopisto (Puola). Molemmat teknologiayliopistot jakavat Unite!-verkoston hengen ja dynaamisen lähestymistavan. Ne perehdytetään verkoston toimintaan vuoden 2022 aikana, ja vuoden lopussa niistä tulee sen täysimääräisiä jäseniä.

Tapahtumia vuonna 2022

Vuonna 2022 järjestetään useita verkoston kannalta merkittäviä tapahtumia. Ensimmäisenä on vuorossa korkeakoulujen edustajien virtuaalitapaaminen Forum of Universities for the Future of Europe 25.–26.1.22 tammikuuta. Tapahtuma oli alun perin tarkoitus järjestää Pariisissa.

Ranskan EU-puheenjohtajuuskauden osana järjestettävä tapahtuma on erinomainen tilaisuus korostaa Eurooppa-yliopistojen merkitystä tulevaisuuden Euroopalle ja niiden osallisuutta sen rakentamiseen. Unite!-verkostolla on tilaisuudessa tilaisuus osallistua eurooppalaisen korkeakoulualueen toimijoiden ja poliittisten sidosryhmien vuoropuheluun ja esitellä tuloksiaan ja aktiivista rooliaan eurooppalaisen korkeakoulualueen uudistajana yhtenä nykyisistä 41:stä Eurooppa-yliopistojen yhteenliittymästä.

Maaliskuun 3.–4. päivänä yhdeksän opiskelijaa Unite!-verkoston korkeakouluista osallistuu European Students’ Assembly -tapahtumaan. Euroopan parlamentissa Strasbourgissa järjestettävä tapahtuma kokoaa yhteen 200 opiskelijaedustajaa kaikista 41:stä Eurooppa-yliopistojen yhteenliittymästä. Tapahtuma on ensimmäinen useista tapahtumista, jossa opiskelijat saavat äänensä kuuluviin Euroopan unionissa.

European Students’ Assembly on osa Eurooppa-yliopistojen yhteisön ydintoimintaa. Sen kautta opiskelijat kaikkialta Euroopasta pääsevät vastaamaan joihinkin EU:n tällä hetkellä kohtaamiin monimutkaisiin haasteisiin. Haasteita ratkotaan paneeleissa ja pyöreän pöydän istunnoissa, joissa käsitellään muun muassa seuraavia aiheita:  Miten EU voisi tuoda kansalaisiaan yhteen unionin yhteisten arvojen ympärille? Miten EU:n kyberhyökkäysten sietokykyä voisi parantaa? Tarvitsemmeko pandemian jälkeen Euroopan terveysunionia? Miltä eurooppalainen demokratia näyttää tulevaisuudessa? Millä tavalla voimme rakentaa tulevaisuuteen suuntautuneita, digitaalisia ja samaan aikaan inklusiivisia korkeakoulujärjestelmiä kaikkialla Euroopan unionissa?

Kuluneen vuoden aikana Unite!-yhteisö on panostanut merkittävästi verkoston kehittämiseen ja edistämiseen.

”Nykyisten seitsemän jäsenkorkeakoulun yhteistyö on tiivistynyt entisestään. Suuri joukko asiantuntijoita on toteuttamassa monenlaisia hankkeita kaikissa verkoston korkeakouluissa, minkä ansiosta yhä useampi opiskelija ja henkilökunnan jäsen pääsee hyötymään koko verkostomme laajuisesta tarjonnasta. Tätä kehityskulkua vahvistaa syvenevä korkeakoulujen välinen yhteistyö uuden Erasmus+ -hankkeen parissa sekä kahden uuden korkeakoulun liittyminen Uniteen. On mahtavaa, että Grazin teknillinen yliopisto ja Wroclawin tiede- ja teknologiayliopisto tulevat mukaan verkostoon ja pääsemme tekemään yhteistyötä niiden kanssa”, sanoo Unite!-verkoston pääsihteeri Andreas Winkler.

Neljännessä Unite! Dialogue -tapahtumassa Barcelonassa marraskuussa 2021 työryhmät pääsivät keskustelemaan nykyhetkestä ja tulevaisuudesta. Unite!-yhteisön hallinto ja jäseniä edustavat elimet – eli Governing Platform, Academic Forum ja opiskelijoita edustava SURE! – pääsivät tapaamaan kasvotusten vuonna 2021 ja tekemään päätöksiä, joilla turvataan työ verkoston tavoitteiden edistämiseksi.

Viides Unite! Dialogue -tapahtuma järjestetään 8.–10. maaliskuuta Tukholmassa. Isäntänä toimii Kuninkaallinen teknillinen korkeakoulu (KTH). Kuudes Unite! Dialogue järjestetään Torinossa 19.–23. syyskuuta olevalla viikolla. Sitä isännöi Politecnico di Torino (POLITO).

Lisätietoja: unite-university.eu/

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: