Vuonna 1949 aloittanut vuosikurssi tapasi

Kurssin valmistujaisista tulee kuluneeksi 65 vuotta. He ovat ensimmäinen Töölön kampuksella aloittanut vuosikurssi.
1949_aloittaneet_fi.jpg

Lankkua pitkin taloon sisään, sisällä maalaustelineitä ja työmiehiä. Sellaiselta näytti Kauppakorkeakoulun Töölön päärakennus lokakuussa 1949, kun ensimmäinen vuosikurssi aloitti opintonsa talossa. Vuosikurssin valmistumishetkestä tulee tänä vuonna kuluneeksi 65 vuotta.

Kolmetoista alumnia tuosta vuosikurssista kokoontui 24.5. muistelemaan ja kuulemaan, mitä heidän koululleen kuuluu nyt. Dekaani Ingmar Björkman kertoi heille, miten Kauppakorkeakoulu on noista vuosista muuttunut. Monella kurssilla tentteihin pänttäämisen ovat korvanneet yrityksiltä tulevat tosielämän haasteet ja opiskelu on kansainvälisempää kuin koskaan.

Alumnit pohtivat millainen kokoontuminen mahtaa 65 vuoden päästä olla tänä syksynä aloittavalla vuosikurssilla.

Dekaani Ingmar Björkman huomautti, että alumnien yhteydet toisiinsa ja korkeakouluun ovat esimerkki siitä yhteisöllisyydestä, joka leimaa Kauppakorkeakoulua.

Lähes 300 opiskelijan vuosikurssilla oli paljon eri ikäisiä opiskelijoita, sillä osan tullessa suoraan koulusta, osa oli ollut vuosia rintamalla. Alumneja kiinnosti erityisesti se, vieläkö opiskelijaelämä on yhtä riehakasta kuin heidän aikanaan. ”Vaikuttaa vähän laimealta meihin verrattuna”, alumnit kommentoivat hyväntahtoisesti.

Vuosikurssin aloittaessa loput kauppislaisista oli vielä vanhassa päärakennuksessa Fabianinkadulla. Uusi päärakennus vihittiin käyttöön vasta seuraavan vuoden huhtikuussa.

Vuonna 2019 Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun opiskelijat ja henkilökunta aloittavat jälleen uuden luvun Kauppakorkeakoulun historiassa, kun sarjassaan kolmas päärakennus valmistuu korkeakoululle Otaniemeen.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa tietoliikenteessä vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi langaton viestintä.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille