Vuoden alumni Matti Alahuhta painottaa jatkuvan oppimisen merkitystä

Matti Alahuhta valittiin Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun Vuoden Alumniksi 2018. Valinta julkistettiin AlumniStudent Weekend -seminaarissa 27.10.2018.
Aalto University / Vuoden sähköalumni 2018 Matti Alahuhta / photo: Linda Koskinen

Mitä ja milloin olet opiskellut Teknillisessä korkeakoulussa?

Opiskelin TKK:n Sähköosastolla 1971–1976. Pääaineitani olivat tietoliikenne ja digitaalitekniikka sekä myöhemmin jatko-opinnoissani tietoliikenne ja taloustiede. Vuonna 1990 väittelin aiheesta ”Global growth strategies for high technology challengers”.

Miksi lähdit opiskelemaan valitsemaasi alaa?

Ajattelin, että tietoliikenne olisi tulevaisuuden ala.

Millaiset muistot sinulla on opiskeluajoilta?

Opiskelu ei vaatinut suuria ponnistuksia. Se oli systemaattista työtä.

Millaisia välineitä sait opiskelusta työelämää varten?

Opiskelu antoi tietenkin perusosaamista ja valmiuksia, mutta se synnytti myös halun oppia lisää. Erityisesti jatko-opintojen aikana oivalsin jatkuvan oppimisen suuren merkityksen.

Millaisissa työtehtävissä olet ollut?

Olin aluksi tutkimustehtävissä, sen jälkeen 80-luvulla myyntijohtajana ja vuodesta -86 lähtien johdin globaaleja liiketoimintoja vuoteen 2014 asti. Olin Nokiassa kaikkiaan 26 vuotta, joista globaaleissa johtotehtävissä vuosina 1986–2004. KONEen toimitusjohtajana toimin vuosina 2005–2014. Tämän jälkeen päätehtäväni on ollut DevCo Partnersissa, jossa hankimme merkittäviä omistuksia suomalaisiin keskisuuriin yrityksiin ja kehitämme niitä aktiivisesti. Olen myös kahden suomalaisen ja kahden ulkomaalaisen pörssiyrityksen hallituksissa.

Millaisia terveisiä sinulla on Sähkötekniikan korkeakoulun opiskelijoille? Millaisia taitoja kannattaa kehittää tulevaisuutta varten?

Opiskelu on suuri mahdollisuus oppia ja luoda itselleen uusia valmiuksia. Mielestäni niin opiskelualue kuin työtehtävät on hyvä valita oman kiinnostuksen pohjalta. Silloin oppii ja saa aikaan. On tärkeää asennoitua siten, että oppiminen on yhä enemmän jatkuvaa tässä muuttuvassa maailmassa.

Teksti ja kuva: Linda Koskinen

Palkituille jaettavat kukkakimput pöydällä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

Celebrating Excellence 2023 – aika juhlistaa ja palkita tutkimussaavutuksia ja parhaita väitöskirjoja

Keskiviikkona 13.maaliskuuta Sähkötekniikan korkeakoulu kokoontui juhlistamaan vuoden 2023 merkittävimpiä tutkimussaavutuksia ja väitöskirjoja.
Hollmen Reuter Sandman arkkitehtien suunnittelema Naisten keskus Senegalissa
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Naisarkkitehdit esille

Suomalaiset arkkitehdit Saija Hollmén, Jenni Reuter ja Helena Sandman ovat mukana 100 Women: Architects in Practice -kirjassa.
Aalto ARTSin vuosikatselmuksen aluksi nähtiin Radical Creatives dokumenttielokuva
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vuosikatselmus loi katsauksen viime vuoteen

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuosikatselmuksessa 13. maaliskuuta peilattiin edellisen vuoden tapahtumia ja kohokohtia. Tilaisuudessa jaettiin myös tunnustuksia vuoden tekijöille ja nimettiin Vuoden alumni.
Hymyilevä silmälasipäinen nainen pitkät hiukset auki seisoo portaikossa ja katsoo ylöspäin kameraan
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Mariana Salgado on Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuoden alumni

Palvelumuotoilun asiantuntija korostaa muotoilijoiden roolia yhteisen politiikan luomisessa ja osallistumisen vahvistamisessa.