Vuoden 2014 liikennetekniikan opiskelija -palkinto DI Sonja Heikkilälle

Yhdeksättä kertaa jaettu Vuoden liikennetekniikan opiskelija -palkinto luovutettiin DI Sonja Heikkilälle 3.3.2015 Espoossa pidetyssä tilaisuudessa
Photo by Jouni Ojala

Sonja Heikkilän Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa toukokuussa 2014 tarkastetun diplomityön aiheena oli "Mobility as a Service - A Proposal for Action for the Public Administration, Case Helsinki". Tutkimuksessa selvitettiin, miten henkilöliikenne tulisi uudelleen organisoida siten, että se tukisi "Liikkuminen palveluna" (MaaS) -ajatusta eli monipuolisten, houkuttelevien liikkumisen palveluiden tarjoamista Helsingissä. Työn ohjaajina toimivat DI Ville Lehmuskoski ja DI Sampo Hietanen. Valvojana oli ma. professori Eric Bruun. Työ on luettavissa osoitteessa: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/13133.

Liikennetekniikan professori Tapio Luttinen mainitsi palkitsemispuheessaan, että Heikkilän diplomityön aihetta kohtaan on osoitettu suurta kiinnostusta sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Heikkilä on saanut antaa haastatteluja, matkustanut konferensseissa puhumassa ja edustanut samalla sekä yliopistoa että Suomea tuoden esiin, mitä täällä aiheesta ajatellaan. Professori Luttinen kiitti Heikkilää myös erittäin hyvin suoritetuista opinnoista.

Sonja Heikkilä työskentelee nyt Tekesillä, joka on hänen mielestään hyvä paikka edistää asioiden toteutumista ja edustaa monien toimijoiden yhteistä asiaa. Hän näkee liikkuminen palveluna teeman vaativan lisätutkimusta, haluaa edistää sitä ja pitää mahdollisena, että hän jatkaa opintojaan ja tutkimusta aiheen parissa muutaman vuoden kuluttua.

Jarkko Niittymäki Ramboll Finland Oy:stä ojensi Heikkilälle stipendin ja kiertopalkinnon, jonka yhtiö lahjoitti Teknilliselle korkeakoululle Liikennelaboratorion 40-vuotisen taipaleen kunniaksi vuonna 2006. Liikennetekniikan oppituoli palkitsee vuosittain liikenne- ja tietekniikkaa pääaineenaan opiskelleiden, edellisenä vuonna valmistuneiden diplomi-insinöörien joukosta vuoden opiskelijan.

Sonja Heikkilän työtä koskeva uutinen Aallon sivuilla: http://www.aalto.fi/fi/current/news/2015-02-18-004/.

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.