Uutiset

VR haluaa saada tehot irti veturista

Yhtiö ja opiskelijat tutkivat, voiko digitalisoimalla pidentää veturin pyörien elinikää.
VR:n juna. Kuva: Janne Mikkilä
VR:n ratkaisu edellyttää liikkuvan kaluston valvonnan ja rataverkolla sijaitsevista mittausasemista saatavan datan reaaliaikaista analysointia. Kuva: Janne Mikkilä

Uutinen on julkaistu Kauppalehdessä 1.2.2016.

Logistiikkayhtiö VR heitti itselleen haasteen: optimoidaan veturien pyörien huoltotyöt niin, että niiden elinikä pitenee.

VR:n käyttämien vetureiden pyörät ovat erityisesti Suomen oloihin suunniteltua metalliseosta, joten useiden miljoonien eurojen arvoisia varastoja on pakko pitää. Varaston koko kannattaa tietenkin optimoida. VR päätti tarttua tähänkin asiaan.

Huoltovälit siis kohdalleen ja varastot minimiin. Tätä tavoitetta varten VR kutsui avukseen ict-kumppaninsa CGI:n ja Aalto-yliopiston ekonomi- ja insinööriopiskelijat professori Markku Kuulan johdolla.

Kolmen kuukauden ponnistelujen jälkeen selvitysprojekti on saatu siihen vaiheeseen, että sen tulokset voidaan huomenna esitellä CGI:n järjestämässä Ratkaisu16-tapahtumassa Finlandia-talossa.

Kun veturin pyörät ovat tarpeeksi kuluneet, veturi alkaa heijata. Kuskille voi jopa tulla matkapahoinvointia, ovat alan miehet kertoneet. Ennemmin tai myöhemmin pyörä vaurioituu.

Veturin pyörää ei voi vaihtaa tuosta vain, kuin auton rengasta. Kulkupeli pitää siirtää varikolle ja varmistaa, että kaikki pyörät ovat toleranssien rajoissa ja sopivat samanaikaiseen ajoon.

Pyörää ei aina tarvitse vaihtaa uuteen. Vähän kulunut pyörä voidaan sorvata sellaiseksi, että sen profiili täyttää taas laatuvaatimukset.

Pyörien sorvailu tai koko telin vaihtaminen on hyvin kallista puuhaa, ja kalusto seisoo huollon ajan poissa liikenteestä.

Suomessa on vain yksi automaattinen junanpyörien mittausasema, Ilmalan varikon luona. Muualla maassa huoltomies mittaa pyörien kunnon määräaikaisen tarkastuksen yhteydessä.

VR, Aalto-yliopisto ja CGI kehittivät standardit, joita noudattamalla kaikki pyörien elinkaaren kannalta olennaiset mittaustiedot saadaan koottua yhteen tarpeeksi laadukkaina.

Laadukas data ja tarpeeksi tehokkaat tietokoneet ja ohjelmistot yhdessä pystyvät määrittelemään junille optimaaliset huoltoajat. Taloudellisesta analyysistä vastasivat Aalto-yliopiston opiskelijat.

Tämä käytäntöön asti viety digitalisaatio tuo laskujen mukaan valtavat säästöt. Kuluissa säästyy neljäsosa. Tarkkaa euromäärää VR ei kerro, mutta nollia luvussa on kuulemma riittävästi.

Projektiryhmä arvioi, että odotettavissa olevat säästöt vetureiden huollossa ylittävät mennen tullen tarvittavat investoinnit. Laitehankintoja, ohjelmistojen muokkausta ja työtapojen muutosta tarvitaan, joten VR:n liikkeenjohdon päätöksestä riippuu, eteneekö hanke.

VR:n tapaus on esimerkki digiprojektista, jossa vanha teknologia saadaan aivan uuteen kuosiin. Pyöräprojektissa opittuja asioita voidaan soveltaa muihinkin VR:n prosesseihin.

Kuluissa säästyy neljäsosa. Tarkkaa euromäärää VR ei kerro, mutta nollia luvussa on kuulemma riittävästi.”

Kerrankin konkretiaa

Toimittajan kommentti:

Puhe digitalisaatiosta kuulostaa usein löysältä, koska konkreettiset näytöt puuttuvat. Seminaarien aika alkaa olla ohi, nyt tarvitaan teräksisiä tekoja.

Tästä eteenpäin kuuntelen junassa matkustaessani pyörien lonksutusta tyytyväisenä.

Jokainen klonk-klonk muistuttaa minua siitä, kuinka VR säästää verorahojani digitalisoimalla teräspyörien huollon. Toivottavasti.

Ehkä lippujen hinnatkin laskevat, jos junien huolto tehostuu. Pyörien tahkoamisen lisäksi kehityskohteita täytyy olla lukemattomia.

Tieto- ja viestintäteknologia eli ict on merkittävin Suomen talouskasvuun 15 viime vuoden aikana vaikuttanut yksittäinen tekijä.

Tätä mieltä on Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun professori Matti Pohjola, joka on yksi niistä harvoista, jotka näitä asioita pohtivat.

Suomen kansantalouden tuottavuuskehitys on jumissa. Työn tuottavuuden vähäistä kasvua ylläpitää enää ict. Otetaan siitä kaikki irti.

Logistiikka-alalla törmää ict-asioihin heti kättelyssä.

Asioiden liikuttelu on hyvin kallista puuhaa. Pieninkin järjen käytöllä saavutettu kustannushyöty kertautuu hetkessä miljooniksi euroiksi.

Teksti: Kauppalehti / JR Leskinen

Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit / Customized Student Business Projects

Kauppakorkeakoulun Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti on suunniteltu yrityksille tehtäviä tutkimus- ja selvitysprojekteja varten ja sen lähtökohtana ovat yrityksen tarpeet.

Lue lisää
Opiskelijoita Kauppakorkeakoululla. Kuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Hands touching the surface of the rippling water.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Sustainability Science Days 2023: Esitelmäkutsu

Esitelmäkutsu SSD 2023 konferenssiin on nyt avoinna!
Risteilyalus Meyer Turun telakan edustalla.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

FITechin Turku-hanke päättyi – osaamisen taso nousi ja yliopistojen välinen yhteistyö lisääntyi

Hankkeessa järjestettiin 609 kurssia ja rekisteröitiin yli 20 200 kurssiosallistumista.
SemiSummer2023 Kampanja banneri
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Puolijohdealan kesätyöpaikkoja avoinna tutkimusryhmissä

Puolijohdealan kasvu ja sen investoinnit Suomessa lisäävät myös osaajien tarvetta. Neljän puolijohdealan yrityksen Picosun, an Applied Materials Companyn, Okmeticin, Muratan ja KYOCERA Tikitin lahjoituksen turvin Aalto-yliopisto tarjoaa mielenkiintoisia kesätyöpaikkoja Sähkötekniikan ja Kemian tekniikan korkeakouluissa kesällä 2023. Semi-Summer 2023 -ohjelman kesätyöpaikat tarjoavat mahdollisuuden kartuttaa osaamista, jota tarvitaan kasvavalla ja kansainvälisellä alalla.
Venla Kaislo Sähkötekniikan päivä -tapahtumassa. Kuva: Filmbutik.
Opinnot Julkaistu:

Opiskelija Venla Kaislo: Odotan innolla kaikkea siistiä, mitä pääsen tulevaisuudessa tekemään

Bioinformaatioteknologiaa ensimmäistä vuotta opiskeleva Venla on ollut yllättynyt siitä, kuinka aktiivinen opiskelijaelämä Aalto-yliopistossa on.