Visuaalinen muotoilu mahdollistaa kulttuurien välisen viestinnän

Palkittu muotoilija Chao Yang näkee visuaalisen viestinnän muotoilun välineenä kommunikoida yli rajojen.
Hymyilevä tummapukuinen Chao Yang esittelee juuri saamaansa palkintoa Red Dot Awards -palkintoseremoniassa
Chao Yang Red Dot Awards 2019 -palkintoseremoniassa

Chao Yang, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun visuaalisen viestinnän muotoilun tohtorikoulutettava, voitti Red Dot: Best of the Best 2019 -palkinnon My Words -julistesarjallaan. Teos pyrkii ilmaisemaan muotoilijan ymmärrystä luonnosta ja elämästä eri kielten tai niitä esittävien visuaalisten tekstien kautta.

Teos on abstraktia tekstiä ja sen inspiraation lähteenä ovat aallot ja musiikki sekä käsinkirjoitettujen kielten (kiina, englanti, farsi, ranska ja italia) yhdistelmä. Teksti näyttää tutulta, mutta se ei ole kuitenkaan tunnistettavissa. Se tuntuu puhuvan yleisölle ja välittävän muotoilijan tunteita.

”Haluan säilyttää avantgardistisen ajatteluni muotoilussa kokeilemalla ja tutkimalla jatkuvasti eri käytäntöjä. Käytän teoksessani kansainvälistä visuaalisen viestinnän tekniikkaa, jossa kokeellisesti tutkitaan kielten tunnistamatta jättämistä ja kielen informatiivista kommunikatiivista toimintoa visuaalisena tekstinä”, Yang kertoo.

Red Dot on merkittävin palkinto muotoilualalla ja Best of the Best -palkinto myönnetään erittäin korkealaatuiselle muotoilulle ja luovalle suoritukselle. Vuonna 2019 Red Dot Awards sai kymmeniä tuhansia ehdotuksia yli 70 maasta ja voiton todennäköisyys oli alle 0,8 prosenttia.

”Tämä kokeellinen projekti dokumentoi huomiota herättävällä tavalla vuoropuhelun muotoilijan ja henkilön itsensä välillä. Ajatukset kulttuurista ja valtamerestä visualisoidaan, mutta ne väistävät täysin yksiselitteisen ymmärtämisen. Taitavasti ratkaistuja ovat yksityiskohdat, esimerkiksi puhepallot, jotka esitetään perinteisellä tavalla, kuten kiinalaiset piirrokset. Käsityksillä leikkivä julistesarja herättää katsojan kiinnostuksen”, tuomaristo toteaa.

kuva voittaneesta julistesarjasta, jossa abstraktit eri kieliset tekstit yhdistyvät graafisten luontoa kuvaavien elementtien ja yllättävänmuotoisten puhekuplien kanssa
Kuva My Words -julistesarjasta, Chao Yang

Muotoilija tuo idän länteen

”Minulle visuaalisen viestinnän muotoilu tarkoittaa lähestymistapaa ja suunnittelutapaa, joka palvelee kulttuuriviestintää”, Yang sanoo. Hän keskittyy muotoilussaan ja luomisessaan erityisesti kiinalaisten kulttuurielementtien visuaalisen kommunikaation tunnistamisen kansainvälistymiseen, pääasiassa keraamiseen kulttuuriin.

”Jotta voin onnistua ilmaisemaan kiinalaista kulttuuria ja auttaa sitä globaalistumaan, yhdistän sen sveitsiläiseen kansainväliseen graafiseen suunnitteluun ja saksalaiseen Bauhaus-suunnitteluun. Teokset, joissa yhdistyvät laajasti kulttuurisuus, kaupallisuus ja taiteellisuus, ovat olleet kansainvälisesti menestyviä”, kertoo Yang, joka toimii myös apulaisprofessorina Zhejiangin viestintäyliopistossa Kiinassa (CUZ).

Yang on voittanut yli 160 muotoilupalkintoa ympäri maailmaa, mukaan lukien iF-palkinnon Saksassa, A’ Design Award -kultapalkinnon Italiassa sekä kansainvälisen IDA-muotoilukilpailun kulta- ja hopeapalkinnot. Yhdysvalloissa. Hän on toiminut myös tuomarina monissa merkittävissä kansainvälisissä muotoilukilpailuissa.

”Olen keskittynyt visuaalisen viestinnän muotoilun ja ilmaisun kansainvälistämiseen. Jos työni on niin onnekas että se palkitaan, se tarkoittaa, että pystyn kommunikoimaan sen avulla kansainvälisten tuomareiden kanssa. Ehkä se tarkoittaa myös, että ideani ja muotoilusuuntani ovat oikeita, joten jatkan tutkimusta ja etenemistä tähän suuntaan”, Yang sanoo.

Hänen muotoilututkimusprojektinsa Dong Ci Xi Yun (Itä@Länsi - Kiinasta maailmalle) sai hiljattain tukea Kiinan hallituksen kansalliselta taidesäätiöltä. Lisäksi Yangin keraaminen taideteos Itäposliinia länsimaisella viehätysvoimalla oli esillä Pekingin kansainvälisen klubitalon aulassa. Yang on myös suunnitellut keraamisia lahjoja Alibaba Ant Financialille ja tilan sisustussuunnittelun Yue-ravintolaan Shanghaissa sekä Mercedes-Benz-keskukseen.

Lisätietoja:

Tohtoriopiskelija Chao Yang, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, [email protected]

Red Dot: Best of the Best – My Words

Chao Yangille iF-palkinto viestinnällisestä muotoilusta

Kuva opiskelijoista juttelemassa
Opinnot Julkaistu:

Tauolta tutkintoon - Back on track –työpajasarja 8.10. & 29.10.2024

Aallon opintopsykologit ja opinto-ohjaaja järjestävät kahden kerran mittaisen workshopsarjan opintoihin palaaville tai viimeisen vuoden aikana hyvin vähän opiskelleille syksyllä 2024 englanniksi.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!
Tutkijat suunnittelivat algoritmin, joka ohjaa ilmasuuttimen suuntaa kahdella moottorilla.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat valjastivat tuulen esineiden liikuttamiseen

Tutkijoiden mukaan ilmavirtojen luova hyödyntäminen voi synnyttää uusia robottiteknologioiden muotoja.