Uutiset

Verkostomenetelmillä tehokkaita, vikasietoisia ja ympäristöystävällisiä liikennepalveluita

Hankkeessa valjastetaan verkostoteoria palvelemaan datalähtöistä kaupunkien ja joukkoliikennekokonaisuuksien ymmärtämistä.

Urbaanien joukkoliikenneverkostojen analyysi -hankkeen tavoitteena on ensin kerätä, siivota ja muokata joukkoliikennedataa noin sadasta maailman kaupungista, ja sitten julkaista avoin ja kattava tietokanta maailman joukkoliikenneverkostoista. Sen avulla opitaan joukkoliikenteen toimintaa, tehokkuutta, vikasietoa ja suunnittelun lähtökohtia. Hanke on Suomen Akatemian rahoittama.

Joukkoliikenneanalyysissä käytetään verkostoteoriaa ja sen matemaattisia ominaisuuksia. Verkostoteorian käyttö liikennesuunnittelun apuna on uutta.

- Verkostoteoriassa verkoston rakenne ja toiminta ymmärretään laskennallisin menetelmin, numeroina. Verkostoteoria soveltuu erinomaisesti suurten datamäärien analyysiin ja erilaisten systeemien vertailuun, kertoo Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksen professori Jari Saramäki.

Nykyaikaisten kaupunkien kasvu aiheuttaa paljon sekä taloudellisia, että ympäristöön ja energiaan liittyviä haasteita. Kun ihmisten odotukset palvelun tasosta kasvavat ja liikkumispalvelut kehittyvät, hyvin suunniteltu ja hallinnoitu julkinen liikennejärjestelmä on tärkeää kaupunkien kestävälle kehitykselle. 

- Jotta pystyisimme vastaamaan julkiselle liikenteelle asetettuihin vaatimuksiin, tarvitsemme syvällisempää ymmärrystä. Tätä voi tarjota ainoastaan verkostotiedettä ja liikennetekniikkaa yhdistävä lähestymistapa, toteaa apulaisprofessori Milos Mladenovic.

- Hanke tuottaa työkaluja liikennesuunnitteluinsinööreille ja auttaa määrittelemään hyvien joukkoliikenneverkostojen yleisiä piirteitä. Tällä on yleisesti ottaen vaikutusta myös hiilidioksidipäästöihin ja energiankulutukseen, koska toimivalla joukkoliikenteellä on pienempi ilmastovaikutus, Saramäki täsmentää.

Tässä kansainvälisessä hankkeessa tutkijat vierailevat ja tekevät osan työstä eri partneriyliopistoissa Ranskassa, Ruotsissa, USA:ssa ja Skotlannissa. Tutkimuskumppaneilta saatavan tietotaidon avulla pystytään vertaamaan muun muassa Helsingistä saatavaa yksityiskohtaista, avointa dataa ja matkustajien simuloituja joukkoliikenteen matkustusreittejä ulkomaisten kaupunkien vastaavaan tilanteeseen.

- Myös aikatauluista johdettu aikariippuva verkostorakenne on tärkeä osa kokonaisanalyysiä. Monessa kaupungissa seurataan myöhästelyjä, ja aikataulujen synkronisoinnilla voitaneen vaikuttaa joukkoliikenteen tehokkuuteen, kertoo Saramäki.

- Julkisen liikenteen verkostojen analyysissa olennaista on myös eri liikennevälineiden mallintaminen omina kerroksinaan. Tavoitteena on lisäksi ottaa huomioon ja integroida joukkoliikenneverkostoon myös joustavammat liikennepalvelut joukkoliikenteen täydentäjinä, lisää lopuksi tutkija Rainer Kujala.

Urbaanien joukkoliikenneverkostojen analyysi -yhteishanke kestää kaksi vuotta ja sen kokonaisbudjetti on hieman yli puoli miljoonaa euroa. Hankkeesta vastaa tietotekniikan laitoksen professori Jari Saramäki ja se toteutetaan yhteistyössä yhdyskunta- ja ympäristötekniikan laitoksen apulaisprofessorin Milos Mladenovicin kanssa.

Lisätiedot:

Professori Jari Saramäki
puh. 040 525 4285
[email protected]

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Participant of the Unite! event
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Unite! -projektin jäsenet kokoontuivat määrittelemään avoimen tieteen ja innovaatioiden tiekarttaa

Aalto johti 8.-9.6. ensimmäistä Unite! H2020 -projektin työpajaa, jonka teemana oli tieteen avoimuus
Tree on lawn
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat: Viherrakentaminen on hiilinielu – mutta sen teholle ei ole kunnon mittareita

Rakentamisesta tutut ympäristöselosteet eivät toimi, kun arvioidaan kasvien ja maaperän kykyä sitoa hiiltä.
Lithium ion battery electrodes and cells, researcher Taina Rauhala, photo Valeria Azovskaya, 2017
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Turvallisempia ja tehokkaampia litiumakkuja – Aalto on mukana uusissa yritysyhteistyöhankkeissa

Kansainvälisissä tutkimushankkeissa kehitetään uusia ympäristöystävällisempiä litiumakkujen materiaaleja ja valmistusmenetelmiä yhteistyössä yritysten kanssa.
Etäläsnäolorobotin toimivuutta testattiin projektin aikana eri kohteissa ja palaute oli positiivista. Kuva: VTT
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat: Palvelurobotiikka on osa hoitajien työtä kymmenen vuoden kuluttua

Kuusivuotisessa ROSE-hankkeessa testattiin muun muassa etäläsnäolorobotteja ja hoitajien voimaliivejä. Kokemukset olivat positiivisia, mutta robotiikan tekninen kehitys ei ole vielä kaikilta osin vaadittavalla tasolla. Hanke on julkaissut tiekartan hoivarobotiikan kestävään laajamittaiseen hyödyntämiseen.