Uutiset

Verkostomenetelmillä tehokkaita, vikasietoisia ja ympäristöystävällisiä liikennepalveluita

Hankkeessa valjastetaan verkostoteoria palvelemaan datalähtöistä kaupunkien ja joukkoliikennekokonaisuuksien ymmärtämistä.

Urbaanien joukkoliikenneverkostojen analyysi -hankkeen tavoitteena on ensin kerätä, siivota ja muokata joukkoliikennedataa noin sadasta maailman kaupungista, ja sitten julkaista avoin ja kattava tietokanta maailman joukkoliikenneverkostoista. Sen avulla opitaan joukkoliikenteen toimintaa, tehokkuutta, vikasietoa ja suunnittelun lähtökohtia. Hanke on Suomen Akatemian rahoittama.

Joukkoliikenneanalyysissä käytetään verkostoteoriaa ja sen matemaattisia ominaisuuksia. Verkostoteorian käyttö liikennesuunnittelun apuna on uutta.

- Verkostoteoriassa verkoston rakenne ja toiminta ymmärretään laskennallisin menetelmin, numeroina. Verkostoteoria soveltuu erinomaisesti suurten datamäärien analyysiin ja erilaisten systeemien vertailuun, kertoo Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksen professori Jari Saramäki.

Nykyaikaisten kaupunkien kasvu aiheuttaa paljon sekä taloudellisia, että ympäristöön ja energiaan liittyviä haasteita. Kun ihmisten odotukset palvelun tasosta kasvavat ja liikkumispalvelut kehittyvät, hyvin suunniteltu ja hallinnoitu julkinen liikennejärjestelmä on tärkeää kaupunkien kestävälle kehitykselle. 

- Jotta pystyisimme vastaamaan julkiselle liikenteelle asetettuihin vaatimuksiin, tarvitsemme syvällisempää ymmärrystä. Tätä voi tarjota ainoastaan verkostotiedettä ja liikennetekniikkaa yhdistävä lähestymistapa, toteaa apulaisprofessori Milos Mladenovic.

- Hanke tuottaa työkaluja liikennesuunnitteluinsinööreille ja auttaa määrittelemään hyvien joukkoliikenneverkostojen yleisiä piirteitä. Tällä on yleisesti ottaen vaikutusta myös hiilidioksidipäästöihin ja energiankulutukseen, koska toimivalla joukkoliikenteellä on pienempi ilmastovaikutus, Saramäki täsmentää.

Tässä kansainvälisessä hankkeessa tutkijat vierailevat ja tekevät osan työstä eri partneriyliopistoissa Ranskassa, Ruotsissa, USA:ssa ja Skotlannissa. Tutkimuskumppaneilta saatavan tietotaidon avulla pystytään vertaamaan muun muassa Helsingistä saatavaa yksityiskohtaista, avointa dataa ja matkustajien simuloituja joukkoliikenteen matkustusreittejä ulkomaisten kaupunkien vastaavaan tilanteeseen.

- Myös aikatauluista johdettu aikariippuva verkostorakenne on tärkeä osa kokonaisanalyysiä. Monessa kaupungissa seurataan myöhästelyjä, ja aikataulujen synkronisoinnilla voitaneen vaikuttaa joukkoliikenteen tehokkuuteen, kertoo Saramäki.

- Julkisen liikenteen verkostojen analyysissa olennaista on myös eri liikennevälineiden mallintaminen omina kerroksinaan. Tavoitteena on lisäksi ottaa huomioon ja integroida joukkoliikenneverkostoon myös joustavammat liikennepalvelut joukkoliikenteen täydentäjinä, lisää lopuksi tutkija Rainer Kujala.

Urbaanien joukkoliikenneverkostojen analyysi -yhteishanke kestää kaksi vuotta ja sen kokonaisbudjetti on hieman yli puoli miljoonaa euroa. Hankkeesta vastaa tietotekniikan laitoksen professori Jari Saramäki ja se toteutetaan yhteistyössä yhdyskunta- ja ympäristötekniikan laitoksen apulaisprofessorin Milos Mladenovicin kanssa.

Lisätiedot:

Professori Jari Saramäki
puh. 040 525 4285
[email protected]

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Tutkimus ja taide Julkaistu:

Lähes puolet pienistä ja keskisuurista yrityksistä on hakenut koronakriisissä julkista tukea, vain alle kuudesosa pankkilainaa

Aalto-yliopiston, Erasmus-yliopiston (Hollanti) ja St. Gallenin yliopiston (Sveitsi) tutkijaryhmä on selvittänyt suomalaisten pienten ja keskisuurten yritysten rahoitusvaihtoehtoja ja tulevaisuudennäkymiä koronakriisissä.
Aivokuori seuraa äänen piirteitä hyvin täsmällisesti ymmärtääkseen puhetta. Kuva: Aalto-yliopisto
Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Ihmisaivot seuraavat puhetta ajallisesti tarkemmin kuin muita ääniä

Tuore tutkimus osoittaa, että sanojen ymmärtäminen on aivoille millisekuntipeliä, mutta ympäristön ääniä ne tulkitsevat kokonaisuuksina. Tuloksista voi olla hyötyä, kun tutkitaan häiriöitä puheen käsittelyssä.
hukka-rakentamisessa-1
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Hukan mittaaminen paljastaa rakentamisen tuottavuuskehityksen pullonkaulat

Rakentamiselle tyypillinen projektikohtainen vaihtelu ja systemaattisuuden puute haastavat tuottavuuskehityksen. Aalto-yliopiston tutkimushanke kehitti menetelmiä niistä periytyvän hukan mittaamiseen sekä suunnittelussa että toteutuksessa. Mittarit osoittivat, että suurin osa työajasta on hukaksi luokiteltavaa tekemistä, joten hukkaa minimoimalla tuottavuuden kehityspotentiaalikin on huikea.
boson einstein
Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat maailman nopeimman Bosen–Einsteinin kondensaatin

Huippunopeuden todentaminen oli vaikea tehtävä, koska parhaatkaan laboratorioissa normaalisti käytettävät kamerat eivät yllä näihin nopeuksiin. Tutkijat käyttivät nopeuden määrittämiseen laserpulssia.