Verkostomenetelmillä tehokkaita, vikasietoisia ja ympäristöystävällisiä liikennepalveluita

Hankkeessa valjastetaan verkostoteoria palvelemaan datalähtöistä kaupunkien ja joukkoliikennekokonaisuuksien ymmärtämistä.

Urbaanien joukkoliikenneverkostojen analyysi -hankkeen tavoitteena on ensin kerätä, siivota ja muokata joukkoliikennedataa noin sadasta maailman kaupungista, ja sitten julkaista avoin ja kattava tietokanta maailman joukkoliikenneverkostoista. Sen avulla opitaan joukkoliikenteen toimintaa, tehokkuutta, vikasietoa ja suunnittelun lähtökohtia. Hanke on Suomen Akatemian rahoittama.

Joukkoliikenneanalyysissä käytetään verkostoteoriaa ja sen matemaattisia ominaisuuksia. Verkostoteorian käyttö liikennesuunnittelun apuna on uutta.

- Verkostoteoriassa verkoston rakenne ja toiminta ymmärretään laskennallisin menetelmin, numeroina. Verkostoteoria soveltuu erinomaisesti suurten datamäärien analyysiin ja erilaisten systeemien vertailuun, kertoo Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksen professori Jari Saramäki.

Nykyaikaisten kaupunkien kasvu aiheuttaa paljon sekä taloudellisia, että ympäristöön ja energiaan liittyviä haasteita. Kun ihmisten odotukset palvelun tasosta kasvavat ja liikkumispalvelut kehittyvät, hyvin suunniteltu ja hallinnoitu julkinen liikennejärjestelmä on tärkeää kaupunkien kestävälle kehitykselle.

- Jotta pystyisimme vastaamaan julkiselle liikenteelle asetettuihin vaatimuksiin, tarvitsemme syvällisempää ymmärrystä. Tätä voi tarjota ainoastaan verkostotiedettä ja liikennetekniikkaa yhdistävä lähestymistapa, toteaa apulaisprofessori Milos Mladenovic.

- Hanke tuottaa työkaluja liikennesuunnitteluinsinööreille ja auttaa määrittelemään hyvien joukkoliikenneverkostojen yleisiä piirteitä. Tällä on yleisesti ottaen vaikutusta myös hiilidioksidipäästöihin ja energiankulutukseen, koska toimivalla joukkoliikenteellä on pienempi ilmastovaikutus, Saramäki täsmentää.

Tässä kansainvälisessä hankkeessa tutkijat vierailevat ja tekevät osan työstä eri partneriyliopistoissa Ranskassa, Ruotsissa, USA:ssa ja Skotlannissa. Tutkimuskumppaneilta saatavan tietotaidon avulla pystytään vertaamaan muun muassa Helsingistä saatavaa yksityiskohtaista, avointa dataa ja matkustajien simuloituja joukkoliikenteen matkustusreittejä ulkomaisten kaupunkien vastaavaan tilanteeseen.

- Myös aikatauluista johdettu aikariippuva verkostorakenne on tärkeä osa kokonaisanalyysiä. Monessa kaupungissa seurataan myöhästelyjä, ja aikataulujen synkronisoinnilla voitaneen vaikuttaa joukkoliikenteen tehokkuuteen, kertoo Saramäki.

- Julkisen liikenteen verkostojen analyysissa olennaista on myös eri liikennevälineiden mallintaminen omina kerroksinaan. Tavoitteena on lisäksi ottaa huomioon ja integroida joukkoliikenneverkostoon myös joustavammat liikennepalvelut joukkoliikenteen täydentäjinä, lisää lopuksi tutkija Rainer Kujala.

Urbaanien joukkoliikenneverkostojen analyysi -yhteishanke kestää kaksi vuotta ja sen kokonaisbudjetti on hieman yli puoli miljoonaa euroa. Hankkeesta vastaa tietotekniikan laitoksen professori Jari Saramäki ja se toteutetaan yhteistyössä yhdyskunta- ja ympäristötekniikan laitoksen apulaisprofessorin Milos Mladenovicin kanssa.

Lisätiedot:

Professori Jari Saramäki
puh. 040 525 4285

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.