Vauhtia ja hallittuja tilanteita – Protopajakurssilla rakennettu kilpa-auto on varusteltu tekoälyllä

Speed Demon -projektiryhmä rakensi tekoälyllä itseohjautuvan pienen kilpa-auton yrityksen toimeksiannosta.
Aalto University / Olli Paloviita lähettää auton kisaan / photo: Linda Koskinen
Tekoälyllä itseohjautuva pieni kilpa-auto rakennettiin Futuricen toimeksiannosta.

Let the race begin! Protopaja-kesäkurssilla opiskelijat pääsivät toteuttamaan eri aloilla toimivien yritysten toimeksiantoja. Olli Paloviita, Ture Saarniniemi, Kaisu Hiltunen, Pyry Vaara ja Taige Wang tarttuivat web- ja mobiiliohjelmistoja kehittävän Futuricen haasteeseen, jossa tavoitteena oli rakentaa pieni tekoälyllä itseohjautuva kilpa-auto. Pääsimme seuraamaan projektin etenemistä aina Otaniemessä järjestettävään kisaan saakka, jossa tiimi haastoi Futuricen joukkueet.

Aalto University / Speed Demon -projektiryhmä ja auton osat / photo: Linda Koskinen
Auton osat ovat saapuneet ja joustavan puskurin prototyyppi on tulostettu – rakentaminen voi alkaa!

Perjantai 28.6.

Monien lomaillessa projektitiimimme on täydessä työn touhussa. Osat itseohjautuvaan kilpa-autoon ovat vihdoin saapuneet – tosin yllättäen ilman akkua ja laturia – ja joustavan puskurin prototyyppi on saatu 3D-tulostettua. Myös autossa käytettävä tietokone on valmis, joten auton rakentaminen voi alkaa!

Perjantai 9.8.

Olli, Ture, Kaisu, Pyry ja Taige viettivät heinäkuun ahkeroiden ja nyt auto kameroineen on valmis. Seuraavaksi vuorossa on ajoradan rakentaminen sekä auton tekoälyn opettaminen. Työn alla on myös etäisyysanturien perusteella aktivoituva jarrutusjärjestelmä, joka pysäyttää auton anturien havaitessa tiellä esteen. Tällä varatoimenpiteellä voidaan estää mahdolliset törmäykset tilanteissa, joissa autopilotti menettää auton hallinnan.

Aalto University / projektiryhmä rakentaa kilpa-autoa / photo: Linda Koskinen
Tiimi yrittää ottaa selvää, miksi yhteys Arduino-ohjainalustaan estää muun ajo-ohjelman toimimisen.
Aalto University / Itseohjautuva kilpa-auto / photo: Linda Koskinen
Auto on valmis ja seuraavaksi vuorossa on tekoälyn opettaminen.

Perjantai 16.8.

Kurssin loppunäytös lähestyy vauhdilla. Speed Demon -projektitiimin tarkoituksena on ajaa ja opettaa autoa ensimmäisen kerran tällä viikolla, kunhan tilattu radan rakentamiseen tarvittava teippi saapuu perille. Sitä odotellessa tiimi yrittää selvittää, miksi yhteys Arduino-ohjainalustaan estää muun ajo-ohjelman toimimisen.

Torstai 22.8., kilpa-ajot ja kurssin loppunäytös

Kisapäivä! Teippi saapui ajoissa perille ja auto ehti tehdä onnistuneita kierroksia harjoitusradalla. Tänään sen haastaa kaksi Futuricen kilpa-autoa Tampereelta. Kisaradan ympärille kerääntyy yleisöä, kun kolme itseohjautuvaa autoa ottaa toisistaan mittaa.

Aalto University / Yleisö kerääntyi katsomaan itseohjautuvien kilpa-autojen kisaa / photo: Linda Koskinen
Itseohjautuvien autojen kisa keräsi yleisöä.
Aalto University / Protopaja2019 / photo: Linda Koskinen
Speed Demon -tiimin auto (keskellä) kisasi kahta Futuricen autoa vastaan ennen kurssin loppunäytöstä.
Aalto University / Speed Demon -projektiryhmä / photo: Linda Koskinen
Voittajien on helppo hymyillä! Speed Demon projektiryhmä vasemmalta oikealle: Ture Saarniniemi, Kaisu Hiltunen, Olli Paloviita ja Taige Wang. Pyry Vaara puuttuu kuvasta.

Kaikilla kolmella on jonkin verran vaikeuksia pysyä radalla, mutta Aallon auto voittaa kahdella parhaimmalla suorituksella kolmesta! Onnea! Entä jatkuuko kisaura tulevaisuudessa?

”Futurice jatkaa kilpa-ajojen järjestämistä ja kutsui meidät jatkamaan kisailua. Katsotaan, jatkuuko tiimin into”, Paloviita kertoo.

”Suosittelen ehdottomasti Protopajakurssia kaikille – projektia saa työstää ryhmän kanssa vapaasti ja apua on tarjolla melkeinpä mihin tahansa kysymykseen.”

Protopajakurssilla eri alojen opiskelijat pääsevät toteuttamaan prototyyppejä kurssin yrityskumppaneiden toimeksiannoista. Tänä vuonna kurssilla suunniteltiin ja rakennettiin muun muassa heitettävä kamera, tekoälyllä itseohjautuva pieni auto sekä etäohjattava virranohjausmoduuli.

Kurssin yrityskumppaneita olivat Aboense, Futurice, Helvar, JoyHaptics, Riot Innovations, Savox ja SICK.

Lisätietoja Aallon opiskelijaprojektikursseista ja yhteistyömahdollisuuksista tästä.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.