Varaosat biteiksi – tarvepohjaisella 3D-valmistuksella kustannustehokkuutta

Tutkimushanke tähtää siihen, että suomalaiset yritykset voivat olla edelläkävijöitä kansainvälisessä digitaalisten varaosien verkostossa.
Aalto University School of Engineering

Aalto-yliopisto ja Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy käynnistivät digitaalisiin varaosiin keskittyvän tutkimushankkeen yhdessä 13 yrityksen kanssa. Hankkeessa selvitetään uusia toiminta- ja ansaintamalleja, teknologista potentiaalia nyt ja tulevaisuudessa sekä rakennetaan edellytykset toimivalle verkostolle.

Tavoitteena on edistää muutosta, jossa perinteisestä varaosien valmistusketjusta ja varastoinnista siirrytään digitalisoitumisen avulla dynaamiseen ja lisäarvoa tuottavaan verkostomalliin. Varaosat ja niihin liittyvä tieto siirretään ja säilytetään digitaalisesti. Osien valmistus tapahtuu 3D-tulostamalla tarpeen mukaan, yleensä lähellä loppukäyttäjää.

Teollisuudessa 3D-tulostettujen varaosien liiketoiminta on vielä kehittymätöntä, eikä toimivia varaosiin keskittyviä verkostoja ole olemassa. Haasteita ja kehityskohteita löytyy muun muassa kriittisten osien toimintavarmuuden takaamisessa, materiaalitarjonnassa, tietoturvaan liittyvissä asioissa, suurten tai mutkikkaiden osien digitalisoinnissa ja valmistamisessa sekä etenkin toimivan palveluketjun luomisessa.

Suurissa tuotantolaitoksissa varaosavarastot ovat suuria, ja valtava määrä varaosia saattaa odottaa käyttöä pitkänkin aikaa.

- Wärtsilän kaltaisissa yrityksissä aineisiin ja tarvikkeisiin sitoutunut pääoma voi olla useita satoja miljoonia euroja. Jos tuosta pääomasta voitaisiin vapauttaa vaikkapa 5 % varaosien digitalisoimisella, olisi vaikutus jo huima, kertoo liiketoiminnan kehityspäällikkö Jarno Salonen Wärtsilästä, joka on yksi hankkeeseen osallistuva yritys.

Hanke tähtää siihen, että suomalaiset yritykset voivat olla edelläkävijöitä kansainvälisessä digitaalisten varaosien verkostossa.

- Odotamme että hanke luo uusia kansainvälisiä liiketoimintamahdollisuuksia, toteaa Tomi Kalpio, joka on yksi 3DTech Oy:n pääomistajista ja perustajista. Yritys on jo tehnyt kokeiluja 3D-tulostettujen varaosin valmistamiseksi.

Noin 1,4 miljoonan euron hanke on osa Tekesin Teollinen Internet -ohjelmaa. Vuoden 2016 alussa alkanutta kaksivuotista hanketta rahoittavat Tekes, osallistuvat tutkimusorganisaatiot ja yritykset: 3D Online Factory Oy, 3DTech Oy, AM Finland Oy, Hetitec Oy, Kone Oyj, Laserle Oy, Materflow Oy, Multiprint 3D Oy, Patria Aviation Oy, Raute Oyj, Rolls-Royce Oy Ab, Sacotec Components Oy ja Wärtsilä Finland Oy.

Avoin vuorovaikutustyöpaja yrityksille

Teknologiateollisuus ry toimii hankkeen yhteistyöpartnerina. Ensimmäinen yhteinen ponnistus on 8.4. toteutettava avoin, yrityksille suunnattu vuorovaikutustyöpaja, jossa esitellään hankkeen sisältöä ja tavoitteita sekä kuulla yritysten näkemyksiä.

Kuvia 3D-tulostetuista varaosista

Lisätiedot:

Aalto-yliopisto
Mika Salmi, hankkeen projektipäällikkö
050 512 2746, [email protected]

VTT Oy
Sini Metsä-Kortelainen, hankkeen projektipäällikkö
040 5257 815, [email protected]

Aalto-yliopisto
Jouni Partanen, professori, hankkeen vastuullinen johtaja
050 576 9804, [email protected]

VTT Oy
Pasi Puukko, hankkeen vastuullinen johtaja
040 5251 684, [email protected]

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan