Väitöstutkimuksen tekeminen Saabilla auttaa ymmärtämään tulevaisuuden haasteita

Tohtoriopiskelijat kiittävät Saabin asiantuntijoiden apua ja yhtiön tarjoamia tosielämän sovellushaasteita.
ELEC radiokaiuton huone image unto rautio

Tohtorikoulutettava Henri Kähkönen integroi millimetriaaltoteknologian mahdollistamia antenniryhmiä ja mikropiirejä. Langattoman tiedonsiirron lisäksi teknologia edistää tutkien kehittämistä auto- ja terveysteollisuuden tarpeisiin.

Saabin apu on ollut avainasemassa tutkimuksen edistämisessä. Kähkönen on muun muassa voinut käyttää huipputason 3D-tulostuslaitetta, jolla tarkan ja laadukkaan metallisen antenniryhmäprototyypin tekeminen on mahdollista. Hän on myös päässyt pohtimaan tutkimuksen pääkysymyksiä yhdessä Saabin insinöörien kanssa.

”Saabin asiantuntijat ovat auttaneet meitä tutkimuksen edistämisessä ja avanneet uusia näkymiä siihen, mitä tulevaisuuden antenniteknologialta vaaditaan,” kertoo Kähkönen.

Tarve satelliiteista riippumattomille navigointiratkaisuille kasvaa

Vaatimukset paikannuksen luotettavuudelle kasvavat, kun uusien sovellusten, esimerkiksi autonomisten kuljetusrobottien käyttö yleistyy.

”Satelliittipaikannusteknologiassa on kuitenkin vielä haasteita: esimerkiksi korkeat rakennukset ja kasvusto estävät signaalin kulkua satelliitista paikanninvastaanottimeen ja vastaanottimen häirintä on mahdollista”, sanoo tohtorikoulutettava Jouko Kinnari.

Kinnari tutkii, miten miehittämättömät ilma-alukset voivat paikantaa itsensä käyttämällä kamera- ja inertiaalimittausjärjestelmiä, jolloin ne ovat riippumattomia satelliittipaikannusjärjestelmistä.

Lisää varmuutta syväoppimiseen

Syväoppiminen, koneoppiminen ja tekoäly antavat merkittäviä mahdollisuuksia eri tieteenalojen haasteiden ratkaisemiseen ja helpottavat elämäämme jo monella tavalla.

Teknologian mallinnuksessa on kuitenkin vielä paljon kehitettävää erityisesti epävarmuuden arvioimisessa.

”Syväoppimisen mallit saattavat mennä vikaan esimerkiksi tilanteissa, joissa malli kohtaa jotain itselleen uutta. Saab tarjoaa monia kiehtovia, tosielämän sovellushaasteita, jotka vievät tutkimustani eteenpäin”, sanoo tohtorikoulutettava Lassi Meronen.

Meronen kehittää syväoppimisen malleja, jotka osaavat arvioida omaa epävarmuuttaan laskennallisesti. Malleja voidaan hyödyntää esimerkiksi tutkissa ja lääketieteen diagnosoinnissa.

Tutustu tohtoriopiskelijoiden ja Saabin yhteistyöhön:

Koneoppiminen on vienyt eteenpäin muun muassa konenäön, datatieteen, robotiikan ja ihmisen ja koneen vuorovaikutuksen aloja. Kuva: Aki-Pekka Sinikoski

Lisää varmuutta syväoppimiseen

Tohtorikoulutettava Lassi Meronen kehittää Saabin tuella syväoppimisen malleja, joita voidaan hyödyntää esimerkiksi tutkissa ja lääketieteen diagnosoinnissa.

Nanotechnology / Microwave Engineering

Millimetriaaltoteknologia muuttaa verkkoyhteyksiä

Langattoman tiedonsiirron lisäksi teknologia auttaa tutkien kehittämisessä.

Drone-aided network communications

Tarve satelliiteista riippumattomille navigointiratkaisuille kasvaa

Tohtorikoulutettava Jouko Kinnari tutkii Saabin tuella, miten paikantaminen olisi mahdollista ilman satelliittipaikannusjärjestelmiä.

Dronen ottama kuva Otakaari 1:sestä, kuva: Mikko Raskinen

Mistä tietää ilman GPS-signaalia, missä lennokki lentää?

Jouko Kinnarin väitöstutkimuksessa dronen sijainti selviää karttatietojen sekä antureiden avulla.

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.