Millimetriaaltoteknologia muuttaa verkkoyhteyksiä

Langattoman tiedonsiirron lisäksi teknologia auttaa tutkien kehittämisessä.
Nanotechnology / Microwave Engineering

Tohtorikoulutettava Henri Kähkönen integroi millimetriaaltoteknologian mahdollistamia antenniryhmiä ja mikropiirejä. Langattoman tiedonsiirron lisäksi teknologia edistää tutkien kehittämistä auto- ja terveysteollisuuden tarpeisiin.

Saabin apu on ollut avainasemassa tutkimuksen edistämisessä. Kähkönen on muun muassa voinut käyttää huipputason 3D-tulostuslaitetta, jolla tarkan ja laadukkaan metallisen antenniryhmäprototyypin tekeminen on mahdollista. Hän on myös päässyt pohtimaan tutkimuksen pääkysymyksiä yhdessä Saabin insinöörien kanssa.

”Saabin asiantuntijat ovat auttaneet meitä tutkimuksen edistämisessä ja avanneet uusia näkymiä siihen, mitä tulevaisuuden antenniteknologialta vaaditaan,” kertoo Kähkönen.

Kähkönen keskustelee tutkimuksestaan videolla professori Ville Viikarin kanssa:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.