Vähähiilisen rakentamisen suomenkielinen verkkokurssi julkaistu

Aalto-yliopisto on julkaissut avoimen ja ilmaisen vähähiilisen rakentamisen verkkokurssin.
Vähähiilinen rakentaminen verkkokurssi kuva creativecommons
Kuva: creativecommons

Aalto-yliopisto on julkaissut avoimen ja ilmaisen vähähiilisen rakentamisen verkkokurssin, joka on suunnattu kaikille rakennetun ympäristön kanssa työskenteleville. Kurssi on toteutettu yhteistyössä Tallinnan teknillisen yliopiston ja Granlund Oy:n kanssa, ja se julkaistiin osana kansainvälistä Green Building Week -tapahtumaviikkoa. Kurssi on suomenkielinen.

Rakennukset ja rakentaminen aiheuttavat kolmanneksen Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Koska ilmastonmuutos etenee aiemmin arvioitua nopeammin, ovat ripeät päästövähennykset tarpeen myös rakennusalalla. Rakennusten vähähiilisyys on tulossa Suomessakin osaksi rakennusmääräyksiä 2020-luvun puolivälissä, ja näin ollen vähähiilisen rakentamisen osaamiselle on yhä enenevässä määrin tarvetta.

Uusi verkkokurssi tarjoaa johdannon vähähiiliseen rakentamiseen. Kurssi sisältää elinkaariajattelun perusteiden lisäksi tietoa rakennusmateriaalien hiilijalanjäljestä, energiatehokkuudesta, kiertotaloudesta sekä näiden huomioimisesta suunnittelun ja rakentamisen eri vaiheissa. Kokonaisuus on tarkoitettu kaikille rakennetun ympäristön kanssa työskenteleville: suunnittelijoille, arkkitehdeille ja insinööreille mutta myös materiaalien valmistajille, rakennusliikkeille sekä hankkeista tai rakentamisen sääntelystä päättäville.

Kurssin luennoitsijoina toimivat Aalto-yliopiston professori Matti Kuittinen, Granlund Oy:n Head of Carbon Neutrality Tytti Bruce-Hyrkäs sekä Tallinnan teknillisen yliopiston professori Kimmo Lylykangas.

Vähähiilisen rakentamisen verkkokurssi toteutettiin osana Aalto-yliopiston verkko-oppimisen kehityshanketta. Luennot löytyvät osoitteesta www.aalto.fi/fi/vahahiilinenrakentaminen

Lisätietoja:

Matti Kuittinen, professori (Adjunct), Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
Puh. +358 44 505 2737

Kuvassa Lotta Heinonen ja Jenni Kaiponen poseeraavat kameralle kaupunkiympäristössä.
Opinnot Julkaistu:

Aallossa uskaltaa unelmoida

Siirtohaun kautta Kauppakorkeakouluun tulleet Lotta Heinonen ja Jenni Kaiponen arvostavat Aallossa erityisesti motivoivaa ilmapiiriä, tasokasta opetusta, aktiivista opiskelijayhteisöä ja kansainvälisyyttä. Vuonna 2024 siirtohaku järjestetään 2.-16.5.
Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: