Uutiset

Uusi pikalatausasema lataa jopa neljä sähköautoa kerralla

Suomen ensimmäinen merkkiriippumaton pikalatauskenttä on käytössä Tuusulan asuntomessualueella.
latauasema

Aalto-lähtöisen teknologiayrityksen, Unified Chargersin innovaatioon pohjautuva latauskenttä palvelee kaikkia sähköautoja merkistä riippumatta. Lataus ja maksaminen onnistuvat helpon ja avoimen mobiilisovelluksen avulla.

“Asiakkailta saamamme palaute on ollut pääosin positiivista, sillä uudella asemalla ei tarvitse jonottaa”, kertoo Jukka Anttonen, Unified Chargersin toimitusjohtaja.

“Usein ajatellaan, että latausaseman pitäisi olla nopeampi, mutta tosiasiassa pullonkaula löytyy yleensä autosta. Jos pikalatausasemalla on vain yksi auto, se saa käyttöönsä koko kentän kapasiteetin. Useimmat autot pystyvät vastaanottamaan isoja lataustehoja vain hetken, jonka jälkeen useimmat autot pystyvät vastaanottamaan sähköä vain 30–40 kilowatin teholla”, hän lisää. “Meillä on mahdollisuus rakentaa jopa 20:n auton pikalatauskenttiä”.

Käytettävissä oleva 60kW:n kokonaisteho jakautuu älykkäästi latauksessa olevien autojen kesken. Sovellus optimoi latausajan ja huomioi samalla autojen latauksen vastaanottokyvyn. Kun yhden auton akku tulee täyteen, vapautunut latausteho siirtyy automaattisesti muiden lataajien käyttöön. Näin kentän teho pysyy vakiona riippumatta latauksessa olevien autojen määrästä. Kenttä tukee molempia pikalatausstandardeja; CCS ja CHAdeMO.

Unified Chargesin tulevaisuuden näkymät ovat valoisat, sillä tekniikka on patentoitu jo Kiinassa, Intiassa ja USA:ssa. Markkinoita lähdetään valtaamaan kuitenkin ensin Suomesta ja Pohjoismaista. Seuraava pikalatausasema avataan syksyllä Pohjois-Suomeen.

Pikalatausasemilla on kysyntää erityisesti taajamissa, kaupunkien ulosmenoteillä sekä yrityskeskittymissä.

“Ajomatka Helsingistä kokoukseen Tampereelle tyhjentää jo monen sähköauton akun. Nopea lataaminen palaverin aikana on kätevää ja sujuvoittaa liikkumista pidemmillä matkoilla”, Anttonen toteaa.

Tuusulan pikalatausasema sijaitsee vähäpäästöisellä Nesteen tulevaisuuden liikenneasemalla. Kentän on pystyttänyt Leppäkosken Energia.

Unified Chargers on Aallon opiskelijoiden ideasta syntynyt yritys, joka haluaa tarjota parasta mahdollista latausteknologiaa kaikille sähköautoilijoille. Sen ydinosaamiseen kuuluvat sähköisen liikenteen pikalatausasemat ja palvelualustat. https://www.unifiedchargers.fi/
https://www.aalto.fi/fi/uutiset/unified-chargers-antaa-virtaa-sahkoautojen-vallankumoukseen

Nesteen tulevaisuuden liikenneasema on Suomen ensimmäinen vähäpäästöinen asema, jolla on yli 30 % pienempi hiilijalanjälki verrattuna perinteiseen huoltoasemaan. Jakeluaseman rakentamisessa, käytössä ja tuotevalikoimassa on käytetty mahdollisimman vähän ilmastoa kuormittavia ratkaisuja. Tulevaisuuden liikenneasema -projektissa ovat olleet mukana Unified Chargers, Leppäkosken Energia, Neste Oyj, Posti, Suomen Kaasuenergia Oy ja Tuusulan Asuntomessut.

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Picture of the annual party
Yhteistyö Julkaistu:

Prosessiteekkarit kutsuivat dekaani Kristiina Kruusin kunniajäsenekseen

Kemian tekniikan korkeakoulun opiskelijajärjestö Prosessiteekkarit ry (PT) viettää tänä vuonna 10-vuotisjuhlaansa ja sen kunniaksi se on kutsunut ensimmäiseksi kunniajäsenekseen koulun dekaanin Kristiina Kruusin.
Juha Jouhki
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopiston alumni ja sijoitusalan konkari Juha Jouhki: ”Opiskelu ei ole projekti, vaan prosessi”

Juha Jouhkin perheyritys tukee Aaltoa, koska huippututkimus vie kotimaisia yrityksiä maailman huipulle.
Aalto Digital Creatives ryhmäkuva
Yhteistyö Julkaistu:

Kolmetoista uutta tiimiä aloitti Aalto Digital Creatives -esihautomossa

Luovien alojen esihautomo-ohjelma käynnistyi 27. syyskuuta.
Erika Ahlberg
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Erika Ahlberg: Jos ei tee ikinä virheitä, ei ole ollut tarpeeksi rohkea

Alumnimme Erika Ahlberg halusi yhdistää maisteritutkinnossaan aiemmat kaupan ja design-alan opintonsa, ja International Design Business Management -ohjelma sopi tähän loistavasti. Urallaan muodin, myynnin, markkinoinnin ja brändien parissa hän on pyrkinyt rohkeasti kohti haasteita – esimerkiksi hyppäämällä 100 henkilön organisaation johtoon ilman aikaisempaa esihenkilökokemusta.