Uusi hakukone nopeuttaa, täsmentää ja monipuolistaa hakuja internetistä

SciNet-hakukone muuttaa haun tunnistustehtäväksi, jossa käyttäjät näkevät aiheeseen liittyvät käsitteet aihetutkassa.

Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITin tutkijat ovat kehittäneet uuden hakukoneen, jota ihmiset pystyvät käyttämään nykyisiä huomattavasti tehokkaammin.SciNet nopeuttaa hakuja täsmentäen ja monipuolistaen lopputulosta erityisesti silloin, kun käyttäjä ei hakutehtävän alkaessa tarkalleen osaa kertoa, mitä tietoa hän haluaa.

Hakukone esittää käsitteet aihetutkassa, jossa käsitteiden väliset suhteet esitetään tutkan suuntien avulla. Käsitteiden oleellisuus esitetään etäisyydellä tutkan keskipisteestä. Hakukone tarjoaa myös vaihtoehtoja, jotka liittyvät aiheeseen, mutta joita käyttäjälle ei ehkä ole tullut mieleen kysyä. Sanoja liikuttamalla käyttäjät tarkentavat hakukoneelle muuttuvaa käsitystään siitä, mikä tieto on heille hyödyllisintä.

-  Eräiden arvioiden mukaan sähköisesti tallennettu tieto kymmenkertaistuu vuoteen 2020 mennessä. Siksi työkalut, joiden avulla pystymme vähentämään tiedon etsimiseen kulutettavaa aikaa, tulevat entistä tärkeämmäksi. Tällä on merkitystä, kun haluamme lisätä työn tuottavuutta ja vapauttaa aikaa luovaan työhön. Tähän tutkimushaasteeseen vastaa HIITn ainutlaatuinen eri tieteenaloja yhdistävä osaaminen, toteaa professori Giulio Jacucci.

Tutkijoiden mukaan ihmisille on myös tyypillistä, että jos he ovat aiheesta epävarmoja, he eivät usein uskalla muotoilla alkuperäistä kysymystä uudelleen vaikka se saattasi olla tarpeen oikean tiedon löytämiseksi. Avainsanapilven avulla ihmiset pystyvät myös nopeammin päättelemään, mitkä saaduista hakuvaihtoehdoista ovat heille oleellisimpia, kun heidän ei tarvitse lukea hakukoneen tarjoamia sivuja löytääkseen uusia hakusanoja.

-  Ihmisten on usein hankala pukea sanoiksi, mitä etsivät, ja hakutarve täsmentyy usein vasta tietoa haettaessa. SciNet-hakukone ratkaisee näitä ongelmia. Ihmisten on helpompi tunnistaa SciNet-hakukoneen tarjoamista vaihtoehdoista, mitä tietoa he tarvitsevat, kuin kirjoittaa itse, sanoo hankkeen koordinaattori Tuukka Ruotsalo.

SciNet-hakukone ja siihen liittyvä käyttäjämallinnus on kehitetty Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITissä, joka on Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston yhteinen tutkimuslaitos. Tutkimuksen pohjalta on perustettu myös Etsimo Oy, monimutkaisiin hakuihin keskittyvää hakukonetta kaupallistava yritys.

Tutkijoiden hakukonetta ja siihen liittyviä mallinnusratkaisuja käsittelevä artikkeli ”Interactive Intent Modeling: Information Discovery Beyond Search” on juuri julkaistu arvostetussa Communications of the ACM -julkaisussa.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=6AH_RD_hAOA

Artikkeli: Tuukka Ruotsalo, Giulio Jacucci, Petri Myllymäki, Samuel Kaski: Interactive Intent Modeling: Information Discovery Beyond Search. Communications of the ACM, Vol. 58 No. 1, Pages 86-92. 10.1145/2656334

Lisätietoja:

Tutkijatohtori Tuukka Ruotsalo
puh. +358 50 566 1400

Professori Samuel Kaski

Professori Giulio Jacucci

Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT

Aiemmat julkaisut:

Dorota Glowacka, Tuukka Ruotsalo, Ksenia Konuyshkova, kumaripaba Athukorala, Samuel Kaski, and Giulio Jacucci. 2013. Directing exploratory search: reinforcement learning from user interactions with keywords. In Proceedings of the 2013 international conference on Intelligent user interfaces (IUI '13). ACM, New York, NY, USA, 117-128.

Tuukka Ruotsalo, Jaakko Peltonen, Manuel Eugster, Dorota Głowacka, Ksenia Konyushkova, Kumaripaba Athukorala, Ilkka Kosunen, Aki Reijonen, Petri Myllymäki, Giulio Jacucci, and Samuel Kaski. 2013. Directing exploratory search with interactive intent modeling. InProceedings of the 22nd ACM international Conference on information & knowledge management (CIKM '13). ACM, New York, NY, USA, 1759-1764.

Tuukka Ruotsalo, Kumaripaba Athukorala, Dorota Głowacka, Ksenia Konyushkova, Antti Oulasvirta, Samuli Kaipiainen, Samuel Kaski, and Giulio Jacucci. 2013. Supporting exploratory search tasks with interactive user modeling. In Proceedings of the 76th ASIS&T Annual Meeting: Beyond the Cloud: Rethinking Information Boundaries (ASIST '13), Andrew Grove (Ed.). American Society for Information Science, Silver Springs, MD, USA, Article 39 , 10 pages.

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu: