Uutiset

Unite!-verkoston Boot Campissa kehitettiin yhteisohjelmia ja joustavia opintopolkuja

Unite-yliopistoverkoston tavoitteena on soveltaa yhteistyössä uusia pedagogisia lähestymistapoja opettamiseen ja oppimiseen kaikilla tutkintotasoilla. Tavoitteena on myös kehittää joustavia opintopolkuja ja yhteisohjelmia, joiden oleellinen osa on liikkuvuus.
Aalto EIT Services

Unite-yliopistoverkoston tavoitteena on soveltaa yhteistyössä uusia pedagogisia lähestymistapoja opettamiseen ja oppimiseen kaikilla tutkintotasoilla (kandidaatin ja maisterin tutkinnoissa sekä jatkotutkinnoissa). Tavoitteena on myös kehittää joustavia opintopolkuja ja yhteisohjelmia, joiden oleellinen osa on liikkuvuus.

Opiskelijoille Unite! tarjoaa fyysistä ja virtuaalista liikkuvuutta virtuaalivaihtojen, talvi- ja kesäkoulujen, koulutusten ja yhteisohjelmien kautta. Kaikissa korostetaan monitieteistä, monikulttuurista ja monikielistä koulutusta. Opettajille Unite! puolestaan tarjoaa asiantuntevaa pedagogista koulutusta. Unite! edistää opettajien elämänlaajuista oppimista ja ammatillista kehittymistä.

Keväällä 2021 Unite! Teaching and Learning Academy eli Unite-verkoston opettamisen ja oppimisen akatemia järjesti kahdeksan pedagogiakurssia, joille osallistui yli 100 opettajaa kaikista seitsemästä jäsenyliopistosta.

Aalto-yliopisto vetää kahta Unite-verkoston koulutuksen kehittämishanketta: yksi kehittää virtuaalikampusta, toinen opettamisen ja oppimisen akatemiaa. Kesäkuussa 2021 Aallon vetämät työryhmät järjestivät Unite! Boot Camp -tapahtuman, johon osallistui 140 opettajaa ja muuta henkilökunnan jäsentä kaikista seitsemästä yliopistosta. Tapahtumassa keskusteltiin Uniten opetus- ja oppimishankkeista kuten yhteisohjelmista, joustavista opintopoluista, hyvistä pedagogisista käytännöistä sekä luovista opetus- ja oppimiskäyttöön tarkoitetuista virtuaalitiloista.Tavoitteena oli kerätä palautetta näistä aloitteista, selvittää synergiaetuja ja keskustella tulevista toimenpiteistä.

Uniten yhteisohjelmat ja joustavat opintopolut

Unite-yliopistot ovat pilotoimassa malleja ja rakentamassa yhteisiä maisteriohjelmia. Pilottialoiksi on valittu tietoliikennetekniikka, datatiede, tekoäly, Teollisuus 4.0 ja yrittäjyys. Myöhemmin tavoitteena on laajentaa toimintaa muillekin aloille. Keskiössä on etenkin jatkotutkintoihin johtava koulutus. Samalla Unite! luo joustavien opintopolkujen ja haastelähtöisen oppimisen malleja. Verkosto pyrkii myös tarjoamaan opettajille malleja fasilitoida oppilaiden joustavia, oppimistavoitteiden mukaisia opintopolkuja. Pedagogisen kehittämisen mallit, joilla tähdätään joustavien vaihtoehtojen tarjoamiseen, soveltuvat myös jatkotutkintotasolle erilaisten ammattiprofiilien luomiseen. Yhteisen ja joustavan yrittäjyyden mallien kehittäminen on myös korkealla sijalla Unite-verkoston asialistalla.

Katrina Nordström
Professor Katrina Nordström

”Yhteisohjelmat ovat tärkeä keino kehittää uutta monitieteistä, monikulttuurista ja monikielistä opetustarjontaa kaikkialle Eurooppaan sekä tarjota valmistuville ammattiosaamista ja -taitoja, jotka täyttävät yhä globaalimpien työmarkkinoiden tarpeet. Näin kunnianhimoisen ja monimutkaisen opetustarjonnan kehittämiseksi meidän on kehitettävä myös niitä prosesseja ja alustoja, joille tällaisia koulutusohjelmia rakennetaan. Samalla on varmistettava tällaisten aloitteiden jatkuminen. Meidän on luotava selkeitä, hyvin suunniteltuja joustavia opintopolkuja. Niiden on oltava räätälöitävissä, jotta esimerkiksi sääntelyesteet ja kansalliset tutkintosäännöt eivät muodostu aloitteidemme pullonkaulaksi”, sanoo professori Katrina Nordström, joka vetää Unite-yhteistyötä Aalto-yliopistossa.

Yhteisohjelmien hallinnointi on haasteellista. Boot Camp -tapahtumassa Karin Knutsson Kuninkaallisesta teknillisestä korkeakoulusta (Ruotsi) ja Marta Abrantes Lissabonin yliopistosta (Portugali) kertoivat, mitä yhteisohjelmia hallinnoivien tahojen kannattaa tehdä ja mitä ei. Pohdittavaa on paljon: Tarvitaanko akkreditointeja? Pitäisikö kaikkien seitsemän yliopiston opiskelijoilta periä samansuuruisia maksuja? Kansallisiin ohjelmiin verrattuna yhteisohjelmien kulut ovat lähes kaksinkertaiset – miten ohjelman taloudellinen kestävyys taataan? Pitäisikö kaikkien opiskelijoiden aloittaa yhteisohjelma samaan aikaan yhdessä yliopistossa, vai voivatko he aloittaa ja valmistua useamman yliopiston kautta? Onko yliopistoilla yhteiset vai omat hakumenettelyt? Valintaperusteet? Ja lista vain jatkuu. Työryhmä laatii seuraavaksi sisäisiä ohjeita ja mallipohjia sekä Unite-yhteisohjelmien pakolliset vaatimukset. 

”Tavoitteena on käynnistää kampustenvälinen opettamisen ja oppimisen akatemian (Teaching and Learning Academy) toiminta vuoteen 2025 mennessä. Akatemia tulee sisältämään luovia fyysisiä ja virtuaalisia tiloja, jotka tukevat yhteisopetusta ja ohjelmien ja opetussuunnitelmien yhteiskehittämistä opiskelijoiden kanssa. Näin voidaan luoda joustavia opintopolkuja, joiden kautta opiskelijat rakentavat itselleen erilaisia ammattiprofiileja ja jotka mahdollistavat pedagogia-asiantuntijoiden ja opettajien yhteistyön”, selittää Katrina Nordström.

Mikä Unite!?

Unite-verkosto on yksi Euroopan komission rahoittamista eurooppalaisista yliopistoverkostoista. Verkoston muodostavat Aalto-yliopisto ja kuusi muuta korkeatasoista eurooppalaista teknillistä korkeakoulua.

Unite-verkosto tulee luomaan eurooppalaisen yliopistojenvälisen virtuaalisen ja fyysisen kampuksen, josta tulee esikuva muille yliopistoille. Unite! yhdistää insinööritieteet, perustieteet ja tekniikan yhteiskuntien suuriin haasteisiin opiskelijoiden, opetus- ja tukihenkilöstön kanssa tehtävän yhteiskehittämisen keinoin – ja kouluttaa samalla uutta Euroopan ja maailman kansalaisten sukupolvea.

Tutustu Uniteen! (aalto.fi)

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

vaalea-asuinen nainen istuu ikkunan edessä ja hymyilee
Nimitykset, Yliopisto Julkaistu:

Professori Maarit Salolainen: ”Tekstiilialan kestävyysongelmiin voidaan vastata monialaisen yhteistyön avulla”

Tekstiilisuunnittelun professori haluaa tiivistää yhteistyötä niin eri alojen tutkimuksen kuin yliopiston ja alan teollisuuden sekä jälleenmyyjien välillä, jotta muutos parempaan tapahtuu.
Insinööritieteiden korkeakoulun opetuksen varadekaani Jani Romanoff. Kuva: Joonas Lehtovaara / Aalto-yliopisto
Nimitykset Julkaistu:

Jani Romanoff jatkaa opetuksen varadekaanina Insinööritieteiden korkeakoulussa

Romanoff on ansioitunut opettaja ja opetuksen kehittäjä, joka nauttii työssään systeemisten ratkaisujen löytämisestä yhdessä muiden kanssa.
Tiny plant with text aside Unite! Seed Fund 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Unite! Seed Fund 2024: Aalto mukana 13 rahoitusta saaneessa hakemuksessa

Unite! Seed Fund -rahaston tavoitteena on kannustaa ja tukea opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöhankkeita.
Anniina Isomäki ja Ira van der Pals
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppatieteiden osaamisella voi vaikuttaa koko yhteiskuntaan ja sen tulevaisuuteen

Sijoitusjohtaja Ira van der Pals ja salkunhoitaja Anniina Isomäki arvostavat myös hyvää tasapainoa merkityksellisten työtehtävien ja muun elämän välillä.