Unite!-verkosto nivoo verkko-oppimisen osaksi kansainvälisiä yhteisohjelmia

Unite!-yliopistoverkostolla on käynnissä Erasmus+-hanke nimeltä Joint Programmes: Embedding Virtual Exchange (JPROV). Hanke avattiin joulukuussa 2021 Aallon JPROV-yhteisön järjestämässä Campfire-tapahtumassa Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech -yliopistossa (UPC).
JPROV project team, celebrating the launch of the project with the hybrid campfire.

”Joint Programmes: Embedding Virtual Exchange” eli JPROV-hanke edistää virtuaalisen opiskelijavaihdon sisällyttämistä kansainvälisiin yhteisohjelmiin. Hankkeen tavoitteena on luoda puitteet sellaisten innovatiivisten ja tehokkaiden yhteisohjelmien kehittämiselle, joihin sisältyy verkko-oppimista. Samalla JPROV-hanke ottaa huomioon eurooppalaisen koulutusalueen myötä syntyvät uudet tekijät ja olosuhteet.

JPROV-hankkeen odotetaan lisäävän akateemisten toimijoiden ja sidosryhmien tietoisuutta. Se tarjoaa toimivia ratkaisuja virtuaalisten opiskelijavaihtojen toteuttamiseen ja luo tapoja jakaa parhaita käytäntöjä multimedia- ja virtuaaliyhteisöjen kautta, mikä edistää osaamisen vaihtoa, yhteiskehittämistä ja koulutusta.

Hanke alkoi 1.3.2021 ja jatkuu 28.2.2023 asti. Hankkeen nimenomaisena tavoitteena on sisällyttää kansainvälisiin yhteisohjelmiin ensimmäistä kertaa verkko-oppimista johdonmukaisella ja järjestelmällisellä tavalla ja luoda sitä varten selkeitä ohjeita ja malleja. Näin hanke vastaa tarpeeseen kehittää innovatiivisia digiajan käytäntöjä, mikä on yksi Erasmus+-ohjelman painopisteistä. Hankkeen aikana ja jälkeen luotavien kansainvälisten yhteisohjelmien on tarkoitus helpottaa sellaisten opiskelijaryhmien osallistumista yhteisohjelmiin, joille se on aiemmin ollut mahdotonta esimerkiksi taloudellisista, sosiaalisista, maantieteellisistä tai fyysisistä syistä.

Hankkeessa luodaan rakenteita ja teknisiä ratkaisuja kansainvälisten yhteisohjelmien luomiseen. Samalla hankkeessa huomioidaan ohjelmien pedagoginen sisältö ja lähestymistavat. Se siis johtaa uudenlaisten, innovatiivisten opetussuunnitelmien ja opetusmenetelmien luomiseen. Hankkeen osana kehitetään myös koulutusta prosessiin osallistuvalle hallinnolliselle, tekniselle ja akateemiselle henkilökunnalle.

JPROV-hankkeen hedelminä syntyy uusia konsepteja sekä täysin uusia kansainvälisiä yhteisohjelmia, jotka opetetaan osittain tai kokonaan verkossa ja jotka ovat sisällöltään, pedagogisilta lähestymistavoiltaan ja teknisiltä ratkaisuiltaan innovatiivisia.

Hankkeen avajaisia vietettiin Unite! Dialogi -tapahtumassa Barcelonassa marraskuussa 2021

Aallon JPROV-tiimi järjesti 2.12.2021 Campfire-yhteisötapahtuman osana neljättä, UPC:ssä järjestettyä Unite! Dialogue -tapahtumaa. Hybriditoteutuksena järjestetyn yhteisötapahtuman osallistujat keskustelivat verkko-opetuksen parhaista käytännöistä sekä digitaalisesta työkalupakista, jota JPROV-hankkeessa kehitetään niiden jakamiseen. Tapahtuma oli samalla JPROV-hankkeen avajaistilaisuus.

Osallistujat testasivat paikan päällä UPC:n kampuksella verkko-opetuksen parhaiden käytäntöjen työkalupakin prototyyppiä. He pääsivät antamaan palautetta työkalupakin käytettävyydestä, mistä on hyötyä tulevassa kehitystyössä. Osallistujat jaettiin kolmeen ryhmään, jotka antoivat palautetta seuraavista aiheista:

• Käänteinen opetus (flipped classroom) verkossa
  • Digitaalinen arviointi verkossa
  • Verkko-opetuksen työkalut

Lisätietoa työkalupakin kehittämistyöstä: [email protected]

Lisätietoa JPROV-hankkeesta: [email protected]

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: