Työelämäprofessori Pia Hannukainen: ”Uskon muotoilun voimaan jatkossakin”

Hannukaisen mielestä on tärkeää, että yrityksissä on osaavia muotoilijoita ja muotoilijoiksi valmistuvilla riittävä osaaminen työelämän tarpeisiin.
Sinipaitainen nainen, jolla on lyhyet tummat hiukset ja tummasankaiset silmälasit
Kuva: Paavo Pykäläinen

Mitä professuurisi tarkoittaa?

”Olen työelämäprofessori muotoilun laitoksella. Tehtäväni on luoda siltaa yrityselämän ja akateemisen opetuksen välille. Opetan kursseilla, ohjaan ja tarkastan lopputöitä ja osallistun keskusteluun opetuksen kehittämisestä. Teen myös jonkin verran tutkimusta. Työelämäprofessorin tehtävä on osa-aikainen. Toinen roolini on työelämässä olla OP Ryhmän Head of Design.”

Mikä toi sinut Aaltoon?

”Olin ennen yritysmaailmaan siirtymistäni pitkään tutkijana Aallossa. Olen viime vuosina ”harrastellut” tutkimusta ja ohjannut eri koulujen lopputöitä aina, kun on kiinnostavia aiheita osunut kohdalle eli akateemista maailmaa en ole kokonaan jättänyt taakseni. Kun sitten minulle vinkattiin muotoilun laitoksen hakevan työelämäprofessoria, ajattelin, että siinä olisi hieno mahdollisuus yhdistää yrityselämää ja akateemisuutta.”

Mitkä ovat urasi kohokohdat?

”Akateemiselta puolelta mieleenpainuvin hetki löytyy heti urani alkuvaiheilta, kun diplomityöni pohjalta kirjoittamani artikkeli palkittiin arvostetun amerikkalaisen konferenssin parhaana artikkelina. Se tuntui aivan uskomattomalta, kun itse olin ajatellut, että tämähän oli vain tällainen dippatyö. Yritysmaailmassa uran kohokohta on ollut rakentaa OP Ryhmään Customer Insight -kyvykkyys ja johtaa sitä. Ja toki tämä nykyinen tehtäväni Head of Designina Suomen suurimman design-yhteisön vetäjänä on laskettavissa kohokohtiin.”

Mitä tutkit ja miksi?

”Olen aikanani väitellyt lead usereiden eli edelläkäyttäjien hyödyntämisestä tuote- ja palvelukehityksessä ja tutkinut strategista käyttäjien osallistamista ylipäätään. Viime vuosina olen perehtynyt design-maturiteetin kasvattamiseen organisaatioissa.”

Mitkä kysymykset ovat alallasi ajankohtaisia juuri nyt?

”Vaateet muotoilijoiden osaamiselle muuttuvat jatkuvasti esimerkiksi yritysten design-maturiteetin kasvaessa ja vaikkapa generatiivisen tekoälyn kehityksen kiihtyessä. On ollut mielenkiintoista verrata sitä, millaista osaamista esimerkiksi juuri finanssialalla muotoilijalta odotetaan, verrattuna siihen, mitä koulussa opetetaan. Sekä yritys- että koulutussektorilla on pidettävä silmät auki ja korvat höröllä, jotta yrityksissä on osaavaa henkilöstöä ja toisaalta muotoilijoiksi valmistuvilla riittävä osaaminen.”

Mitä odotuksia sinulla on alasi tulevaisuudelle?

”Muotoilu on iteratiivista ongelmanratkaisua käyttäjän tarpeet ja odotukset, liiketoiminnan tai julkisyhteisön tavoitteet ja toteuttavuuden rajat huomioiden. Sovellusalueet vaihtelevat, osaaminen ja työkalut kehittyvät, mutta lähestymistapana uskon muotoilun voimaan jatkossakin.”

Mikä muu sinua kiinnostaa?

”Vapaa-ajastani vietän melkoisen osan Lapin lumilla tai sitten yleisurheilu- ja tenniskentillä kilpaurheilun parissa. Arkkitehtuuri, kaupunkisuunnittelu ja kaikki asumiseen liittyvä kiinnostaa minua, ja toivottavasti täällä Aallossakin voisin päästä näihin teemoihin paremmin perehtymään.”

Kuva: Paavo Pykäläinen

Faktalaatikko: Kuka?

Tehtävä: Työelämäprofessori, Muotoilun laitos

Tausta: Tekniikan tohtori (tuotekehitys), OP Ryhmän Head of Design

Ikä: 46

Perhe: 13- ja 15-vuotiaat lapset

Harrastukset:  yleisurheilu, tennis, vapaalasku, lumilautailu, hiihto, vanhojen tavaroiden liikkeet

Yhteystiedot: [email protected]

Nimitykset Julkaistu:

Biotuotteiden ja biotekniikan laitoksen uusi johto

Professori Lauri Rautkari on nimitetty laitosjohtajaksi ja professorit Tiina Nypelö ja Mauri Kostiainen varalaitosjohtajiksi Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle ajalle 1.5.2024-31.12.2025.
Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.