Tuula Teeri infrastruktuureita kehittävään komiteaan

Suomen Akatemian nimittämään komiteaan kuuluu tieteen ja tutkimuksen asiantuntijoita.

Suomen Akatemian hallitus on nimittänyt Aalto-yliopiston rehtorin Tuula Teerin jäseneksi tutkimusinfrastruktuurikomiteaan. Komitean puheenjohtajana toimii Suomen Akatemian tutkimuksen ylijohtaja Marja Makarow ja varapuheenjohtajana johtaja Riitta Maijala opetus- ja kulttuuriministeriöstä.

Tutkimusinfrastruktuurikomitean tehtävänä on tehdä viiden vuoden välein esitys Akatemian hallitukselle tutkimusinfrastruktuurien pitkän aikavälin suunnitelmasta. Komitean muita tehtäviä on seurata ja kehittää kansallista ja kansainvälistä tutkimusinfrastruktuuritoimintaa, päättää tutkimusinfrastruktuurihankkeiden valinnasta ja niiden rahoituksesta sekä vastata hankkeiden seurannasta.  Lisäksi Suomen Akatemian hallitus osoitti tutkimusinfrastruktuurikomitealle tälle vuodelle 10 miljoonaa euroa myöntämisvaltuutta, mikä on tarkoitettu tutkimusympäristöjen, erityisesti kansallisen ja kansainvälisen tason tutkimusinfrastruktuurien vahvistamiseen, sekä vuoden 2014 tutkimusinfrastruktuurien rahoitukseen 8,5 miljoonaa euroa.

Tutkimusinfrastruktuureilla tarkoitetaan tutkimusvälineitä, laitteistoja, aineistoja ja palveluita, jotka mahdollistavat tutkimus- ja kehitystyötä ja tukevat järjestäytynyttä tutkimustyötä, tutkijankoulutusta ja opetusta sekä kehittävät tutkimus- ja innovaatiokapasiteettia. Ne ovat tutkimuksen kannalta oleellisia laitteistoja, tietoverkkoja, tietokantoja, monitieteisiä tutkimuskeskuksia, tutkimusasemia, kokoelmia, kirjastoja sekä näiden käyttöön liittyviä palveluja.

Tutkimusinfrastruktuurikomitea nimitetty (www.aka.fi)

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan