Uutiset

Tutkinnon suorittaneiden kestävän kehityksen osaaminen ja vaikutusmahdollisuudet työelämässä - Aalto-yliopiston uusin tutkimus

Meeri Karvisen väitöskirja Supporting agency for sustainability: Exploring the contributions of universities and workplaces to the sustainability competencies and agency of engineering graduates puolustettiin onnistuneesti helmikuussa 2024.
Picture of leaves in water.
Kuva: Mikko Raskinen

Aalto-yliopiston Meeri Karvinen puolusti hiljattain väitöskirjaansa, jossa hän keskittyi siihen, miten yliopistot ja työpaikat tukevat uransa alkuvaiheessa olevia insinööritutkinnon suorittaneita toimimaan kestävän kehityksen puolesta.   

Ajatuksia herättävässä julkisessa puolustuksessa Karvinen kertoi tutkimustuloksistaan ja pohdiskeli niiden vaikutuksia tutkinnon suorittaneiden osaamiseen, korkeakoulutukseen ja työpaikkoihin.  

Karvisen tutkimus eteni kahdessa eri vaiheessa ja viiden julkaisun kautta. Ensimmäinen vaihe oli kattava tutkimus pohjoismaisten yliopistojen kestävän kehityksen integroinnista, jossa keskityttiin erityisesti opetukseen ja kampuksen kehittämiseen. Tämän vaiheen tavoitteena oli luoda yleiskuva pohjoismaisten korkeakoulujen nykyisistä kestävän kehityksen käytännöistä.  

Toisessa vaiheessa Karvinen syventyi kehittämishankkeeseen, jonka keskiössä oli Aalto-yliopiston vesi- ja ympäristötekniikan maisteriohjelma (WAT-maisteriohjelma). Tämän vaiheen tavoitteena oli saada syvällisempi ymmärrys siitä, miten insinöörikoulutusta tulisi kehittää, jotta tutkinnon suorittaneet saisivat tarvittavat valmiudet sekä työllistymiseen ja uran alkuvaiheen menestykseen että kestävän kehityksen edistämiseen.  

Nämä "työllistettävyys- ja kestävyysosaamiseksi" kutsutut valmiudet muodostavat Karvisen väitöskirjan ytimen, ja ne ovat ratkaisevan tärkeitä, jotta tutkinnon suorittaneet voivat selviytyä työelämän reaalimaailman kestävyyshaasteiden monimutkaisista kysymyksistä.  

Karvisen tutkimuksessa korostettiin tarvetta kehittää insinööriksi valmistuville "hybridiosaamisprofiili", johon sisältyy vankka osaaminen omilla aloillaan yhdistettynä kestävän kehityksen osaamiseen ja tietämykseen, erityisesti kykyyn työskennellä monialaisissa tiimeissä, visioida kestävää tulevaisuutta, neuvotella rakentavasti erilaisista arvoista ja ymmärtää kestävän kehityksen haasteiden perimmäisiä syitä.  

Keskeistä hänen väitteissään oli käsite "kestävän kehityksen toimijuus", jolla tarkoitetaan tutkinnon suorittaneiden kykyä edistää aktiivisesti kestävän kehityksen tavoitteita ammatillisessa toiminnassaan. Karvisen tutkimus osoittaa, että tutkinnon suorittaneilla ja työnantajilla on erilaiset näkemykset tutkinnon suorittaneiden kestävän kehityksen toimijuudesta, ja siksi tarvittaisiin lisää tukitoimia.  

Karvinen kannatti valmistuneiden kestävän kehityksen toimijuuden lisäämiseksi ja tukemiseksi kohdennettuja opettajankoulutusaloitteita yliopistoissa sekä aktiivisempaan tiedonjakoon työpaikoilla tähtäävien toimenpiteiden, kuten mentorointiohjelmien ja parityöjärjestelyjen, kehittämistä.  

Korostamalla haasteita, joita vastavalmistuneet kohtaavat teoreettisen tiedon muuntamisessa konkreettisiksi kestävyysaloitteiksi työuran alkuvaiheessa, tutkimus osoitti, että tämän kuilun kuromiseksi umpeen tarvitaan yhteistyötä valmistuneiden, oppilaitosten ja työnantajien välillä.  

Karvisen oivaltavan luennon (suomeksi ja englanniksi tekstitettynä) uusinta löytyy täältä. Väitöskirja löytyy täältä

Related Articles

vesitekniikka_700x400_en_en.jpg

Miten integroida kestävyys ja monialaisten ongelmien ratkaisemisen taidot opetussuunnitelmiin?

Ihmiskunnan suuriin haasteisiin, kuten kestävyyskriisiin vastaaminen, edellyttää valmistuneelta tietoja kestävyyshaasteista, monialaisten ongelmien ratkaisun taitoja sekä kykyä soveltaa omaa, tieteenalan syväosaamistaan haasteiden ratkaisemiseen.

Palvelut
Teachers and students walking outdoors. They're discussion the Sustainability in Teaching course.

Ratkaisuja kestävään kehitykseen: Mitä se tarkoittaa opetuksessa?

Lue lisää kestävän kehityksen ratkaisuista ja tiimityötaidoista sekä niiden integroimisesta kursseihin ja opetussuunnitelmiin.

Henkilöstölle – uutisia ja tukea työhösi
Minor development team participates in minor planning meeting

Uusi monialainen sivuaine 'Luonnonvarojen kestävä käyttö' käynnistyy Aallossa

Aalto-yliopiston poikkitieteellinen, kestävään kehitykseen keskittyvä sivuaine "Luonnonvarojen kestävä käyttö" on yli vuoden suunnittelun ja Aallon korkeakoulujen luovan yhteistyön huipentuma. 

Uutiset
  • Päivitetty:
  • Julkaistu:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Learning Centre graphics
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Muistathan huomioida e-aineistojen käyttöehdot

Aalto-yliopiston opiskelijoiden ja tutkijoiden käyttöön on hankittu laaja valikoima elektronisia aineistoja. On kuitenkin hyvä muistaa, että kaikki Aalto-yliopiston oppimiskeskuksen hankkimien aineistojen käyttö on käyttöehtojen alaista.
Erilaisia pyöreitä näytteitä valkoisilla korteilla, kuten vihreä, keltainen ja beige, vihreiden lehtien oksa.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kasvun avaimet: Metsäteollisuudessa koittaa mullistajien aika

Puu taipuu tutkijoiden käsissä melkein mihin tahansa, mutta metsäteollisuuden uudistaminen vaatii myös riskinottoa ja uutta ajattelua. Siksi nyt on huikea hetki opiskella alaa, sanovat asiantuntijat.
Ihmisiä tutustumassa Aalto-yliopiston näyttelyyn messuhallissa
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston Bioinnovaatiokeskuksen ja CHEMARTSIN projekteja esillä Dutch Design Weekillä

Aalto-yliopiston näyttely 'Designs for the Material Future' Dutch Design Weekillä tavoitti yhdeksän päivän aikana jopa 10 000 kävijää, sai huomiota kansainvälisessä mediassa ja kiitosta vierailijoilta.
Väre_Artworks_LUMEN
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nesslingin säätiöltä rahoitusta kestävyysmurroksen vauhdittamiseen – mukana tutkijoita Aallosta

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun tutkijat Mari Keski-Korsu ja Elina Määttänen ja akatemiatutkija Johanna Ahola-Launonen Kauppakorkeakoulusta saivat tutkimushankkeilleen rahoitusta.