Uutiset

Uusi monialainen sivuaine 'Luonnonvarojen kestävä käyttö' käynnistyy Aallossa

Aalto-yliopiston poikkitieteellinen, kestävään kehitykseen keskittyvä sivuaine "Luonnonvarojen kestävä käyttö " on yli vuoden suunnittelun ja Aallon korkeakoulujen luovan yhteistyön huipentuma. 
Minor development team participates in minor planning meeting

Aallon kestävän kehityksen sivuaineprosessi alkoi kaikkien kuuden koulun edustajista koostuvan ryhmän yhteistyönä. Tavoitteiden, keskeisten aiheiden ja kurssien luonnostelun alkuvaiheen jälkeen alkuperäinen tiimi jatkaa toimintaansa - matkan varrella mukaan on liittynyt useita sitoutuneita opettajia. Pedagogiikan, kestävän kehityksen, tiimityön, yrittäjyyden ja radikaalin luovuuden asiantuntijoista koostuva Aalto Co-Educator -tiimi tukee sivuaineen kehittämisprosessia ja antaa arvokasta palautetta jatkuvaa kehittämistä varten.   

Hanketta aloittaessaan tiimi oli nopeasti yhtä mieltä siitä, että kestävän kehityksen haasteiden monimutkaisuus edellyttää monialaista lähestymistapaa. Vaikka hankkeen tarkoituksena oli alun perin luoda "kestävän kehityksen sivuaine", sen kehittyminen koko yliopiston laajuiseksi sivuaineeksi oli tarkoituksellista, sillä se tarjoaa sekä opettajille että opiskelijoille mahdollisuuden monialaiseen yhteistyöhön. On tunnustettu, että tutkinnon suorittaneet tekevät vaikutusvaltaisia ja usein haastavia päätöksiä uransa alkuvaiheessa. Jotta nämä päätökset olisivat tietoon perustuvia ja kestävän kehityksen mukaisia, sivuaineessa on valmisteltava heitä laajalla aihepiirillä.

Camilla Vornanen-Winqvist Insinööritieteiden korkeakoulusta johtaa sivuaineen kehittämishanketta. Vaikka hän ei pidä itseään kestävän kehityksen asiantuntijana, hänen tavoitteenaan on kollegoidensa avulla antaa opiskelijoille alakohtaista kestävän kehityksen osaamista. Hän toteaa: "Kestävä kehitys sopii luontevasti rakennustekniikkaan, mutta olen myös nauttinut siitä, että olen päässyt tavanomaisen aihealueeni ulkopuolelle ja voinut tarkastella kestävää kehitystä muiden alojen näkökulmasta." Hän kertoo, että "kestävä kehitys sopii luontevasti rakennustekniikkaan".    

Vornanen-Winqvistin mukaan palkitsevaa on johtaa tiimiä, joka koostuu omistautuneista "kanta-asiakkaista", jotka käyttävät vapaaehtoisesti aikaansa ja ainutlaatuista ajattelutapaansa sivuaineen kehittämiseen. Hän selittää: "Tehtäväni on ollut viedä prosessia eteenpäin kuuntelemalla tarkkaan ja muuttamalla vankat keskustelut käytännön tuloksiksi.   

Kun häneltä kysytään hänen näkemyksiään ristikkäisestä kehittämisestä, hän vastaa: "Vahvuuksia ja heikkouksia voidaan kompensoida, kun tehdään yhteistyötä muiden opettajien kanssa. Kun tuntee olevansa yksin opettamisessa, saattaa olla kiusaus pyytää ulkopuolisia puhujia täydentämään opetustaan, mutta on tärkeää hyödyntää myös yliopiston sisäistä potentiaalia.   

Vahvuuksia ja heikkouksia voi kompensoida, kun tekee yhteistyötä muiden opettajien kanssa.

Camilla Vornanen-Winqvist

Sivuaineen rakentamisessa yksittäisen koulun tai laitoksen sisällä on omat haasteensa, mutta tällaisen prosessin toteuttaminen kaikissa kuudessa koulussa on erityisen monimutkaista. Tällainen hanke vaatii ainutlaatuisia prosesseja ja korkeatasoista sitoutumista ja viestintää kaikilta osapuolilta.  

Jani-Petri Martikainen on ydintiimin jäsen ja arvokas avustaja luonnontieteellisestä tiedekunnasta. Hän loi sivuaineeseen aivan uuden valinnaisen kurssin "Fundamentals of Saving the World": A Physics Perspective". Martikainen kertoo: "Haluaisin, että opiskelijamme eivät vain oppisi pelastamaan maailmaa vaan myös laajentaisivat kriittisen ajattelun taitojaan. 

Pohdittuaan tähänastisesta prosessista saatuja kokemuksia hän sanoo: "Koulujen välisen sivuaineen rakentaminen on muutakin kuin olemassa olevien kurssien kokoamista... Se koskee myös opetuksen kehittämistä. Huolellinen koordinointi, keskustelu ja luottamus koulujen välillä on avainasemassa.  

Toinen energinen kokousosallistuja on Jaan Praks sähkötekniikan korkeakoulusta. Hän kokee, että hänen on pakko toimia asiassa, koska hän pitää kestävyyttä ihmiskunnan suurimpana yksittäisenä haasteena. Kun häneltä kysyttiin ajatuksiaan keskeisistä taidoista, joita opettajat tarvitsevat osallistuakseen tällaiseen suunnitteluprosessiin, hän vastasi: "Uteliaisuus ymmärtää, miten maailma toimii, ja kyky mukauttaa uskomuksiin perustuva järjestelmämme tietoon perustuvaan järjestelmään." Tämä on myös hänen ajatuksensa. Tämä vaatii paljon kuuntelemista ja oppimista kaikilta osapuolilta.    

Sivuaineen yksityiskohtia valmistellaan parhaillaan, ja se on tarkoitus käynnistää syksyllä 2024. Poikkitieteellinen, kestävään kehitykseen keskittyvä sivuaine on looginen askel Aalto-yliopiston strategisessa integraatiossa, jossa yhdistyvät sen läpileikkaavat teemat - kestävän kehityksen ratkaisut, radikaali luovuus ja yrittäjähenkisyys.  

Teachers collaborating on project

Parhaat vinkit poikkitieteellisen sivuaineen kehittämiseen

Harkitsetko sivuaineen kehittämistä? Tutustu näihin tärkeimpiin näkemyksiin, jotka kerättiin osallistujilta Aallon uuden, koko Aallon kattavan kestävän kehityksen sivuaineen "Luonnonvarojen kestävä käyttö" kehittämisen aikana.

Kestävä kehitys
Opettajat työskentelevät yhdessä

Aalto Co-Educators

Aalto Co-Educator (ACE) -tiimi tukee ja tekee yhteistyötä opettajien, ohjelmajohtajien ja tiedekunnan edustajien kanssa. Tiimin tavoitteena on integroida kestävän kehityksen teemoja käynnissä oleviin kursseihin ja ohjelmiin hyödyntäen siinä radikaalia luovuutta ja yrittäjämäistä ajattelua.

Henkilöstölle – uutisia ja tukea työhösi
Aalto-wide sustainability minor logo

Uusi monialainen sivuaine Luonnonvarojen kestävä käyttö käynnistyy Aallossa

Aalto tarjoaa uuden monitieteisen sivuaineen, Luonnonvarojen kestävä käyttö, joka on nyt valmis lisättäväksi opintosuunnitelmaasi!

Uutiset
  • Päivitetty:
  • Julkaistu:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Neljä miestä muodollisissa vaatteissa eri ympäristöissä. Yhdellä poolopaita, muilla puvut ja solmiot.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tulevaisuuden tekijät tutkivat akkuja, tietojen salausta ja muovin kierrätystä

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö myönsi 3,5 miljoonaa euroa tutkimusrahaa kahdeksalle hankkeelle, joista viisi tuli Aalto-yliopistosta.
Aalto Global Impact in Kenya
Opinnot Julkaistu:

Industry project -kurssi on IDBM-maisteriohjelman ytimessä

Poikkitieteinen maisteriohjelma International Design Business Management (IDBM) täyttää tänä vuonna 30 vuotta.
Professor Taija Turunen
Opinnot Julkaistu:

Vastuu ja vaikuttavuus on Kauppatieteiden kandidaattiohjelman uusi pääaine

”Autan kuvittelemaan, minne ”parempi liiketoiminta, parempi yhteiskunta” voisi viedä, kun uteliaisuus näyttää tietä”, sanoo professori Taija Turunen.
Pitkähiuksinen henkilö, jolla on vaaleanpunainen neulepaita, seisoo metsässä vihreän kasvillisuuden keskellä.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Palkitusta elintarvikepakkauksesta biodesign-tilojen tutkimiseen

Ena Naito oli jo nuorena kiinnostunut sekä tieteistä että muotoilusta. Hän löysi täydellisen paikan yhdistää nämä kaksi maailmaa.