Miten integroida kestävyys ja monialaisten ongelmien ratkaisemisen taidot opetussuunnitelmiin?
Askeleet integroinnin toteuttamiseksi
Ota kaikki mukaan
Yhteistyö on tärkeä lähtökohta opetussuunnitelmaa uudistettaessa. Yhteisen ymmärryksen luominen yhteisistä tavoitteista ja valmistuneen tarvitsemista tiedoista ja taidoista on tärkeä lähtökohta eheän, linjakkaan opetussuunnitelman kehittämiselle.
Tunnista ja rakenna merkityksellisiä yhteyksiä kestävyyteen
Tunnista, miten ala liittyy kestävyyshaasteisiin ja niiden ratkaisemiseen. Alalla voi olla suoria yhteyksiä joko positiivisiin kestävyysratkaisuihin, tai toisaalta tarve uudistuksiin negatiivisten kestävyysvaikutusten kuten hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen.
Työkaluja tähän vaiheeseen: Yhteyksien tunnistamisen työkaluina voit käyttää kestävän kehityksen tavoitteita tai muita kestävyyttä jäsentäviä viitekehyksiä. Voit myös etsiä tutkimuskirjallisuutta kestävyydestä eri alojen kannalta, sekä kestävyyden integroimisesta eri alojen opetukseen.
Tunnista valmistuneelle keskeiset tiedot ja taidot
Kun integroimme kestävyysteemoja, tavoitteena on, että valmistunut pystyy hyödyntämään oman alan osaamista kestävyyskysymysten tarkasteluun ja ratkaisujen kehittämiseen. Tähän opiskelija tarvitsee sekä alakohtaista että kestävyyteen ja kestävyyshaasteiden ratkaisemiseen liittyviä tietoja ja taitoja.
Vaikka alan näkökulma kestävyyteen painottuisi tiettyihin ratkaisuihin, kompleksisten kestävyyshaasteiden ratkominen edellyttää kykyä systeemiajatteluun, tulevaisuuden skenaarioiden luomiseen, erilaisten näkökulmien punnitsemiseen ja eettiseen pohdintaan. Haasteiden ratkominen edellyttää myös ongelmanratkaisutaitoja, kykyä strategiseen ajatteluun, elinvoimaisten ratkaisujen luomiseen ja kehittämiseen. Kompleksisten ongelmien tarkastelu edellyttää kykyä katsoa asioita uusista näkökulmista, sekä luovan ongelmanratkaisun ja tiimityön taitoja.
Uudista asteittain, mutta määrätietoisesti
Kestävyyshaasteiden myötä koulutuksen tarve uudistua on suuri. Koko muutosta ei tarvitse tehdä kerralla, mutta on tärkeää aloittaa. Pyri siis yhdessä opettajayhteisösi kanssa tunnistamaan sekä lyhyen aikavälin toimenpiteitä, että pitkän aikavälin visio ja toimenpiteet sitä kohti.
Esimerkit kehittämistoimenpiteistä on koottu Aalto-yliopiston ohjelmien hyödyntämistä käytännöistä.
- Opetuskokeilujen tekeminen nykyisillä opintojaksoilla Voit kokeilla kestävyyden ja monialaisten ongelmien ratkaisemisen taitojen integroimista nykyisenkin opetussuunnitelman puitteissa, opetuksen toteutusta kehittämällä. Kokeiluista saat arvokasta tietoa opetuksen kehittämiseen, että kokemuksen näiden teemojen opettamisesta käytännössä.
- Ohjelman ja opintojaksojen osaamistavoitteiden kehittäminen Osana opetussuunnitelmatyötä voit tarkastella ohjelman tai opintojakson osaamistavoitteita. Onko kestävyys ja monialaisten ongelmien ratkaisun taidot osana osaamistavoitteita jo nyt? Millä tavalla teemat kannattaisi kuvata osana osaamistavoitteita? Ohjelman osaamistavoitteiden kehittämiseksi voit järjestää työpajan, jonka fasilitointiin voit saada tukea Aalto-co-educators -tiimiltä.
- Kestävyyden ja monialaisten ongelmanratkaisutaitojen kartoittaminen ja kehittäminen curriculum mappingin avulla. Mapping-harjoituksen avulla voit tunnistaa, miten teemoja lähestytään opetuksessa jo nyt, tunnistaa kehittämismahdollisuuksia sekä ideoita ja tunnistaa yhteyksiä kestävyyteen opiskelijan opintopolun eri vaiheissa. Lue lisää curriculum mappingista.
Kirjallisuutta kestävyyden, yrittäjämäisen ajattelutavan ja radikaalin luovuuden integroimisen tueksi
Tutkimusta liittyen kestävyyskompetensseihin
- Wiek, A., Withycombe, L., Redman, C.L. (2011) Key competencies in sustainability: a reference framework for academic program development. Sustainability Science 6(2):203–218. https://doi.org/10.1007/s11625-011-0132-6
- Brundiers, K., Barth, M., Cebrián, G. et al. Key competencies in sustainability in higher education—toward an agreed-upon reference framework. Sustain Sci 16, 13–29 (2021). https://doi.org/10.1007/s11625-020-00838-2
Tutkimusta liittyen kestävyyden opettamisen pedagogiikkaan
- Lozano, R., Merrill, M., Sammalisto, K., Ceulemans, K., & Lozano, F. (2017). Connecting Competences and Pedagogical Approaches for Sustainable Development in Higher Education: A Literature Review and Framework Proposal. Sustainability (Basel, Switzerland), 9(10), 1889–. https://doi.org/10.3390/su9101889
- Tejedor, G. et al. (2019). Didactic Strategies to Promote Competencies in Sustainability. Sustainability. 11(7), 2086. https://doi.org/10.3390/su11072086