Tutkimus on legitimoinut yhteiskunnan kermaa suosivia ideologioita

Eliitin etuja retorisesti yleistetään kaikkien eduiksi.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa väittelevä KTM Sami Itani osoittaa empiirisesti tutkimuksessaan, miten yritysjohtamisen kansainvälinen huippututkimus on luonut, ylläpitänyt ja tieteellisesti legitimoinut yhteiskunnan sosioekonomista eliittiä suosivia ideologioita.

”Vaikka tutkijat itse korostavat omaa ja tieteen objektiivisuutta, he systemaattisesti – ja usein tiedostamattaan – hyödyntävät tutkimuksessaan viittä strategiaa, jotka suosivat yhteiskunnan eliittiä ja ylläpitävät olemassa olevia valtasuhteita. Nämä tutkijoiden hyödyntämät strategiat ovat yhteiskunnan eliitin etujen retorinen yleistäminen kaikkien eduiksi, konfliktien marginalisointi ja harmonian korostaminen organisaatioissa, organisaatioiden sosiaalisten roolien pitäminen luonnollisina ja sen vuoksi oikeudenmukaisina, tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen tieteenfilosofinen kapea-alaisuus sekä epätasa-arvoisen yhteiskuntajärjestyksen normatiivinen idealisoiminen”, Itani kertoo.

Itanin mukaan yritysjohtamisen tutkimuksen ideologinen sisältö elää ja muuttuu noin 8-12 vuoden sykleissä. Ainoastaan 1970-luvun alussa tutkimus on avoimesti haastanut organisaatioiden ja yhteiskunnan valtarakenteita. Tähän vaikuttivat mm. ajan suuret opiskelijamielenosoitukset, feminismin toinen aalto sekä akateemisen ilmapiirin vapautuminen.

Väitöstutkimuksen tulokset antavat tärkeää tietoa ja luovat kriittistä ymmärrystä tieteen yhteiskunnallisesta roolista etenkin aikana, jolloin yliopistojen autonomiaa tutkimuskohteidensa valinnassa rajoitetaan valtiojohtoisesti.

Väitöstilaisuus
KTM Sami Itani väittelee aiheesta ”A Critical Theory approach to human resource management: Mapping out the ideological evolution of HRM in the era of multinational corporations” Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa perjantaina 14.10. klo 14. Väitöstilaisuuden vastaväittäjänä toimii professori Hugh Willmott (City University London) ja kustoksena professori Rebecca Piekkari (Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu).

Väittelijän yhteystiedot:
Sami Itani
p. 040 772 3287

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: