Tutkimus: Nainen pärjää pelialalla pelaamalla kuin mies

Naiset pelaavat videopelejä lähes yhtä paljon kuin miehet, mutta vakavasti otettavan pelaajan identiteetti on yhä hyvin miehinen ja kapea. Tutkimus osoittaa, että tämä näkyy myös pelialan työpaikoilla – mutta muutoksen merkkejäkin on ilmassa.
Tummasävyinen kuva peliohjaimesta
Tutkijoiden mukaan pelimaailmassa vallitsee vahva jako ykkös- ja kakkospelaajiin. Kuva: Pixabay

Pelialalla uraa luovat naiset kokevat, että hyväksynnän ja menestyksen saavuttaminen edellyttää perinteisen miespelaajan roolin omaksumista. Tämä käy ilmi Jyväskylän yliopiston ja Aalto-yliopiston tutkimuksesta, jota varten haastateltiin 36:ta pelialalla eri tehtävissä ja asemissa työskentelevää naista Suomessa.

”Pelimaailman hierarkiassa ”oikean” pelaamisen ydintä ovat vahva kilpailullisuus, itsensä kehittäminen ja intensiivinen uppoutuminen teknisesti haastaviin, usein räiskintää sisältäviin peleihin”, sanoo tutkimusprojektin vetäjä, yliopistonopettaja Marke Kivijärvi Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta.

”Tämä gamer-identiteetti siirtyy myös työelämän puolelle. Haastatteluissa naiset lähtivät usein liikkeelle siitä, etteivät ole oikeita gamereita tai pohtivat, mitä neuvotteluja sellaiseksi tulemiseen liittyy. Naiset olivat joutuneet työhaastatteluista lähtien todistelemaan omaa osaamistaan ja omistautumistaan peleille paljon miehiä enemmän”, Kivijärvi kuvailee.

Marke Kivijärven ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun vanhemman yliopistonlehtorin Saija Katilan mukaan pelimaailmassa vallitsee vahva jako ykkös- ja kakkospelaajiin. Satunnaisesti peleistä nauttivat jäävät armotta kakkospelaajan asemaan. Samoin käy estetiikaltaan ja tarinoiltaan pehmeämpiä pelejä kuten Simsiä suosiville pelaajille.

Jako näkyy jo lapsuudessa. Haastateltavat kuvailivat esimerkiksi rooliaan veljien pelien katsojina – ja toisaalta ottaneensa veljen ”paikan”, kun heistä tuli perheen innokkaimpia ja taitavimpia pelaajia.

Jako vahvistuu koulussa ja opinnoissa, sanoo Katila.

”Suomalaisessa yhteiskunnassa teknologia ja maskuliinisuus kytketään hyvin vahvasti yhteen. Myös haastattelemamme naiset olivat kokeneet koulusta asti vähättelyä suhteessaan teknologiaan ja matematiikkaan. Opintojen aikana poikien porukoissa oli vaikea olla vähättelyn ja seksuaalisen häirinnän takia, mikä jätti heidät yhteisön reunoille. Ja kun moni alan yrityksistäkin perustetaan opiskelijaporukalla, naiset jäävät ulos niistäkin.”

Naiset olivat joutuneet työhaastatteluista lähtien todistelemaan omaa osaamistaan ja omistautumistaan peleille paljon miehiä enemmän.

Marke Kivijärvi

Aiempien tutkimusten valossa naiset pelaavat videopelejä lähes yhtä paljon kuin miehet. Siitä huolimatta pelifirmojen työntekijöistä on vain noin viidennes naisia, sekä Suomessa että maailmalla.

Pelien luomiseen tarvitaan valtavasti osaamista ohjelmoinnista ja tarinoiden kirjoittamisesta musiikin luomiseen ja hahmosuunnitteluun. Siitä huolimatta alalla elää vahvana mielikuva siitä, että hyvä pelikehittäjä on yhtä kuin koodari tai intohimoinen pelaaja, Kivijärvi sanoo.

Naisia on pelifirmoissa eniten markkinoinnin ja henkilöstöhallinnon tehtävissä sekä graafisen alan tehtävissä, esimerkiksi artisteina. Haastatellut naiset tunnistivat hyvin normit, joita uralla etenemiseen ja johtajuuteen vaaditaan: kehollisen ja henkisen vahvuuden ja periksiantamattomuuden.

”He kuvasivat, miten naisjohtajan pitää olla poikkeuksellisen itsevarma eikä antaa kenenkään sanoa vastaan. Johtaviin tehtäviin edenneitä naisia kuvataan usein pippurisiksi – ja ikävään sävyyn diivoiksi”, Kivijärvi sanoo.

Katila toteaa, että käytetyt termit kuvaavat osuvasti paradoksia: edetäkseen urallaan naisen pitää käyttäytyä tavalla, joka miesjohtajille on normaalia mutta naiselle naiseuden normien rikkomista.

”Kukaan ei ole koskaan puhunut pippurisesta miehestä.”

Haastatteluaineistoista nousi esille myös uusi pelaajaidentiteetti, jota tutkijat kuvaavat teknologiataituriksi (tech-savvy).  Haastateltavat pyrkivät irtautumaan vaateista, joita eivät koe omakseen: kilpailusta, voittamisesta ja teknologiasta kiinnostumisesta sen itsensä vuoksi.

”Teknologiataitureille teknologia on väline tehdä itselle mieluisia asioita. Uusi identiteetti on voimaannuttava monenlaisille peleistä kiinnostuneille, ei vain naisille. Se, millainen ykköspelaaja on, vaikuttaa myös tehtäviin peleihin. Valta-asema tuskin keikahtaa päälaelleen, mutta tapa pelata tulee monipuolisemmaksi ”, Kivijärvi sanoo.

Kukaan ei ole koskaan puhunut pippurisesta miehestä.

Saija Katila

Haastattelut on kerätty osana KTT Marke Kivijärven Suomen Akatemian rahoittamaa tutkijatohtoriprojektia (9/2018–7/2022, No.: 315220).

Tutkimusartikkeli (journals.sagepub.com)

Lisätietoja:

Yliopistonopettaja, KTT Marke Kivijärvi
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
puh. 040 625 5700

Vanhempi yliopistonlehtori Saija Katila
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
puh. 050 562 8770

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.