Tutkijat kehittivät sellun valmistuksessa syntyvistä jätteistä ääntä vaimentavaa seinäpaneelia

Vaahdon valmistus on lähes jokaisessa tuotantovaiheessa ekologisempaa kuin sen öljypohjaisten vastineiden tai lasivillan.
A man holding two small foam boards stands in a lab room.
Tutkijatohtori Tero Mäkinen on Circular Panels -projektin perustajajäsen. Kuva: Gavin Pugh/Aalto-yliopisto

Aalto-yliopiston tutkijat ovat kehittäneet biohajoavan vaahdon, joka vaimentaa ääntä tehokkaasti. Uusi materiaali syntyy sellunvalmistuksen sivutuotteista ja antaa uuden elämän materiaalille, jota muuten pidetään jätteenä.

"Olemme saaneet aikaan vaahdon, jonka äänenvaimennusominaisuudet ovat verrattavissa lasivillaan, mutta tuotteemme on biohajoava ja kompostoituva", sanoo tutkijatohtori ja vaahtoa kehittävän Circular Panels -hankkeen perustajajäsen Tero Mäkinen.

Tuotteen valmistaminen on lähes jokaisessa tuotantovaiheessa ekologisempaa kuin sen öljypohjaisten vastineiden tai lasivillan.

"Vaahdon raaka-aineena on puunjalostuksen sivutuotteena syntyviä selluloosakuituja. Valmistamme näistä ensin märkää vaahtoa, joka sitten kuivataan ja muokataan niin, että se saa haluamamme ominaisuudet", Mäkinen sanoo.

Tuloksena saadaan kevyt seinäpaneeli, jonka pintakuvio on vieläpä yksilöllisesti muokattavissa.

Square piece of a circular panel material
Kuva: Anne Kinnunen/Aalto-yliopisto

Seuraavana askeleena pilottilinjasto

Kehitystyö tapahtuu Business Finlandin rahoittamassa Circular Panels -hankkeessa, joka on alkanut vuoden alussa ja päättyy ensi vuoden kesällä. Jakson lopulla tutkijoiden on tarkoitus perustaa tuotteen ympärille start-up. Jo nyt he ovat alkaneet tehdä yhteistyötä muun muassa suomalaisten kaluste- ja sisustusyritysten kuten Martelan ja Vallilan kanssa. Näiden kumppaneiden kanssa he kehittävät esimerkiksi huoneiden jakamiseen tarkoitettuja seinämiä, joita käytetään tyypillisesti toimistoissa.

Parhaillaan ryhmä pystyy tuottamaan materiaalia pieniä määriä. Seuraava askel työssä on rakentaa pilottilinjasto, joka mahdollistaa vaahdon tuottamisen suuremmassa mittakaavassa. Tutkijat ovat optimistisia onnistumisen suhteen, sillä hyviä esimerkkejä vastaavasta on nähty Aallossa aiemminkin:

“Meillä on yhteistyötä FoamWood-projektista ponnistaneen Woamy-start-upin kanssa, joka on onnistunut kasvattamaan samankaltaisen biovaahtomateriaalin tuotantomääriä nopealla tahdilla pienistä määristä useisiin kuutioihin päivässä”, Mäkinen kertoo.

Tutkijat toivovatkin voivansa tuoda materiaalin markkinoilla myytäviin tuotteisiin ensi tai sitä seuraavana vuonna.

Circular Panels on syntynyt yhteistyössä Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulun, kauppakorkeakoulun ja taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kanssa.Vallilan ja Martelan lisäksi Circular Panelsin nykyisiä yhteistyökumppaneita ovat Ikea, Metsä ja Woodio.

Circular Panels on Aallon osastolla Slushissa 1.12.2023. Aalto esittelee Slushissa myös muita kunnianhimoisia ratkaisuja muun muassa terveyden ja hyvinvoinnin haasteisiin, kuvantamiseen, energian varastointiin, kestävään muotoiluun ja ravinteiden kierrättämiseen.

Complex Systems and Materials (CSM)

Applies statistical physics to a wide variety of cross-disciplinary topics.

Department of Applied Physics

Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!
Tutkijat suunnittelivat algoritmin, joka ohjaa ilmasuuttimen suuntaa kahdella moottorilla.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat valjastivat tuulen esineiden liikuttamiseen

Tutkijoiden mukaan ilmavirtojen luova hyödyntäminen voi synnyttää uusia robottiteknologioiden muotoja.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.