Tutkijat ja yritykset kehittävät yhdessä vähähiilistä teollisuustuotantoa

Aalto-yliopisto, Oulun yliopisto ja VTT etsivät seitsemän yrityksen kanssa keinoja, miten teollisuustuotannon ympäristövaikutuksia voidaan pienentää ja miten toimenpiteet voidaan yhdistää ympäristövastuulliseen brändistrategiaan.
Mittauslaitteistoa Otaniemessä.

Green Factory (GREEF) -hanke yhdistää tieteellisen ja teollisen tutkimuksen yritysten tarpeisiin. Hankkeen tavoitteena on kehittää valmistavaa teollisuutta ympäristöystävällisemmäksi esimerkiksi tuotannonohjauksen, uudelleenvalmistuksen ja 3D-tulostuksen avulla. Samalla etsitään käytäntöjä ja malleja toiminnan hiilijalanjäljen laskentaan sekä kestävälle brändäykselle teollisuuden markkinoilla.

”Uusi tieto ja osaaminen mahdollistavat valmistavan teollisuuden ympäristövaikutusten tunnistamisen paremmin, tuovat merkittäviä kestävyyttä ja kilpailuetua parantavia muutoksia toimintaan ja tuotteisiin sekä vahvistavat suomalaisten yritysten näkyvyyttä ja edelläkävijyyttä vihreässä siirtymässä”, sanoo hanketta koordinoivan Aalto-yliopiston professori Esko Niemi.

Hanke kattaa useita vihreän teollisuuden teemoja. Samalla kun yritykset keskittyvät itselleen merkittävimpiin teemoihin ja pienentävät oman toimintansa ja tuotteidensa ympäristövaikutuksia, tuo GREEF-tutkimusekosysteemi lisää vaikuttavuutta koko teollisuuden alalle.

”Ympäristöystävällinen, vähähiilinen teollisuustuotanto tulee olemaan yhä merkittävämpi kilpailutekijä kansainvälisillä markkinoilla. Jotta tähän päästään, tarvitaan suomalaisten yritysten, yliopistojen ja tutkimuslaitosten osaamista”, sanoo tiimipäällikkö Pasi Puukko VTT:stä.

”Tarvitaan lisää tutkimusta siitä, miten teollisuuden liikesuhteissa voidaan brändäyksen keinoin tukea yritysten päästövähennyksiin tähtääviä ja ympäristövastuullisia investointeja ja siten vahvistaa teollisuuden vientinäkymiä. Hankkeessa nivoutuvat aidosti brändijohtamisen, markkinoinnin sekä tuotannon ympäristövaikutusten ja kehityksen näkökulmat”, toteaa professori Saila Saraniemi Oulun yliopistosta.

Hankkeessa mukana olevat yritykset ovat SEW Industrial Gears Oy, AGCO Power Oy, Proventia Oy, Leden Group Oy, Delva Oy, EQ System Scandinavia Oy ja Componenta Oyj.

GREEF – Green Factory, kohti hiilineutraalia tuotantoa – towards carbon neutral production -hanke kuuluu Business Finlandin Sustainable Manufacturing Finland -ohjelmaan ja sen kokonaisrahoitus on 4,8 miljoonaa euroa, josta Business Finlandin osuus on noin puolet. Tuloksia on odotettavissa elokuussa 2023.

Lisätietoja:

Aalto-yliopisto
Professori Esko Niemi, [email protected]

Oulun yliopisto
Professori Jari Larkiola, [email protected]
Professori Saila Saraniemi, [email protected]

VTT
Tiimipäällikkö Pasi Puukko, [email protected]

Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.
Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.
Aalto ARTSin vuosikatselmuksen aluksi nähtiin Radical Creatives dokumenttielokuva
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vuosikatselmus loi katsauksen viime vuoteen

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuosikatselmuksessa 13. maaliskuuta peilattiin edellisen vuoden tapahtumia ja kohokohtia. Tilaisuudessa jaettiin myös tunnustuksia vuoden tekijöille ja nimettiin Vuoden alumni.
Kuvassa näkyy Kauppakorkeakoulun työelämäprofessori Iivo Vehviläinen ulkona metsässä.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Taloustieteilijä: Vesivoiman luonnonvaravero toisi tuloja ja parantaisi ympäristön tilaa

Luonnonvaravero olisi keino ohjata ympäristönsuojelusta aiheutuvia kuluja niin, etteivät ne koituisi yksin sähkönkuluttajien kontolle.