Tulevaisuutta ja uutta Kauppakorkeakoulua rakentamassa

Lämmin kiitos lahjoittajille!
Kauppakorkeakoulu, pohjakerros. Kuva: Roope Kiviranta / Aalto-yliopisto
Kauppakorkeakoulun pohjakerros. Tilat ovat tyhjillään koronapandemian vuoksi. Kuva: Roope Kiviranta / Aalto-yliopisto

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu muutti uuteen rakennukseen Otaniemeen helmikuussa 2019. Uusi rakennus Ekonominaukio 1:ssä on herättänyt alusta alkaen paljon positiivista huomiota ja monet ovat käyneet ihastelemassa uusia tiloja. Myös opiskelijat ja henkilökunta ovat viihtyneet uusissa tiloissa hyvin. Uudet tilat palvelevat käyttäjien nykyisiä tarpeita entisiä Töölön tiloja paremmin. Töölön arvokkaat rakennukset ja niihin yhdistyvät hyvät vuosikymmenet eivät kuitenkaan koskaan unohdu.

Yksi syy uuden rakennuksen onnistuneisiin tilaratkaisuihin on ollut se, että tilojen käyttäjiä – niin opiskelijoita, henkilökuntaa kuin alumneja – kuultiin rakennuksen suunnittelun kaikissa vaiheissa. Esimerkiksi opiskelijat otettiin mukaan suunnittelemaan kalusteita Learning Hub -tilaan, jossa he tekevät ryhmätöitä ja lukevat tentteihin.

Kauppakorkeakoulu, Learning Hub. Kuva: Roope Kiviranta / Aalto-yliopisto
Learning Hub -tila Kauppakorkeakoulun 1. kerroksessa. Kuva: Roope Kiviranta / Aalto-yliopisto

”Päädyimme kalustamaan tilan ryhmäpöydillä, yksilötyöskentelyyn tarkoitetuilla pöydillä, sohvilla, nojatuoleilla ja muilla erilaisilla kalusteryhmillä. Käytön myötä opiskelijat totesivat kuitenkin, että sohvat ovat turhia ja toivoivat tilalle ryhmätyöpöytiä sekä sähköpöytiä, jotta he voisivat työskennellä seisten”, kertoo tilaprojektia koordinoinut Mia Mustonen. ”Opiskelijoilta saadun palautteen perusteella sohvat siirrettiin muualle koulun tiloihin ja tilalle hankittiin ryhmätyöpöytiä, sähköpöytiä sekä lisää sähkötolppia, jolloin Learning Hubiin saatiin lähes 40 istumapaikkaa lisää. Opiskelijat ovat olleet tyytyväisiä tehtyihin muutoksiin ja he käyttävätkin tilaa ahkerasti.”

Viimeisen vuoden aikana muutoksia on tehty myös Otaniemen Kandidaattikeskuksessa, jossa kandivaiheen kauppatieteiden opiskelijat opiskelevat. Keskukseen haluttiin perustaa historiahuone, jotta osa Töölön vahvaa identiteettiä saataisiin myös Otaniemeen. Huoneeseen siirrettiin mm. Töölössä olleet kanslerin huoneen huonekalut, joilla oli ennen Kauppakorkeakoulun muuttoa Runeberginkadulle kalustettu rehtorin huone Fabianinkadulla. Historiahuone on avoinna opiskelijoille, joten historia elää tälläkin tavalla nykyisten opiskelijoiden keskuudessa.

Kauppakorkeakoulun historiahuone Kandidaattikeskuksessa. Kuva: Roope Kiviranta / Aalto-yliopisto

Muun muassa edellä mainitut muutokset eivät olisi olleet mahdollisia ilman lahjoittajiemme anteliasta tukea. Lahjoittamisella on kaiken kaikkiaan pitkät perinteet Kauppakorkeakoulussa: jo Runeberginkadulla sijaitseva päärakennus, joka valmistui vuonna 1950, rakennettiin lahjoitusvaroin, ja nyt tämä perinne on siirtynyt myös Otaniemeen. Haluammekin kiittää lämpimästi lahjoittajiamme uuden Kauppakorkeakoulun tukemisesta: olette olleet mahdollistamassa entistäkin paremmat opiskeluolosuhteet opiskelijoillemme sekä Kauppakorkeakoululle sen arvokkaan historian siirtymisen Töölöstä Otaniemeen. Sydämelliset kiitokset!

Lisätietoja:
Helena Salminen

URL kopioitu

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
KY United -jalkapallojoukkue, 2024. Kuva: Eemil Kari
Yliopisto Julkaistu:

Jalkapallojoukkue KY United kohtaa sensaatiomaisesti Käpylän Pallon edustusjoukkueen tiistaina 16.4.2024

KY United saa vastaansa Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaavan KäPan Suomen Cupin 3. kierroksella.
Olli Ikkala ja Esa Saarinen
Yliopisto Julkaistu:

Olli Ikkala ja Esa Saarinen löysivät barokkimusiikista ja luennoimisesta yhteisen sävelen

Kohdatessaan Olli Ikkala ja Esa Saarinen keskustelivat uruista ja luentojen tunnelmasta.