Tulevaisuuden rakennustekniikan osaajalta vaaditaan muuntautumiskykyä

Kehittyvä ala kaipaa erikoisosaajia, joilla on asenne ja motivaatio kohdillaan.

Maaliskuussa järjestetyssä AaltoBuild-tapahtumassa rakennusalan yritykset ja Insinööritieteiden korkeakoulu esittäytyivät opiskelijoille kertomalla muun muassa rakennusalan panostuksesta ekologiseen ja ympäristöystävälliseen tutkimus- ja tuotekehitykseen. Nämä näkökulmat vaikuttavat myös alan yritysten liiketoimintaan.

Esimerkiksi automaatio on mahdollistanut suunnittelun tehostumisen ja uusien sovellusten kehittämisen. Miten alan tekniikan kehityksessä on mahdollista pysyä mukana?

– Tulevaisuudessa osaajilta vaaitaan voimakasta erikoisosaamista. Toisaalta hienoimmatkaan teknologiset ratkaisut eivät toimi ilman osaajia, jotka pystyvät hallitsemaan kokonaisuuden ja vetämään haastavia hankkeita, sanoo energia- ja ympäristöosaston johtaja Ville Reinikainen Granlund Oy:stä.

Alakohtaisen osaamisen ja taitojen lisäksi yritykset toivovat työntekijöiltään ennen kaikkea vastuun kantamisesta sekä oikeanlaista asennetta ja motivaatiota työtä kohtaan.

– Meidän näkökulmastamme osaaminen ja pätevyys syntyvät matkan varrella. Jos innokkuutta vastuun kantamiseen löytyy ja asenne on muutenkin kohdallaan, niin näillä pääsee pitkälle, sanoo projektinjohtaja Atte Kallio Helenistä.

– Yrityksen kannalta taitava kaveri, jolla ei ole kiinnostusta tekemiseen, ei ole kannattava työntekijä, hän jatkaa.

Vuoropuhelu opiskelijoiden ja yritysten välillä on tärkeää

Ensimmäistä kertaa järjestetty tapahtuma keräsi kokoon erityisesti ekotehokkaan rakentamisen, energiatekniikan ja rakennustekniikan opiskelijoita. Ideana oli saada yritykset ja opiskelijat kohtaamaan toisensa ja keskustelemaan yhdessä alan tulevaisuudesta ja osaamistarpeista.

– Opiskelijoiden on tärkeää saada tietoa siitä, minkälaisia työnkuvia yrityksillä on tarjolla ja minkälaiset alan tulevaisuudennäkymät ovat. Tapahtuman kautta välitetään kattavamminkin työelämätietoutta, jolloin opiskelijat voivat saada taustatukea esimerkiksi omien opintojensa suuntaamiseen, kertoo asiantuntija Riitta Kontio Aalto-yliopiston kumppanuuspalveluista.

Myös yritykset hyötyivät tapahtumasta, sillä päivän aikana he nostivat esiin sekä työnantajamielikuvaa että kertoivat opiskelijoille muun muassa harjoittelumahdollisuuksista ja diplomityöaiheista. Yritysten lisäksi tilaisuudessa oli mukana kiinteistö- ja rakennusalan liittoja kertomassa omista verkostoistaan ja alan ajankohtaisista kehitysnäkymistä.

Opiskelijat pääsivät myös tutustumaan Insinööritieteiden korkeakoulun tarjoamiin uusiin maisteriohjelmiin, jotka aloittavat syksyllä 2016.

Tapahtuman järjestivät Aalto-yliopiston kumppanuuspalvelut yhteistyössä rakennustekniikan ja energiatekniikan laitosten kanssa. Tavoitteena on järjestää tapahtuma uudelleen keväällä 2016 laajennetulla sisällöllä. Kansainvälisiä opiskelijoita tavoitellaan mukaan järjestämällä seuraava tapahtuma kokonaan englanninkielisenä.

Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Opinnot Julkaistu:

Tutustu Uniten opiskelijaedustajiin Eliakseen, Idaan, Lasseen ja Luísaan

Unite!-yliopistoallianssilla on oma opiskelijayhdistyksensä, SURE!
Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.