Uutiset

Tuhannen oppilaskävijän raja meni rikki Lumartsissa

LUMA-keskuksen laboratorion opintokäynnit kiinnostavat koululaisia vuosi vuodelta enemmän.
Lauttasaaren yhteiskoululaiset analysoivat mikroskoopin avulla hiusten koostumusta.

LUMA-keskus Aalto käynnisti toimintansa vuonna 2013. Toiminnalla innostetaan lapsia ja nuoria matematiikan, luonnontieteiden, tietotekniikan ja teknologian opiskeluun ja harrastuneisuuteen. Opiskelijat voivat vierailla Lumarts-laboratoriossa, jossa käynnit painottuvat käytännön läheisiin tehtäviin näissä aiheissa.

Kevään tuhannes oppilas vieraili Lumartsissa toukokuussa. Kävijämäärä ennätys rikkoutuu tänä vuonna.

– Opintokäyntejä odotetaan tänä keväänä jo yhteensä 1200, kun lukumäärä koko viime vuonna oli saman verran, iloitsee projektipäällikkö Pirjo Putila. Kaukaisimmat koululaiset ovat tulleet aina Muhokselta asti.  

Lukiolaiset rikospoliisien saappaissa

Opintokäyntien avulla saadaan myös lisättyä kaikenikäisten koululaisten tietoisuutta luonnontieteellisistä ja matemaattisista aineista. Monesti laboratoriossa on myös mahdollisuus tehdä jotain sellaista, mikä ei omalla koululla onnistu.

Toukokuisella käynnillä ryhmä lukion oppilaita Lauttasaaren yhteiskoulusta sovitteli innokkaina valkoisia laboratoriotakkeja päälleen ennen vierailun alkamista. Kuten oikeissakin laboratorio-olosuhteissa, takit puettiin päälle laboratorion ulkopuolella ennen tositoimiin ryhtymistä. Tällä kertaa LYKin ryhmän mukana oli myös kansainvälisiä oppilasvieraita saksalaisesta ystävyyskoulusta, Wuppertalista.

– Pyrin tuomaan tänne oppilasryhmäni vierailulle, jos vain mahdollista, kertoi opettaja Elina Rautiainen-Heinonen. Käynnit ovat olleet kaikin puolin hyödyllisiä ja kiinnostavia.

Päivän teemana oli kemia ja rikoslaboratorio, jossa tutkittiin mm. hiusnäytteitä mikroskoopilla ja sormenjälkiä.

Mahdollisia verijäämiä tutkittiin kuten CSI:ssa luminolin avulla.

Lukiolaiset ja heidän saksalaiset vieraansa tarttuivat innolla tehtäviin, joita oli kolme erilaista. Sormenjälkijauhetta ripoteltiin lasin pintaan ja tämän jälkeen siihen painettiin oma peukalo ja lopuksi koko ryhmän jäljet kerättiin yhteen paperiin.

Toisessa tehtävässä hiuksia tutkittiin mikroskoopilla ja kolmannessa valaistiin ”verijälkiä” luminoli-liuoksella. Tehtävässä aikaansaatu valoefekti herätti ihastuneita reaktiota suojalasien takana.

– Tämähän toimii, oppilaiden joukosta kuului innokasta kuhinaa, kun liuoksella onnistuttiin valaisemaan verijäämiä sisältäviä tahroja.

Opintokäyntien aikana saadut oivallukset ja innostus tieteen tekemiseen on onnistunutta LUMA-toimintaa parhaimmillaan.

****

LUMA-toimintaa Otaniemessä

Toiminnan tavoitteena on tukea ja edistää luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetusta ja oppimista kaikilla asteilla sekä lasten ja nuorten harrastuneisuutta näissä aiheissa.

LUMA-keskus Aallon Lumarts-laboratorio sijaitsee Otaniemen kampuksella. Laboratoriota käytetään luonnontieteiden ja biotaiteiden opetukseen: luma.aalto.fi.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Digital Challenge -kurssin 6-henkinen voittajatiimi ja oikealla pitchaus-kilpailun juontaja
Palkitut, Opinnot Julkaistu:

Digitalism Challenge -kurssilla innovoituja ratkaisuja viedään käytännön toteutukseen

Luomuliitto, Tapola-Camphillin luomutila ja Fat Lizard Brewing Co. olivat erittäin tyytyväisiä kurssin aikana syntyneisiin sovelluksiin.
Kuvassa näkyy Jesús Manuel Castro Félix.
Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Jesús Manuel Castro Félix

Hyvä viestintä ja jatkuva oppiminen olivat tärkeimmät asiat, jotka alumni sai mukaansa MIB-maisteriohjelmasta.
Jesse Rajala sitting in a big armchair in the Business School lobby, looking up.
Opinnot Julkaistu:

Alumni Jesse Rajala: “Tieto- ja palvelujohtaminen maisteriopintojen pääaineena oli urani kannalta erittäin hyvä valinta”

Vastavalmistunut tieto- ja palvelujohtamisen alumni Jesse Rajala kertoo opinnoistaan ja antaa vinkkejä opiskelijoille jotka tulevat Aalto-yliopistoon ammattikorkeakouluista.
Aliisa Pietilä
Opinnot Julkaistu:

Itseohjautuvallakin on rajansa – tukea tarvitaan etenkin työn organisoinnissa ja työkuorman hallinnassa

Palkittu diplomityö osoitti, etteivät asiantuntijoiden työtavat tue palautumista.