Tohtorikoulutettava arvostaa SELECT+:n teollisuusyhteistyötä

Tiukan seulan läpäissyt Lourdes Rodríguez Chiang opiskelee kestäviin energiaratkaisuihin keskittyvässä eurooppalaisessa koulutusohjelmassa.
lourdes_rodriguez_aalto_university_school_of_chemical_technology.jpg

SELECT+ on kahdeksan korkeatasoisen eurooppalaisen yliopiston ja niiden yrityspartnerien toteuttama koulutusohjelma, joka tähtää kestävien energiaratkaisujen löytämiseen. Opinnot kestävät neljä vuotta, joista kaksi vietetään kotiyliopistossa, yksi partneriyliopistossa ja yksi yrityksessä. Lourdesin koti on Aalto-yliopiston puunjalostustekniikan laitoksella, professori Olli Dahlin tutkimusryhmässä.

”Tutkin sitä, miten sellutehtaiden jätevesistä voi valmistaa biokaasua. Selluloosan valmistuksen jokaisesta vaiheesta syntyy omanlaistansa jätevettä, ja minä yritän optimoida niiden yhdistämisen niin, että biokaasun tuottaminen on mahdollisimman tehokasta”, hän kuvailee väitöstutkimustaan.

Partneriyliopistona Lourdesilla on UPC Barcelona, jossa hän kehittää nanopartikkeleita jätevesien esikäsittelyä varten. Teollisuuskumppanina toimii Stora Enso.

”Minusta teollisuuden mukana olo on upea juttu. Näin emme jää teorian tasolle vaan joudumme suoraan miettimään, miten tietoa voidaan soveltaa käytäntöön”, hän kiittelee.

Myös kansainvälinen yhteistyö on ohjelmassa hyvin koordinoitua.

Myös Lourdesin väitöstyön ohjaaja Olli Dahl on samoilla linjoilla.

”Selkeä teollisuusyhteistyö on ehdottomasti SELECT+:n vahvuus. Myös kansainvälinen yhteistyö on ohjelmassa hyvin koordinoitua.  Partneriyliopistot keskustelevat tutkimusaiheista ja järjestävät myös yhteisiä verkkokursseja.  Opiskelijoita otetaan vuosittain vain kymmenen, joten seula on tiukka – mukaan päässeet ovat todella hyviä ja motivoituneita”, hän kehuu.

Tällä hetkellä Aallossa on kolme SELECT+:n opiskelijaa, joista kaksi puunjalostustekniikan laitoksella ja yksi perustieteiden korkeakoulun tuotantotalouden laitoksella.  Nelivuotinen koulutusohjelma johtaa tohtorintutkintoon sekä koti- että partneriyliopistossa.

Ohjelman hakuaika on käynnissä ja päättyy 10. joulukuuta 2014.

Lisätietoja:

Suunnittelija Anja Hänninen
[email protected]

Select + on Tukholman KTH:n koordinoima, Erasmus Mundus -rahoitteinen koulutusohjelma. Lisätietoa löydät ohjelman sivuilta www.exploreselect.eu

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa