IT Service Desk yhteystiedot ja aukioloajat
IT-käyttäjätuki toimii alueellisena lähipalveluna palvellen asiakkaita yli koulurajojen. Käy palvelupisteessä tai pyydä apua apua sähköpostitse, puhelimitse tai chatissa.
Uutinen julkaistu 19.8.2025.
Päivitetty 5.11.2025: tarkennettu opiskeluoikeuden päättymisen takautuvuutta ja laskenta-aikaa.
Kuten aiemminkin, opiskelijoilla on pääsy sähköposteihin ja tiedostoihinsa kahden (2) kuukauden ajan opiskeluoikeuden voimassaolon päättymisestä, jonka jälkeen Aalto-tunnukset sulkeutuvat ja pääsy tiedostoihin ja sähköpostiin estyy.
Aalto-tunnus on aktiivinen niin kauan kun henkilöllä on voimassa oleva opiskeluoikeus tai Aalto-tunnukseen oikeuttava työ- tai vierailijasopimus.
Vuoden 2026 alkupuolesta lähtien tiedostot ja sähköpostit poistetaan neljä (4) kuukautta Aalto-tunnusten sulkeutumisesta. Muutos koskettaa myös kaikkia jo aiemmin sulkeutuneita Aalto-tunnuksia.
HUOM: Tiedostoja ja sähköposteja ei voi palauttaa niiden poiston jälkeen. Myöskään opiskeluoikeuden palauttaminen ei palauta jo poistettuja tiedostoja ja sähköposteja. Tiedostojen omistajana sinulla on vastuu varmistaa, että tarvittavat tiedostot ja sähköpostit on tallennettu muualle ennen kuin käyttäjätunnus sulkeutuu.
HUOM: Opiskeluoikeuden voimassaolon lakkaaminen saatetaan merkitä jälkikäteen, jos opiskelija ei ole ilmoittautunut ajoissa opintoihinsa läsnä- tai poissaolevaksi. Samoin opiskeluoikeuden voimassaolon päättyminen valmistumiseen saatetaan merkitä jälkikäteen. Tällöin laskenta-aika alkaa siitä päivästä, jolloin opiskeluoikeus voimassaolo lakkasi, ei merkitsemispäivästä.
Muista ilmoittautua läsnä- tai poissaolevaksi, jotta Aalto-tunnuksesi pysyvät voimassa.
Ennakoi opiskeluoikeutesi päättyminen, ja tallenna itsellesi sopivaan paikkaan myöhemmin tarvitsemasi tiedostot.
Lainsäädäntö ja yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) edellyttää henkilön tiedostojen osalta, ettei tietoa säilytetä tarpeettomasti ja tiedon säilytys sekä poisto on suunniteltu. Lisäksi turhan tiedon säilytys aiheuttaa kustannuksia yliopistolle eikä ole kestävän kehityksen arvojen mukaista.
Jos sinulla on kysyttävää, olethan yhteydessä IT Service Deskiin (servicedesk@aalto.fi).
IT-käyttäjätuki toimii alueellisena lähipalveluna palvellen asiakkaita yli koulurajojen. Käy palvelupisteessä tai pyydä apua apua sähköpostitse, puhelimitse tai chatissa.
IT-help-hubista löytyvät ajankohtaiset IT-uutiset, yhteystiedot, chat ja kysytyimpien IT-palveluiden käyttöohjeet: luvat, salasanat, sähköposti, MFA, vpn, tulostaminen, teams, zoom, VDI sekä ohjeet työasemien ja puhelinten hankintaan.