Tiedosta tekoihin — miten ponnistaa loikkaan kohti muutosta?

Muutosta tavoiteltaessa tietäminen ei riitä, väittää toimintatutkija, vanhempi yliopistonlehtori Otto Scharmer (MIT). Sen sijaan ei-tietämisen tila voi olla portti ymmärrykseen.
Otto Scharmer

Tiedon tuottaminen ja jakaminen on koulutuslaitosten päätehtävä, ja sellaisena tärkeä. Se, mitä meiltä kuohuvassa ajassamme puuttuu, ei kuitenkaan ole tieto, vaan kyky jalostaa tuo tieto muutokseksi. Aalto-yliopiston Green Minds, Healthy Hearts -symposiumissa pitämässään ravistelevassa puheenvuorossa tohtori Otto Scharmer (MIT) kannusti kouluja radikaaliin näkökulmanvaihdokseen tiedosta kohti syvempää ymmärrystä.

Scharmer on kehittänyt systeemisen muutoksen mallin, U-teorian, jonka mukaan muutos tulee mahdolliseksi vain, jos maltamme pysähtyä aistimaan kehkeytymässä olevaa tulevaisuutta (presencing). Tiedolla tuossa prosessissa tehdään hyvin vähän. Sen sijaan meidän on kehitettävä kykyämme itsetutkiskeluun ja syvään kuuntelemiseen, jotka avaavat meille orastavan tulevaisuuden ja mahdollistavat muutoksen myös itsessämme. Henkilökohtainen muutos vaatii omien sisäisten tilojemme, toisissa yhteyksissä myös sisäisiksi kehitystavoitteeksi (inner development goals, IDG’s) kutsuttujen ominaisuuksien ja päämäärien työstämistä.

Tämä transformatiivinen eli uudistava oppiminen on Scharmerin mukaan henkilökohtaisen ja systeemisen muutoksen edellytys. Siksi korkea-asteen koulutuksen on tarjottava opiskelijoilleen rakenteet, jotka tukevat uudistavaan oppimiseen vaadittavien kykyjen hankkimista. On hylättävä auktoriteettiin, tehokkuuteen ja käyttäjään keskittyvät järjestelmät ja pyrittävä kohti koko ekosysteemin huomioivaa mallia, jossa koulutus nähdään keinona lähteä yhdessä luomaan tulevaisuutta.

Ponnistus tiedosta tekoihin ei onnistu hankkimalla lisää tietoa, Scharmer painottaa. Emme tarvitse asiantuntijoita, jotka pystyvät ainoastaan tuottamaan tietoa tähän hetkeen, vaan asiantuntijoita, jotka pystyvät valjastamaan intuitionsa ja kehollisen tietoisuutensa tulevaisuuden palvelukseen ja kurottamaan kohti vasta kehkeytymässä olevaa avoimella mielellä, avoimella sydämellä ja avoimella tahdolla.

Meillä kouluttajilla ja tulevilla asiantuntijoilla on käsissämme muutoksen avaimet.

Ekosysteemiajatteluun, syvään kuuntelemiseen ja siihen, kuinka muuttaa niiden ihmisten ja organisaatioiden käytöstä, joihin meillä ei ole valtaa, voit tutustua tarkemmin katsomalla tallenteen Otto Scharmerin Green Minds, Healthy Hearts -symposiumissa 30.5.2023 pitämästä esitelmästä Leading from the Emerging Future.

Teksti: Petra Partanen

Otto Scharmer: "Leading from Emerging Future"

Englanniksi englanninkielisellä tekstityksellä. Rajoitettu katseluoikeus, vain Aalto-kirjautuneille.

Katso tallenne!
Otto Scharmer
Hyvinvointilähettiläs Arttu Pahta

Voimaannuttavat tulevaisuudet: Pohdintoja Dr. Otto Scharmerin luennosta

Mihin meidän opiskelijoiden tulisi pyrkiä elämässä? Lue hyvinvointilähettiläs Arttu Pahtan blogikirjoitus Dr. Otto Scharmerin luennosta.

Oasis of Radical Wellbeing
Audience in Aalto Learning Center, Espoo watching two persons on stage at the Green Minds, Healthy Hearts Social Sustainability Symposium, May 30th 2023.

Green Minds, Healthy Hearts Social Sustainability Symposium recordings

Here you will find the symposium speeches. Please note, some of the material is available for a limited time and/or Aalto Community members only.

Hyvinvoinnin avaimet

Oasis of Radical Wellbeing

Autamme sinua ja yhteisöäsi löytämään keinoja oman hyvinvoinnin kehittämiseen.

Professor Riikka Puurunen, Professor Patrick Rinke and IT Application Owner Lara Ejtehadian holding sunflowers and diplomas
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aallon avoimen tieteen palkintojuhla toi aaltolaisia yhteen keskustelemaan avoimesta tieteestä

Viime viikolla kokoonnuimme A Gridiin juhlimaan Aallon avoimen tieteen palkinnon 2023 saajia ja keskustelemaan avoimesta tieteestä aaltolaisten kanssa.
Three female students studying

Hae siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston yhteisille tutkimusprojekteille

Aalto-yliopisto, KU Leuven (Belgia) ja Helsingin yliopisto avaavat tutkimusyhteistyön käynnistämistä tukevan siemenrahoitushaun. Rahoitushaku on käynnissä 10. syyskuuta 2024 asti.
Lahjoitus Kierrätyskeskuksen Boksi-lahjoituspisteeseen
Kampus Julkaistu:

Kierrätyskeskuksen Boksi-lahjoituspiste nyt A Blocissa

Boksi sijaitsee kauppakeskus A Blocin 1. kerroksessa R-kioskia vastapäätä ja on käytettävissä keskuksen aukioloaikojen mukaisesti.
Kestävä digitaalinen arki Turussa, banneri: Minna Vigren.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aikamatka vuoteen 2050 – kestävän digitaalisen arjen teemaviikko levittäytyy Turkuun toukokuun lopussa

Kestävä digitaalinen arki -teemaviikolla 25.5.–2.6. Turussa pohditaan, minkälaista kestävä digitaalinen arki on, miten sitä voisi edistää ja kuvitellaan myös, miltä tulevaisuuden kestävä digitaalinen arki näyttäisi.