Terveysalan tutkimuksesta liiketoimintaa ja kasvua

Kasvun vauhdittamiseksi Aalto-yliopisto ja Helsingin yliopisto yhdistävät voimansa HUSin ja Helsingin kaupungin kanssa.
Health Capital Helsingin toimijat korostivat kaikki yhdessä tekemistä. Kuvassa vasemmalta Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Risto Renkonen, Aallon vararehtori Tuija Pulkkinen, Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola, kaupunginjohtaja Jussi Pajunen, HUSin toimitusjohtaja Aki Lindén ja Helsingin kaupungin elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva.

Pääkaupunkiseudun terveysalan yhteistyön tiivistämistä tukee Health Capital Helsinki -keskittymä, jonka toiminta käynnistettiin keskiviikkona Meilahdessa avoimessa verkostoitumistilaisuudessa. Tapahtuma veti paikalle satamäärin terveys- ja hyvinvointialan yrityksiä, tutkijoita, kehittäjiä ja päättäjiä.

Aalto-yliopisto tuo yhteistyöhön terveyteen ja hyvinvointiin liittyvän laajan tutkimusosaamisensa.

– Terveys- ja hyvinvointialassa piilee suuri bisnespotentiaali. Health Capital Helsinki tarjoaa merkittävän yhteistyöfoorumin, jossa voimme luoda tutkimuksesta liiketoimintaa ja kasvua ratkaisemalla konkreettisia ongelmia yhdessä asiakkaiden ja kumppaneidemme kanssa, toteaa Aalto-yliopiston vararehtori Tuija Pulkkinen.

Tutkimustulosten tehokkaampi siirtyminen kaupallisiksi sovelluksiksi edellyttää asiakastarpeiden ymmärrystä ja innovaatio-osaamista, ja tähän Health Capital Helsingin myötä on nyt entistä paremmat näkymät. Yhdessä tekemistä tuetaan avoimilla yhteistyö- ja yritystiloilla, työpajoilla ja tuomalla tutkijoita tutustumaan lääkärien arjen haasteisiin.

– Pyrimme yhdessä helpottamaan tutkimustulosten siirtymistä kunnianhimoiseksi, kansainväliseksi kasvuliiketoiminnaksi. Aalto-yliopiston tutkimusosaaminen ja innovaatiotausta muun muassa terveydenhuollon laitteiden, tietotekniikan ja bio- ja nanotekniikan sekä tulevaisuuden sairaalaratkaisujen parissa luovat osaltaan tälle vahvaa pohjaa, Aallon Health Platformin vetäjä Markus Mäkelä sanoo.

Yhdessä tekeminen ulottuu myös opiskelijoihin. Tilaisuudessa puhunut Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen nosti esiin opiskelijoiden roolin kokonaisuudessa. Pajusen mukaan opiskelijoita tarvitaan mukaan tuomaan yhteistyöhön tietynlaista dynamiikkaa.

Molempien yliopistojen opiskelijoiden yrittäjyysyhteisöt, Aaltoes ja Think Company, ovat niin ikään tiivistämässä yhteistyötään.

Health Capital Helsingin käynnistämisen verkostoitumistilaisuus houkutti paikalle liki 400 kävijää lääkäreistä terveysalan yrityksiin, tutkijoihin, opiskelijoihin sekä rahoittajiin ja päättäjiin.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan