Teollisuusmineraalialan yritys Imerys tutustui Kemian tekniikan korkeakoulun tutkimukseen

”Aalto-yliopisto on kiinnostava yhteistyökumppani, koska te panostatte korkeatasoisen akateemisen tutkimuksen lisäksi myös yritysyhteistyöhön."

Näin totesi Imeryksen tutkimus- ja kehitysjohtaja Deeba Ansari, joka tutustui Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakouluun maaliskuun alussa. Aalto-yliopisto tuli yritykselle tutuksi viime vuonna päättyneessä yhteisessä EU-hankkeessa. Sustainable Technologies for Industrial Minerals (STOICISM) -hankkeessa työskenteli 17 partneria Euroopan kahdeksasta eri maasta ja sen budjetti oli noin 8 miljoonaa euroa. Projektin suunnitteli ja koordinoi Imerys ja sen alullepanijana oli yrityksen tutkimus-ja kehitysjohtaja Deeba Ansari.

”Nyt meillä on meneillään kaksi EU-projektia, joissa olemme molemmat mukana. Toinen on tuotekehitysprojekti ja jatkoa edelliseen STOICISM -projektiin. Toinen liittyy tohtoriopiskelijoiden yrittäjyyskouluttamiseen prosessiteollisuuden data-analyysin alueella”, professori Sirkka-Liisa Jämsä-Jounela kertoi. Aikaisemman yhteistyön perusteella Deeba Ansari oli tietoinen Aallossa tehtävästä prosessiautomaatioon liittyvästä tutkimuksesta. Professori Jämsä-Jounelan kutsumana hänen halusi tulla tutustumaan siihen, mitä kaikkea muuta Kemian tekniikan korkeakoulussa tutkitaan.

”Halusin tavata ihmisiä, koska uskon, että tapaamalla asiat jäävät paremmin mieleen ja syntyvä yhteistyö on tiiviimpää. Olemme aloittamassa uutta 5-vuotisinnovaatiostrategiaa ja vierailulla haen ideoita uusiksi yhteistyöprojekteiksi. Haluamme tehdä yhteistyötä yliopistojen kanssa, koska yksin saavuttaa harvoin mitään uutta, varsinkaan uudella alueella”, Deeba Ansari sanoi ja lisäsi, että Aallon vahva yritysyhteistyö on suuri etu.

”Teemme yhteistyötä myös huipputason yliopistojen kanssa akateemisten tulosten saamiseksi, mutta saadakseen tutkimuksesta hyötyä yritykselle, yliopiston täytyy olla myös yrityksen liiketoiminnan kannalta mielenkiintoinen.”

Etukäteen Deeba Ansari odotti professoreihin ja tutkijoihin tutustumisen lisäksi koehallien ja -laitteiden näkemistä. ”Olen vaikuttunut näistä pienistä tehtaista ja halleista, joissa voidaan heti nähdä mitä tutkimus käytännössä on. Tiedän, että Aallossa on korkeatasoista tutkimusta monella eri alueella. Minusta erityisesti muodin ja kemian tekniikan yhdistäminen on hyvin kiehtovaa”, hän totesi.

Tulevaisuudessa yrityksellä tulee varmasti olemaan yhteistyötä Aallon kanssa. ”Meillä on useita tutkimus- ja kehityskeskuksia, joissa jaan vierailulla saamiani ideoita. Etsimme jatkuvasti uusia tuotteita, koska haluamme keskittyä uusiin materiaaleihin ja materiaalitekniikkaan.”

Vierailu alkoi Sirkka-Liisa Jämsä-Jounelan opiskelijoiden esityksillä, jossa he kertoivat omasta tutkimuksestaan.  Deeba Ansari kommentoi, että tutkimuksella on akateemisten meriittien lisäksi suora yhteys yrityksen tarpeisiin.

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa