Teknologiateollisuus palkitsi kulkuneuvotekniikan tutkijoita

Teknologiateollisuuden Kulkuneuvovalmistajat -toimialaryhmä on myöntänyt Aalto-yliopiston tutkijoille kaksi stipendiä arvoltaan yhteensä 25 000 euroa.
kaupunkibussi

Palkinnot myönnettiin kulkuneuvotekniikkaan liittyvälle innovaatioille ja opinnäytetyölle.

Akkuarkkitehtuuriin liittyvä innovaatio palkittiin 15 000 eurolla

Akatemian tutkijatohtori Shashank Arora, konetekniikan laitokselta, sai 15 000 euron stipendin akkuarkkitehtuuriin liittyvästä innovaatiosta, jossa hyödynnetään akun ydinosien sisäistä jäähdytysjärjestelmää. Innovaatio on laajasti tunnustettu, ja sillä voi olla merkitystä jo tämän päivän teknisille ratkaisuille. Innovaatiosta on tehty patenttihakemus.

Aroran tutkimus on ajankohtainen, ja innovaatiossa on käytetty uusia valmistusmenetelmiä. Sen  yhteydessä esitetyillä avauksilla on tärkeä merkitys, kun kehitetään valmistusosaamista  kulkuneuvoteollisuudessa.

10 000 euroa kaupunkibussien energiankulutuksen pienentämiselle

Konetekniikan laitoksella työskentelevä tutkijatohtori Klaus Kivekäs on tutkinut väitöskirjassaan kaupunkibussien energiankulutuksen pienentämistä. Hän on löytänyt hyviä, käytännönläheisiä menetelmiä energian säästämiseksi. Väitöstyö on ajankohtainen ja tarjoaa ratkaisuja tämän päivän kaupunkiliikenteen kehittämiseen.

Väitöstutkimuksen tulokset ovat sovellettavissa kulkuneuvojen energiatehokkuuden optimointiin. Koska tutkimuksessa on vertailtu myös erityyppisiä energiavaihtoehtoja, voidaan tuloksia hyödyntää  laajasti suomalaisessa kulkuneuvoteollisuudessa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää laajasti, ja ne saattavat heijastua  jopa kaupunkibussien reittisuunnitteluun.

Alkuperäinen uutinen:

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
A glass needle probes a tiny droplet sitting on a black surface.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Fyysikot onnistuivat selittämään tuntemattoman voiman, joka kiskoo vesipisaroita huippuliukkailla pinnoilla

Tulokset auttavat kehittämään aiempaa liukkaampia pintoja, jollaisia hyödynnetään esimerkiksi lääketeollisuudessa ja liikenteessä.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.