Tekniikan edistämissäätiöltä 480 000 euron lahjoitus

Säätiö haluaa tukea Suomen kehitystä tekniikan edelläkävijäksi.

Tekniikan edistämissäätiö lahjoittaa yhteensä miljoona euroa viidelle suomalaiselle teknilliselle yliopistolle. Lahjoituksesta 480 000 euroa annetaan Aalto-yliopistolle. Muita lahjoituksen saajia ovat Tampereen teknillinen yliopisto, Oulun yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto ja Åbo Akademi.

Tekniikan edistämissäätiö haluaa lahjoituksellaan tukea Suomen kehitystä alan edelläkävijäksi. Tekniikan tutkimuksella on tärkeä rooli suomalaisessa yhteiskunnassa, ja teknologiateollisuuden yritykset kattavat puolet maamme viennistä.

"Tekniset ratkaisut ovat aina olleet Suomelle tärkeä elinkeino. Säätiö haluaa lahjoituksilla antaa tekniikan alalle oman panoksensa", sanoo Tekniikan edistämissäätiön hallituksen puheenjohtaja Marjo Miettinen.

Marjo Miettinen kannustaa yliopistoja ja säätiöitä miettimään yhdessä, miten säätiörahoitus saadaan poikimaan mahdollisimman paljon yhteistä hyvää.

"Rahoituksen pitkäjänteisyys ja tavoitteellisuus tukee tutkimuksen vaikuttavuutta. Jotta pitkäkestoinen ja yhteiskunnallista muutosta tukeva tutkimus voidaan turvata, yliopistojen ja säätiöiden on yhdessä etsittävä uusia muotoja tutkimuksen rahoittamiseksi. Säätiöillä on oma roolinsa uusien avausten tukijoina ja yhteiskunnan herättelijöinä, ei vain yliopistojen rahoittajina. Monipuolinen yhteistyö on siis ehdottoman tärkeää", Miettinen toteaa.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa tietoliikenteessä vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi langaton viestintä.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille