Tekniikan edistämissäätiö palkitsi opiskelijoiden ylistämän fysiikan lehtorin ja pelillistämisen pioneerin

Vuoden opettajaksi säätiö valitsi Jami Kinnusen ja nuoreksi tutkijaksi Juho Hamarin.

Tekniikan edistämissäätiö palkitsi 70-vuotisjuhlassaan 13. toukokuuta hyvän opettajan ja nuoren tutkijan. Hyväksi opettajaksi valittiin yliopistonlehtori Jami Kinnunen ja nuoreksi tutkijaksi pelillistämisen professori Juho Hamari. Molemmat palkittiin 15 000 eurolla.

Hyvä opettaja tuo tuoreita näkökulmia fysiikan opetukseen

Säätiö myönsi hyvän opettajan palkinnon yliopistonlehtori Jami Kinnuselle, joka opettaa fysiikkaa Aalto-yliopiston teknillisen fysiikan laitoksella. Kinnunen väitteli vuonna 2006 Jyväskylän yliopistossa ultrakylmistä atomikaasuista.

Kinnusen oppilaat kuvailevat häntä innostavaksi ja käytännönläheiseksi opettajaksi.

Jami Kinnunen. Kuva: Mikko Raskinen.

“Fysiikan opetus menee helposti erittäin teoreettiseksi. Teen luennoilla paljon kokeita ja havainnollistuksia, eli näytän miten fysiikan ilmiöt esiintyvät käytännössä. Niiden tarkoitus on osoittaa, että opiskellut asiat todella kuvaavat maailmaa”, Kinnunen sanoo.

Kinnunen hyödyntää opetuksessaan jatkuvasti digitaalisia oppimateriaaleja, kuten YouTube-videoita. Hän myös videoi kaikki luentonsa, jotta opiskelijat voivat katsoa niitä myöhemmin.

“Videot ovat luonteva media opiskelijoilleni. Käytän esimerkiksi YouTubesta löytyviä videoita esitehtävinä. Videolla voidaan tehdä vaikkapa jokin fysikaalinen koe, joka opiskelijoiden pitää selittää”, Kinnunen kertoo.

Säätiön hallituksen puheenjohtaja Marjo Miettinen pitää Kinnusen lähestymistapaa fysiikan opetukseen onnistuneena.

“Ei ole helppoa opettaa uudella tavalla fysiikan lainalaisuuksia, jotka ovat säilyneet samanlaisina vuosikymmeniä. Jami Kinnunen on opiskelijoilta tulleen palautteen perusteella kuitenkin onnistunut tässä erinomaisesti“, sanoo Miettinen.

Nuori tutkija pitää Suomen pelillistämisen kärkijoukoissa

Kauppatieteiden tohtori Juho Hamari on pelillistämisen tutkimuksen pioneeri ja alansa kansainvälisesti merkittävimpiä tutkijoita.

Pelillistäminen tarkoittaa pelien toiminnan ja dynamiikan tuomista tosielämän ympäristöihin, kuten opetukseen, työelämään tai palveluihin. Tarkoituksena on muuttaa ympäristöjen toimintaa niin, että ne tarjoaisivat ihmisille samankaltaisia myönteisiä kokemuksia kuin pelit ja kehittäisivät heidän taitojaan.

Juho Hamari

Pelillistämisen yleisyydestä kertoo se, että siihen perustuu suuri osa nykyisistä puhelinsovelluksista. Tällaisia ovat esimerkiksi terveellisiä elämäntapoja ja oppimista edistävät sovellukset.

“Työ ja huvi limittyvät yhteiskunnassamme jatkuvasti enemmän toisiinsa. On tärkeää miettiä, miten voimme tukea tätä kehitystä teknologian ja tutkimuksen keinoin”, Hamari sanoo.

Hamari väitteli tohtoriksi Aalto-yliopistosta vuonna 2015. Nykyään hän työskentelee maailman ensimmäisenä pelillistämisen professorina Tampereen yliopistossa, Turun yliopistossa ja Porin yliopistokeskuksessa sekä johtaa yliopistojen välistä Gamification Group -tutkimusryhmää.

“Juho Hamarin tieteelliset meriitit ovat poikkeuksellisia hänen nuoreen ikäänsä nähden. Pelillistämisen ala on kasvussa ympäri maailmaa, ja on tärkeää, että Hamarin kaltaiset tutkijat pitävät Suomen alan kärkijoukoissa”, Tekniikan edistämissäätiön hallituksen puheenjohtaja Marjo Miettinen sanoo.

Lisätietoja:

Jami Kinnunen

Juho Hamari

Marjo Miettinen
Tekniikan edistämissäätiön hallituksen puheenjohtaja
puh. +358 400 512 771

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan